• 34 040 online
  • 1 183 653 medlemmar
  • 61 172 188 inlägg
Resultat: Blinkar du vänster i rondeller?
Japp
67,95%
3791 röster
Nepp
32,05%
1788 röster
2018-05-09, 11:04
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du kan ju ta dig en funderare på varför bl a myndigheten som styr körskolornas utbildning uppmanar dessa att lära ut VB i CP. De har högst sannolikt mer expertis och erfarenhet etc i saken än anonyma figurer som du på forum.

Ja, myndigheter har ju aldrig fel, det har du rätt i.

Det intressanta är att vänsterblinkare generellt sett är mycket svårare att läsa av. Ligger i fel körfält, glider över utan att signalera, blinkar inte höger etc. Kan det vara så att vänsterblinkare tror att det räcker med vänsterblink - sen vet alla andra i rondellen vad som ska hända? Det blir en falsk trygghet, sen försvinner vänsterblinkaren med din sidospegel och en del av din lack.

Ett jävla otyg är det hur som helst - eftersom folk inte förmår att följa trafikreglerna.
Citera
2018-05-09, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777

Det intressanta är att vänsterblinkare generellt sett är mycket svårare att läsa av. Ligger i fel körfält, glider över utan att signalera, blinkar inte höger etc. Kan det vara så att vänsterblinkare tror att det räcker med vänsterblink - sen vet alla andra i rondellen vad som ska hända? Det blir en falsk trygghet, sen försvinner vänsterblinkaren med din sidospegel och en del av din lack.

Ett jävla otyg är det hur som helst - eftersom folk inte förmår att följa trafikreglerna.

Du har såklart seriös statistik som styrker dina påståenden? För du sitter väl inte och bara fabulerar med dina personliga anakdoter....?

Min personliga erfarenhet efter 40 år med körkort är att det hänger väldigt mycket på en själv när det gäller att kunna läsa av andra trafikanter och situationer. Har aldrig sett nån röd tråd om att just VB-are skulle vara mer svåravlästa än andra.
Citera
2018-05-09, 15:38
Medlem
Citat:

OK, du trollar! :-)
Förklarar hela saken.
Citera
2018-05-09, 18:22
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du har såklart seriös statistik som styrker dina påståenden? För du sitter väl inte och bara fabulerar med dina personliga anakdoter....?

Min personliga erfarenhet efter 40 år med körkort är att det hänger väldigt mycket på en själv när det gäller att kunna läsa av andra trafikanter och situationer. Har aldrig sett nån röd tråd om att just VB-are skulle vara mer svåravlästa än andra.

Man fabulerar inte med personliga anekdoter (ja, så stavas det). Man fabulerar med lögner.

Om din erfarenhet i trafiken är i klass med din kunskap i svenska språket, då ligger du illa till.
Citera
2018-05-09, 18:33
Medlem
Citat:
Man fabulerar inte med personliga anekdoter (ja, så stavas det). Man fabulerar med lögner.

Om din erfarenhet i trafiken är i klass med din kunskap i svenska språket, då ligger du illa till.

Det är inte ovanligt att personliga anekdoter är påhittade, typ lögner. Man ska helt enkelt inte tro på allt folk påstår och berättar.

Mina trafikkunskaper är gedigna, stavfel på mobiltelefon har säkerligen även du presterat stundom...

VB i CP är ett sätt att öka tydlighet och säkerheten, och minska risker för missförstånd. Detta är även orsaken till att myndigheter fortsätter uppmana körskolor att lära ut VB. Även i Norge som tidigt kryllade av rondeller och höll hårt på att det bara skulle HB ut, har nu insett riskerna med detta och fördelarna med VB, och har de senaste åren börjat uppmana till användande av VB i CP.
Citera
2018-08-09, 18:50
Medlem
vetenskapsintoleras avatar
Jag signalerar vänster för att inkommande i rondellen inte ska bli förvånade och tvärbromsa. Detta är en väldigt liten rondell där det ändå går fort. Har varit med om en krock där för att dom andra inte var beredda. 99% svänger nämligen aldrig.

Jag signalerar självklart också när jag ska ut då.
Citera