Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-09, 22:51
  #1
Medlem
Spelmissbrukets avatar
När jag är uppe i ca 30-35 vilket inte är svårt att nå med denna elcykel så blir det löjligt hur snabbt jag får trampa. Det tappar liksom effekt, högsta växeln är för låg. Det är som att jag är nere på ettans växel och trampar som en dåre.

Finns det något sätt att fixa detta? Alltså att få till en högre växel.

Tack på förhand.
Citera
2018-08-09, 22:56
  #2
Medlem
Gå till en cykelhandlare och byta antingen fram eller bakdrev. Eller både och.
Citera
2018-08-09, 23:01
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
När jag är uppe i ca 30-35 vilket inte är svårt att nå med denna elcykel så blir det löjligt hur snabbt jag får trampa. Det tappar liksom effekt, högsta växeln är för låg. Det är som att jag är nere på ettans växel och trampar som en dåre.

Finns det något sätt att fixa detta? Alltså att få till en högre växel.

Tack på förhand.

Lösningen är att glida. Du måste inte trampa på mer än så.
Citera
2018-08-09, 23:27
  #4
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Gå till en cykelhandlare och byta antingen fram eller bakdrev. Eller både och.

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Lösningen är att glida. Du måste inte trampa på mer än så.

Nja, vill åka snabbare än "glid"läget.
Citera
2018-08-09, 23:29
  #5
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Nja, vill åka snabbare än "glid"läget.

Varför elcykel i så fall?
Citera
2018-08-10, 00:13
  #6
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Varför elcykel i så fall?

Håll dig till topic är du snäll. Jag ville enbart ha hjälp att få in högre/trögare växlar på min elcykel. Min elcykel går rätt fort och når lätt den gräns att det behövs högre växlar.
Citera
2018-08-10, 00:44
  #7
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Varför elcykel i så fall?

Sorry om jag lät dryg tidigare, var uppe i annat samtidigt, även om jag tycker det är "self-explanatory" att det kan vara ett isolerat problem som inte har med glidläget att göra öht. Alla köper inte elcykel för att glida under 25 hela tiden, det krävs inte mycket benmuskler för att ta sig över det på en schysst stadscykel med bra däck om man enbart vill fram snabbt.

Klart jag använder glidläget, men ibland vill man upp snabbare på ren muskelkraft och då håller den inte måttet i växlarna.
Citera
2018-08-10, 02:12
  #8
Medlem
Megaforces avatar
En del utländska elcyklar är relativt lågväxlade eftersom de i vissa länder har hastighetsbegränsning på 25 km/h även när man enbart använder pedaler.

Om cykeln bara har ett framdrev så är det enklast att byta ut det mot ett något större. På en elcykel gör det i regel inget om de lägsta växlarna blir högre efter bytet.
Citera
2018-08-10, 03:23
  #9
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
En del utländska elcyklar är relativt lågväxlade eftersom de i vissa länder har hastighetsbegränsning på 25 km/h även när man enbart använder pedaler.

Om cykeln bara har ett framdrev så är det enklast att byta ut det mot ett något större. På en elcykel gör det i regel inget om de lägsta växlarna blir högre efter bytet.

Det förklarar ju en del! Mycket informativt. Tyckte väl den var lite väl lågväxlad.

Den har både bak och framdrev tror jag.

https://www.xxl.se/velocity-by-white...146564_1_style
Citera
2018-10-06, 23:34
  #10
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Håll dig till topic är du snäll. Jag ville enbart ha hjälp att få in högre/trögare växlar på min elcykel. Min elcykel går rätt fort och når lätt den gräns att det behövs högre växlar.

Vilken cykel har du? Är i köptagen. Tack!
Citera
2018-10-07, 12:16
  #11
Medlem
Spelmissbrukets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
Vilken cykel har du? Är i köptagen. Tack!


https://www.xxl.se/velocity-by-white...146564_1_style

Är nöjd!
Citera
2018-10-07, 18:26
  #12
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
https://www.xxl.se/velocity-by-white...146564_1_style

Är nöjd!
Tack för hjälpen 😊
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback