Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-09, 22:08
  #13
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LennyAddict
Jävla idiot två filer är till för att köra i den ena (tror det är höger) och köra om i den andra (tror det är vänster), så man kör snabbt eller hur man vill i ena och om den före en är för långsam så kan man köra om i den andra. i omkörningar får man köra hur man vill om man kör omkörning.
Säg inte så till folk du inte känner!

Det är 2 filer på vägen, så att:
1. Långsamtgående fordon kan ligga till höger, och vi andra köra om i vänster fil.
Och notera, att du aldrig får köra för fort, inte ens till vänster!
2. Det får plats fler fordon när det blir många på vägen.
Inte för att vissa ska få köra om för att de vill!
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
...Samtidigt en känga till idioter som förväntar sig att jag släpper fram de vid filbyte när de INTE använder blinkers! Gäller både kärringar och yrkesförare i Stockholmstrafiken, som på E4 kör om till höger och vänster och byter fil utan att använda blinkers.
Det händer att jag försiktigt kör om till höger, när mittfilskörare blockerar min framfart.
Jag vet att det är fel, men snälla medtrafikanter, detta med mittfilen håller på att bli löjligt, håll till höger!
Citera
2018-08-09, 23:03
  #14
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapsintolera
Herre jävla svenskar. Ibland föredrar jag invandrare som går före i kön.

*Pratar om långsam trafik/stillastående*

1. Fyll på båda filerna så gott det går
2. Så långt fram det går
3. Blixtlåsprincipen

+Kortare längd på köer
+Färre som lackar ur
+Simpelt

Man ska INTE ladda på i en fil för att då kan det skapas långa köer, och i mitt fall, enda till korsningen innan. Det blir också svårt att avgöra när man ska svänga in från den insvängande filen. Vissa gör det halvvägs. Vissa gör det direkt i början. Sedan tutar dessa idioter på dom som åker förbi.

Hur gör ni och vad tycker ni är rätt?
Kruxet är blixtlåsprincipen.
I teorin är den riktigt bra. Men ingen jävel skapar luckor o då blir det djungelns lag.
Citera
2018-08-10, 04:20
  #15
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Kika på södra länken i Sthlm... I påfartsfilen blinkar du vänster omgående efter att heldragningen upphört. Begriper inte att du har en kilometer framför dig att anpassa dig till hastigheten utan ska prompt in från stillastående, vips är en kö skapad....

Detta stämmer verkligen. I kombination med idioter som inte klarar av att byta fil utan att tvärnita så skapar detta helt onödiga och enorma köer.

Södra länken har ju blivit ett jävla skämt pga detta. Folk är helt enkelt jävligt korkade och någon vettig lösning på problemet finns inte. Det hade inte hjälpt med en halvmil långa påfarter för korkade idioter skulle ändå tvärnita och göra filbytet omedelbart när heldragna slutar.

Fyfan vad trött man blir på mänskligheten ibland...
Citera
2018-08-10, 08:34
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapsintolera
Herre jävla svenskar. Ibland föredrar jag invandrare som går före i kön.

*Pratar om långsam trafik/stillastående*

1. Fyll på båda filerna så gott det går
2. Så långt fram det går
3. Blixtlåsprincipen

+Kortare längd på köer
+Färre som lackar ur
+Simpelt

Man ska INTE ladda på i en fil för att då kan det skapas långa köer, och i mitt fall, enda till korsningen innan. Det blir också svårt att avgöra när man ska svänga in från den insvängande filen. Vissa gör det halvvägs. Vissa gör det direkt i början. Sedan tutar dessa idioter på dom som åker förbi.

Hur gör ni och vad tycker ni är rätt?

Använder påfarten hela vägen fram och sen kör enligt blixtlås principen, tyvärr verkar merparten inte fatta att det är så det skall fungera
Citera
2018-08-10, 09:36
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Lagstiftaren har gett oss en lika enkel som genialisk lösning på problemet. Använd blinkers (det är ingen skatt på blinkers som min morfar brukade säga), då är alla bilister enligt lag tvingade att underlätta filbyte. Glöm inte bort blixtlåsprincipen. Samtidigt en känga till idioter som förväntar sig att jag släpper fram de vid filbyte när de INTE använder blinkers! Gäller både kärringar och yrkesförare i Stockholmstrafiken, som på E4 kör om till höger och vänster och byter fil utan att använda blinkers.
Inte enligt lag. Aldrig att jag släpper in en sån där som kör förbi hela kön och ska försöka komma in på slutet. högerfilen har företräde.
Citera
2018-08-10, 10:03
  #18
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KenzieReeves
Aldrig att jag släpper in en sån där som kör förbi hela kön och ska försöka komma in på slutet.

Det är lugnt, jag tränger mig in... Folk brukar tuta å visa näven, men vad fan gör det...
Citera
2018-08-10, 10:40
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det är lugnt, jag tränger mig in... Folk brukar tuta å visa näven, men vad fan gör det...
Ja lycka till jag brukar köra ca 30cm bakom bilen framför för att blockera såna som dig.
Citera
2018-08-10, 10:52
  #20
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det händer att jag försiktigt kör om till höger, när mittfilskörare blockerar min framfart.
Jag vet att det är fel, men snälla medtrafikanter, detta med mittfilen håller på att bli löjligt, håll till höger!

Så här?

https://www.youtube.com/watch?v=6ODZtwkBYPs
Citera
2018-08-10, 10:55
  #21
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det är lugnt, jag tränger mig in... Folk brukar tuta å visa näven, men vad fan gör det...


Heheh ja det funkar också, framförallt på motorvägen. En vacker dag kommer du dock tränga dig framför mig, och jag drar mig inte för att stänga av hela trafiken när jag nitar framför dig och kliver ut ur bilen. Får kö-åskådarnas skull så hoppas jag du är lika moppsig IRL som du är på flashback, annars blir det ingen show xD
Citera
2018-08-10, 12:45
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KenzieReeves
Inte enligt lag. Aldrig att jag släpper in en sån där som kör förbi hela kön och ska försöka komma in på slutet. högerfilen har företräde.
Du får inte hindra övrig trafik, vilket du förstås gör när du inte släpper in nån. Så om den andra tvingas stanna för att du hindrar ett filbyte, är det du som bryter mot reglerna. Dessutom är det så att när du blir omkörd, måste du lämna plats åt den som kör om. Du får alltså inte köra för nära framförvarande fordon av den anledningen heller. Dubbelfel.
__________________
Senast redigerad av DindooNuffin 2018-08-10 kl. 12:49.
Citera
2018-08-10, 13:32
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Du får inte hindra övrig trafik, vilket du förstås gör när du inte släpper in nån. Så om den andra tvingas stanna för att du hindrar ett filbyte, är det du som bryter mot reglerna. Dessutom är det så att när du blir omkörd, måste du lämna plats åt den som kör om. Du får alltså inte köra för nära framförvarande fordon av den anledningen heller. Dubbelfel.
Tror alla känner igen situationen, det är kö och alla vill hem. Så kommer det en svart BMW eller en vit Audi som kör ända fram tills hans fil tar slut, stannar och börjar blinka.

Självklart släpper man inte in en sån
Citera
2018-08-10, 13:55
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KenzieReeves
Tror alla känner igen situationen, det är kö och alla vill hem. Så kommer det en svart BMW eller en vit Audi som kör ända fram tills hans fil tar slut, stannar och börjar blinka.

Självklart släpper man inte in en sån
Jag vet, jag är yrkesförare och har sett en hel del. Det gäller att rulla på sakta, bara liiiite fortare än de högerfilen, för de måste som sagt lämna plats vid omkörning, och när de använder blinkers för filbyte, annars hindrar du trafiken, och det är ingen oskriven regel, det är en trafikregel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback