• 61 915 online
  • 1 193 092 medlemmar
  • 61 816 763 inlägg
2017-05-28, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Ni på fjärrskrift levde väl lite vid sidan av oss andra med egna befäl. Vi andra hade endast dagtidstjänst, förutom vakterna kanske. Det fanns en reservlöjtnant som var inne nån gång under min tid som kallades Fk Fjun, kan ha varit samma snubbe. Basse och stråle, de begreppen minns man ju. Annars har mycket bleknat bort. Jag tror inte du kommer innanför grindarna utan att något larm går. Vad jag förstått på tråden håller man fortfarande ett öga på området.

Klart fänrik Fjun var samma snubbe. Och en liten petig jävel varför det var kul att retas med honom genom att anlägga "basse-slips", dvs. genom att göra slipsen så kort som möjligt och resten innanför skjortan. Det gillade han att anmärka på.

Löjtnant Vesanen minns jag förresten. Han blev degraderad under min tid i berget då han under någon tältövning uppe på F7 hade varit full och skjutit skarpt med sin pistol mitt i natten.

Försöker minnas vår trupputbildare - Wetterstrand har jag för mig. En stridskuk från fallskärmsjägarna med Mein Kampf liggande på hatthyllan i sin Mercedes och en tysk hjälm från WW2 hängande på kontoret. Faktiskt en skön gubbe när man lärde känna honom.
Citera
2017-06-27, 10:08
Medlem
Enzymes avatar
Finns det något att se där nu över huvud taget? Är det värt att ge sig dit? Är ganska ofta i Mölndal men har inte blivit av att jag knallat upp mot inslaget. Finns det någon form av bevakning på platsen?
Citera
2017-06-27, 15:53
Medlem
Uespindeln-Ivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Finns det något att se där nu över huvud taget? Är det värt att ge sig dit? Är ganska ofta i Mölndal men har inte blivit av att jag knallat upp mot inslaget. Finns det någon form av bevakning på platsen?
Finns inte jätte mkt att se men hjässan finns de tydliga spår av så har du friska ben så kör om inte annat är utsikten värt färden upp
Citera
2017-07-02, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme

Det är ingen bevakning. Inslagen ligger nära gatan så det är smidigt att gå dit. Sitter kvar lite gammal gatubelysning på vägen fram till inslagen. Väldigt fint och gå upp på hjässan också som sagt. Hela änggårdsbergen är fint.
Citera
2018-08-10, 13:33
Medlem
zvebs avatar
Har varit runt här och kikat men inte hittat direkt någon ingång förutom den stora porten vid "entren", någon som har ett hum om det går att ta sig in någonstans eller om det är larmat? Verkar vara nästan omöjligt? tacksam för svar.
Citera
2018-08-10, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zveb
Har varit runt här och kikat men inte hittat direkt någon ingång förutom den stora porten vid "entren", någon som har ett hum om det går att ta sig in någonstans eller om det är larmat? Verkar vara nästan omöjligt? tacksam för svar.
Några öppnade ju upp en del av gallret och plomberingen för några månader sedan (porten längst till vänster inne på området, som är plomberad, öppnades upp). Men det tog stopp vid första stötvågsdörren, en bit bakom gallret hörde jag.

Tyvärr igenstängt igen nu.

Verkar råda oklarhet kring Svalans ägarförhållanden nu. FRA? Vet ej.
Citera
2018-08-10, 21:29
Medlem
zvebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Några öppnade ju upp en del av gallret och plomberingen för några månader sedan (porten längst till vänster inne på området, som är plomberad, öppnades upp). Men det tog stopp vid första stötvågsdörren, en bit bakom gallret hörde jag.

Tyvärr igenstängt igen nu.

Verkar råda oklarhet kring Svalans ägarförhållanden nu. FRA? Vet ej.

Sedär ja, va tråkigt det är stop då. Hoppas någon öppnar igen så man kan ta sig en kik. Har du några mer tips på ställen? Mvh
Citera