Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-16, 19:35
  #13
Medlem
24h/outmeals eller liknande skulle jag satsa på, visst, kostar 70-80kr/måltid, men bra mat.
Finns på Gekås för 50kr/ST tror jag, annars kan du ringa till outmeals och handla från dom, ligger i Varberg.

En värmepåse som kräver 1dl vatten behövs bara för att få maten varm.

Ett trangia gaskök kan du använda om du är på stranden/stenar och blöter marken runt om.
Risken med en brasa är att det ligger å pyr även om man tror det är torrt, dessutom kan det flyga massa gnistor
Citera
2018-07-16, 23:56
  #14
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Trangiakök omfattas inte av eldningsförbud.

Citat:
Ursprungligen postat av PowerPinglan
Ta med triangiakök och tillaga maten på en sten ute i vattnet. Då lär du inte kunna orsaka brand

Där det är totalt eldningsförbud omfattas även trangiakök av detta, åtminstone i det län jag bor. Kontrollera med Länsstyrelsen eller räddningstjänsten i aktuell kommun.
Citera
2018-07-17, 00:01
  #15
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Där det är totalt eldningsförbud omfattas även trangiakök av detta, åtminstone i det län jag bor. Kontrollera med Länsstyrelsen eller räddningstjänsten i aktuell kommun.

Det kan säkert vara så och i vilket fall som helst just nu när brandrisken är värre än de flesta sett någon gång.
Citera
2018-07-18, 16:04
  #16
Medlem
Shankss avatar
Skulle oturen vara framme och en eld uppstå och det framkommer att du eldat med Trangia så vill du nog inte möta markägaren öga mot öga...
Citera
2018-08-06, 22:28
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Lösningen på ditt problem är att sluta vara en jävla mes, om du vill grilla så skall du GRILLA!!!!
Givetvis inte mitt i bushen utan på en stenklippa? Vad jag hört brukar inte sten brinna men fyfan för sånna ryggradslösa töntar som inte förstår vad ordet sund förnuft betyder

Är det eldningsförbud så begår man ett brott att elda
Eldningsförbudet har inget förnuft och saknar logik. Så enligt eldningsförbudet så kan sten brinna. Eldningsförbudet tar inte nån ställning beroende sin omgivning
Citera
2018-08-06, 22:45
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gzerd
Är det eldningsförbud så begår man ett brott att elda
Eldningsförbudet har inget förnuft och saknar logik. Så enligt eldningsförbudet så kan sten brinna. Eldningsförbudet tar inte nån ställning beroende sin omgivning

Skiter i lagen så de så!!
Citera
2018-08-07, 00:51
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Skiter i lagen så de så!!

Jaså! Så du anser att det är förnuftigt att hellre ta böter, hur kan det vara förnuftigt?
Citera
2018-08-07, 04:02
  #20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Trangiakök omfattas inte av eldningsförbud.


"Vad gäller för friluftskök, typ Trangia eller murika?

De omfattas av eldningsförbudet och får inte användas."

https://nwt.se/varmland/2018/05/23/e...-hela-varmland

ALL öppen låga är förbjuden
Citera
2018-08-07, 04:39
  #21
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
"Vad gäller för friluftskök, typ Trangia eller murika?

De omfattas av eldningsförbudet och får inte användas."

https://nwt.se/varmland/2018/05/23/e...-hela-varmland

ALL öppen låga är förbjuden

Visste inte det.

(FB) Tog eld i skogen när jag grillade! Glömde kvar mina grejer, torskar jag nu? Satan!
Citera
2018-08-07, 07:33
  #22
Avstängd
"Även friluftskök som gasolkök, trangiakök och stormkök har öppen låga och är därmed förbjudna att använda om kommunen inte beslutat annat."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/d...-grillforbudet

"Den 42-årige mannen hade bara tänkt att grilla en köttbit. Istället blev det ingen mat och böter på 19 500 kronor."

http://www.nsk.se/2018/08/06/dyr-gri...20-000-kronor/
Citera
2018-08-07, 09:53
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gzerd
Jaså! Så du anser att det är förnuftigt att hellre ta böter, hur kan det vara förnuftigt?

Tar ingen böter? Vem kan identifiera mig när jag inte har id på mig? Då måste dom ta mig till station och pappersarbete är för jobbigt för polisen så blir man släppt och drar å grillar igen!
Citera
2018-08-07, 10:57
  #24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Lösningen på ditt problem är att sluta vara en jävla mes, om du vill grilla så skall du GRILLA!!!!
Givetvis inte mitt i bushen utan på en stenklippa? Vad jag hört brukar inte sten brinna men fyfan för sånna ryggradslösa töntar som inte förstår vad ordet sund förnuft betyder

Jag har alltid undrat vad det är för missfoster som eldar sönder klipphällar och lämnar fula märken som blir kvar i århundraden . Får jag bara tag i någon av dem så kommer de begravas så att framtida arkeologer får finna dem
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback