Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-09, 14:42
  #1
Medlem
kraftfoders avatar
Jag upplevde i tisdags denna vecka en mycket märklig företeelse på min tomt, gräsmattan där jag ställt upp ett större fat med vatten för fåglar så dessa inte törstar ihjäl i torkan/hettan..

Väcktes på tisdagsmorgonen (kanske kl 05:00 cirka) av ett jäkla oljud utanför mitt fönster. Tittade ut, och en halvmeter från vattenfatet var det sju-åtta skator som stod på min gräsmatta i en "perfekt cirkel" och skrek/"grälade" på varandra.
Men skatorna flaxade inte "omkring" de stod stilla och lugnt i en perfekt cirkel, och skrek på varandra.

Tog fram min mobil för att fota, tyvärr skrämdes de bort av detta..

Dagen efter, igår onsdag, såg jag en skata på gräsmattan som såg ut att ha varit med om ett slagsmål, saknade flera fjädrar i dräkten...

Frågeställningar:
Har sett naturprogram där kråkor (skator är kråkfåglar) sägs ha "kråkriksdag", och därefter när "mötet är över" kan man ibland hitta en död kråka, sönderhackad av de andra kråkorna.
Kör skator samma stuk?

"Riksdagen" eller möjligtvis skatornas "tingsrätt" verkar ha gjort det samma, nästan, med denna skata som saknade fjädrar till stor del dagen därefter.

-Eller "ruggar" skator? I alla fall tyckte jag att det var ett märkligt sammanträffande, att se naturfenomen nästan här mitt inne Göteborg..

Någon som har en idé?
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-08-09 kl. 14:45.
Citera
2018-08-09, 14:48
  #2
Medlem
snivlems avatar
En skata har dummat sig och fått mob-mentality riktad emot sig. Inte ovanligt i djurvärlden

Chimpanser sliter ibland ihjäl en i flocken... Bokstavligt talat... Sliter köttet av kroppen och lemmar rätt ur sina fästen..
Citera
2018-08-09, 15:07
  #3
Medlem
Andersdamaans avatar
Skatan hade väl brutit mot värdegrunden på något sätt och därför blev utsatt för mobbing. Skator har ju inte Twitter/Facebook/Instagram så dom blir istället tvungna till att mobba på ett mer analogt sätt än vad vi människor behöver!

Skämt åsido så kan det ha varit en "Skatriksdag" som du bevittnade. När det är ont om mat så kan ibland flockdjur vara ganska så elaka mot den svagaste länken som mest ses som en onödig mun att mätta. Därför så kan nog den luggslitna skatan som du såg ha varit den olycklige som offrades för "Det allmännas bästa".

Skator börjar att rugga i Juni men det är inte ovanligt att dom ruggar ända in i Augusti, så även ruggning är ju ett alternativ, iaf om skatan i övrigt inte såg skadad ut!
Citera
2018-08-09, 15:13
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
En skata har dummat sig och fått mob-mentality riktad emot sig. Inte ovanligt i djurvärlden

Chimpanser sliter ibland ihjäl en i flocken... Bokstavligt talat... Sliter köttet av kroppen och lemmar rätt ur sina fästen..

Jo, visst förekommer sådant. Men det märkliga i "kråksången" var att skatorna verkade ha väldig ordning på sin "rättegång": Satt i stilla i fin cirkel på min gräsmatta i flera minuter, även om de var så högljudda (skrek på varandra) att jag vaknade.. Men tydligen, om min lilla teori stämmer, blev det inte "dödsstraff" på skatan som blev dömd, utan en och annan fjäder..

(Om nu inte skator ruggar, men har aldrig sett skator rugga innan..)

Skatorna skrek visserligen på varandra, men satt stilla och snällt, betydligt lugnare än Ukrainas, Rysslands, Japans parlament..
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-08-09 kl. 15:16.
Citera
2018-08-09, 15:54
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Skatan hade väl brutit mot värdegrunden på något sätt och därför blev utsatt för mobbing. Skator har ju inte Twitter/Facebook/Instagram så dom blir istället tvungna till att mobba på ett mer analogt sätt än vad vi människor behöver!

Skämt åsido så kan det ha varit en "Skatriksdag" som du bevittnade. När det är ont om mat så kan ibland flockdjur vara ganska så elaka mot den svagaste länken som mest ses som en onödig mun att mätta. Därför så kan nog den luggslitna skatan som du såg ha varit den olycklige som offrades för "Det allmännas bästa".

Skator börjar att rugga i Juni men det är inte ovanligt att dom ruggar ända in i Augusti, så även ruggning är ju ett alternativ, iaf om skatan i övrigt inte såg skadad ut!

Kråkfåglar är oerhört intelligenta, så "fan vet"..

Ett par dagar innan "skatriksdagen" var det en skata som tog sig ett rejält "fågelbad" i vattenskålen jag ställde ut på gräsmattan..

-Kanske samma skata som råkade ut för "rättegång" för att ha badat i deras "samhälles dricksvatten"?

Har också sett på SVT:s "Naturrutan" att kråkor (i liknande fall) kan råka ut för en "kråkriksdag" och om de befinns skyldiga få dödsstraff. (Tagit en annan partner och lämna maken/makan med ungarna). Men programmet var på 80-talet, så vetenskapen kanske har förändrats sedan dess.. (?)

Enligt denna video är skatan den intelligentaste fågeln i världen.

Hjärnan är lika utvecklad (nidopallium) som på primater som apor och människor..
Citera
2018-08-09, 15:57
  #6
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kråkfåglar är oerhört intelligenta, så "fan vet"..

Ett par dagar innan "skatriksdagen" var det en skata som tog sig ett rejält "fågelbad" i vattenskålen jag ställde ut på gräsmattan..

-Kanske samma skata som råkade ut för "rättegång" för att ha badat i deras "samhälles dricksvatten"?

Har också sett på SVT:s "Naturrutan" att kråkor (i liknande fall) kan råka ut för en "kråkriksdag" och om de befinns skyldiga få dödsstraff. (Tagit en annan partner och lämna maken/makan med ungarna). Men programmet var på 80-talet, så vetenskapen kanske har förändrats sedan dess.. (?)

Enligt denna video är skatan den intelligentaste fågeln i världen.

Hjärnan är lika utvecklad (nidopallium) som på primater som apor och människor..
Hehe ja vem vet! Skator är ju som du helt riktigt påpekade väldigt intelligenta fåglar!
Citera
2018-08-09, 23:07
  #7
Medlem
Ryggradsluss avatar
Blir så ledsen när jag ser sjuka/skadade fåglar speciellt skator, eftersom de är några av mina absoluta favoritfåglar.

Såg några rätt "galna" ungskator häromdan som verkade rätt hårt åtgångna. De hoppade omkring och hade sig. Men verkade må rätt "bra" ändå hehe.

Kom att tänka på en kul serie med två skator i samband med detta, som jag minns från barndomen.
Inte konstigt att dessa mytomspunna? (i brist på "bättre" ord) fåglar fått en serie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Heckle_and_Jeckle
Heckle and Jeckle.

https://www.youtube.com/watch?v=wNDesln_ghk
Dessa är tydligen gulnäbbade som jag kan tycka har ett "finare" utseende.
__________________
Senast redigerad av Ryggradslus 2018-08-09 kl. 23:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback