2018-08-08, 21:19
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hencucken
Kan man få en länk till denna källa? Är genuint intresserad av att titta på den och det hör ju till topic då premissen är att det inte finns ett lönegap.

Pewdiepie förklarar det fint här: https://www.youtube.com/watch?v=UO8bRoYRqpA&t=
Citera
2018-08-08, 21:22
Medlem
MelPoomenes avatar
Ok.

Tack så jävla mycket att jag får andas, och att jag behövs i samhället ibland på dina villkor.
Citera
2018-08-08, 21:27
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MelPoomene
Ok.

Tack så jävla mycket att jag får andas, och att jag behövs i samhället ibland på dina villkor.

Haha.

Tänkte på Eddie Meduzas låt Torsten hällde brännvin i ett glas Karin Söder och låtraden

"Och man kunde andas utan att bli häktad"

Fast hade det varit tvärtom hade du skrikit dig hes hur hemska män är och hur vi måste åtgärda detta problem. Hycklare.
Citera
2018-08-08, 21:30
Medlem
MelPoomenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Haha.

Tänkte på Eddie Meduzas låt Torsten hällde brännvin i ett glas Karin Söder och låtraden

"Och man kunde andas utan att bli häktad"

Fast hade det varit tvärtom hade du skrikit dig hes hur hemska män är och hur vi måste åtgärda detta problem. Hycklare.

Var så jävlig vänlig och håll käften medan DU återskapar armén, din fjant.
Citera
2018-08-08, 21:33
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MelPoomene
Var så jävlig vänlig och håll käften medan DU återskapar armén, din fjant.

Nädu. Tänker inte dö för svenska kvinnor.
Citera
2018-08-08, 21:35
Medlem
MelPoomenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Nädu. Tänker inte dö för svenska kvinnor.

Då dör vi tillsammans, hjärtat ❤
Citera
2018-08-08, 23:00
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Låt oss utveckla detta antagande lite:

Mannen har cancer och under hans enda vårdbesök så upptäcks denna cancer, även då med informationen att han kom in alldeles för sent, så nu måste man ta till med hårdhandskarna så han kommer ligga på intensiven i x veckor och bekosta samhället med miljoner.
hade han gjort lite fler regelbunda besök till läkare så hade både han och samhället besparats detta.
och han kunde få en mycket billigare vård som dessutom hunnit rädda honom, nu avlider han alldeles för tidigt och detta kommer "kosta" samhället ytterligare i missade skatteintäkter samt pensioner till hans 4 barn etc etc.

Kvinnans 4 besök handlar om att hon är noga med att ta blodprover regelbundet ex. så läkaren kan ställa in hennes sköldkörtelhomoner så hon fungerar tiptop på sitt arbete så hon kan dra in massa stålars till samhället.

Just saying...

Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Jodå, förstår din uträkning alldeles utmärkt.
Fast det gäller ju inte alla kvinnor och män direkt.
Eller hur?

Fast det är ju just det tråden handlar om, kvinnor använder mer av allmänna medel och männen finansierar en större del av kalaset genom skatter, vilket är det TS pratar om när h*n nämner "skatter och transfereringar".

Vad gäller "inte alla kvinnor och inte alla män" så är det förstås helt sant. Ser man till individnivå så finns det kvinnor som jobbar på höga positioner med en bra lön och är nettobetalare medan det finns män som aldrig lyft ett finger i sitt liv och parasiterar på alla andra. Nu handlade det ju dock om hur det ser ut i genomsnitt.
Citera
2018-08-08, 23:03
Medlem
MelPoomenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Fast det är ju just det tråden handlar om, kvinnor använder mer av allmänna medel och männen finansierar en större del av kalaset genom skatter, vilket är det TS pratar om när h*n nämner "skatter och transfereringar".

Vad gäller "inte alla kvinnor och inte alla män" så är det förstås helt sant. Ser man till individnivå så finns det kvinnor som jobbar på höga positioner med en bra lön och är nettobetalare medan det finns män som aldrig lyft ett finger i sitt liv och parasiterar på alla andra. Nu handlade det ju dock om hur det ser ut i genomsnitt.

Du har inte förstått vidden av kapitalism när du i samma mening nämner paratisitism.

Sverige vill hellre ha parasiter för det är bekvämt och billigt med EU-arbetskraft skeppad hit från låglöneländer.

Må Satan finna dig.
Om det inte redan är gjort ...
Senast redigerad av MelPoomene 2018-08-08 kl. 23:11.
Citera
2018-08-09, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Det är skalet för det jag ville säga och som du också medgav att du var skyldig till.

Reflexen vi söker i vårt DNA är från tiden då vi var små stammar och resten av världen var för oss obekant.

När man såg en silhuett av en okänd person i fjärran, sprang man inte "kvinnorna först" och mötte dem, utan män tog med sig "nånting lite längre än sin arm" och mötte personen innan den fick komma ända fram till det som var skyddsvärt, så att vi först kunde etablera om det var ett hot eller inte.

Somliga av oss har den reflexen kvar och den är inte osund på något sätt, för den har räddat fler liv än motsatsen historiskt.

Man är bara naiv och barnslig om man tror att alla därute, inklusive ISIS-krigare bara vill oss väl.
Väldigt många människor anser att det blir för mycket, för fort och utan att fråga dem om hur de vill ha det.
Integration och assimilation är en annan diskussion, men i sitt närområde vill man absolut kunna ha rätten att freda och välja sitt sällskap själv.

Exakt vad är det jag medgivit mig skyldig till och hur?
Citera
2018-08-09, 02:58
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Låt oss utveckla detta antagande lite:

Mannen har cancer och under hans enda vårdbesök så upptäcks denna cancer, även då med informationen att han kom in alldeles för sent, så nu måste man ta till med hårdhandskarna så han kommer ligga på intensiven i x veckor och bekosta samhället med miljoner.
hade han gjort lite fler regelbunda besök till läkare så hade både han och samhället besparats detta.
och han kunde få en mycket billigare vård som dessutom hunnit rädda honom, nu avlider han alldeles för tidigt och detta kommer "kosta" samhället ytterligare i missade skatteintäkter samt pensioner till hans 4 barn etc etc.

Kvinnans 4 besök handlar om att hon är noga med att ta blodprover regelbundet ex. så läkaren kan ställa in hennes sköldkörtelhomoner så hon fungerar tiptop på sitt arbete så hon kan dra in massa stålars till samhället.

Just saying...

Inom ramen för topic:

Som legitimerad läkare (tro vad du vill), så kan jag ge dig ett litet rätt och ett stort fel.

Män söker vård för sällan, och kvinnor i genomsnitt för ofta. Primärvård och akutsjukvård är tungt belastade med så kallade okynnesfall. Kostnaden för kvinnor som söker vård för ofta, överstiger vida kostnaden av män som söker vård för sent. Dessa män dör ju i allmänhet ganska snart, och kräver därigenom ganska ringa vårdinsatser. Enstaka strålbehandlingar, kanske en enstaka operation, och därefter hospice och smärtlindrande morfininjektioner (eller dylika preparat) till ringa kostnad. Resonemanget gäller i synnerhet i en så kallad multikulturell kontext.
Senast redigerad av WordWarrior 2018-08-09 kl. 03:17.
Citera
2018-08-09, 08:45
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Exakt vad är det jag medgivit mig skyldig till och hur?
Jag tappade bort mig i utväxlingen / ordbytet mellan Jenny9 och Pungtering.
Ta det inte personligt.
Jag lät poängen gå före adressen.

För detta ber jag om ursäkt.
Citera
2018-08-09, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes

Fast försök förstå att "allmäna medel" och individers bidrag till ett samhälle inte bara handlar om skatter eller ens om pengar enbart.

Att en människa väljer att arbeta inom ex. omsorg, barn, sjuka eller åldringar, för rätt dålig ersättning av allmänheten har också ett "värde" för "allmänheten".
Hade denna grupp krävt mycket höge betalt för att göra detta nödvändiga jobb, så hade "allmänheten" behövt betala mer, vare sig detta nu hade varit i skatter, eller privata försäkringar eller ur den egna plånboken.

Det misstag TS gör är att i hans värld så räknas bara papperslappar med siffror på som "värda" något.
När en man (eller kvinna) betalar in x% mer i skatt så ser TS detta.
När en kvinna (eller man) skjuter in x % mer i underbetalt eller obetalt arbete så går detta helt onoterat förbi TS medvetande. Det faktiska värdet i detta finns inte.

Nu har vi denna obalans mellan könen att betalningen för att en far med 3 barn ska kunna jobba så mycket så han drar in all denna skatt, är att någon annan tar hand om hans barn, sjuka mor eller handikappade bror.
Den personen kunde också ha valt att skita i detta och istället arbetat och dratt in de där skattemedelen själv, men! då hade ju mannen i fråga tvingats ta hand om sina barn, sjuka mor eller handikappade bror själv. För sorry det arbetet görs liksom inte av sig självt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in