Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-02, 21:23
  #2329
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Rasbiologin grundades av en fransman, Arthur de Gobineau, och utvecklades vidare av en britt, Houston Stewart Chamberlain:

https://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_de_Gobineau

https://en.wikipedia.org/wiki/Housto...rt_Chamberlain

De här tankarna var tyvärr allmängods i Europa vid förra sekelskiftet.

Inte hos folken och inte hos partierna, Rasbiologin den var en elitlära.

Nationalismen låg väl förankrad och att det där som sossarna alltid har trixat till det, Nationell = Nazist!
Det är helt fel nu och att det var helt fel då.
Citera
2018-08-02, 21:23
  #2330
Medlem
Smoothmans avatar
I Aktuellt 21 tar de nu upp Samtidens dokumentär om Socialdemokraterna, och sossarna kommenterar för första gången filmen officiellt i SVT. För alla nyfikna finns Aktuellt på SVT-Play.
Citera
2018-08-02, 21:23
  #2331
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Bristen på konsekvens ligger i att SD både beundrar Per Albin Hansson och säger sig vilja efterlikna honom samt utmålar honom som en gräslig nazist.

En elak person skulle säga att SD är konsekventa.

Det går att vara för folkhemsbygget men mot utrotningen av icke önskvärda individer i den egna befolkningen. Men idolporträtt av sosseledaren Per Albin Hansson är förstås inte förenligt med humanism utan endast med nazism.
Citera
2018-08-02, 21:23
  #2332
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julia0
Så högerextremister har gjort en dokumentärfilm där de försöker framställa S som högerextrema och få högerextremism att framstå som något dåligt? Jaha. Låter kontraproduktivt.....
Skriv inte ett inlägg när du inte ens har sett dokumentären pucko.
Citera
2018-08-02, 21:24
  #2333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Folkhemmet var ett socialdemokratiskt projekt. Däremot så var det inte direkt kopplat till varken rasbiologin eller tvångssteriliseringar. Det handlade om tanken att hjälpa varandra inom nationalstaten, öka tilliten och minska splittringen. Att man kritiserar händelser under den tiden, men samtidigt lyfter fram positiva aspekter är inte hyckleri, det kallas pragmatism. Oviljan att förstå detta är anledningen till varför utvecklingen i Sverige i kraftig nedåt trend.

Bara för att man vill sitt land väl är man inte rasist. Bara för att man vill ha en nationalstat är man inte rasist.


Du verkar inte fatta att den kritik SD nu idissslar 1) är ganska gammal och välkänd och 2) alltid har kommit från vänster - från DN, human-rights-aktivister, feminister m fl. SD:s valfilm verkar ligga på en otroligt låg mental nivå och om man riktar sig till en hjärndöd och historielös publik - dvs man siktar på de mest korkade - så är det naturligtvis dödfött att föra in två aspekter av Per Albin, en ond och en god, som en central del i denna propaganda-pitch.
Citera
2018-08-02, 21:24
  #2334
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Taget ur skolboken ja men att det fanns så mycket mer som socialdemokratin ställde upp med.
Sverige var Nazi-Tysklands verkstad och kornbod.

Jag förstår att SD inte kan göra en film hur lång som helst men att det finns material för minst en timme till.
Uppenbart finns det inte så mycket mer då de tvingats ta till ganska ordentliga lögner för att få ihop nåt som de tyckte verkade matnyttigt. Nu blir de avslöjade med byxorna nere. De visar hur mycket de gillar att höfta fram saker. Hur kan de ha missat att Hinke Bergegren blev utesluten ur det socialdemokratiska partiet ? Är man intresserad av politik vet man det eller så tar man reda på det via Google. Hur kan man ha missat vem som ägde Aftonbladet och när. Har man sovit på lektionerna i samhällskunskap eller klarar man inte att googla eller rent utav ringa upp Aftonbladet?

Att sedan missa att man haft en samlingsregering och att alla måhända inte var socialdemokrater i en sådan regering är ju minst sagt en makaber miss. Förmodligen menar de väl att Google är Fake News och att det bara är Mäster Åkesson som vet vad som är rätt eller fel.


Jag har noterat att börjar man granska SD:s alla olika trollinlägg på t.ex. Facebook så hittar man ganska snabbt uppenbara felaktigheter en masse. Går man sedan vidare med att säga hur verkligheten ser ut kommer genast en massa personpåhopp och för varje månad tycks de bli fler. Jag är på ett sätt glad för att SD:s researchers tillhör den begåvningsreserv som vi kanske aldrig kommer att få nån nytta av i svenskt näringsliv men undrar hur Sverige skulle se ut om alla hade lika låga krav på fakta när de tillverkar något eller hur ett SD i regeringsställning, vilket gud förbjude , skulle klara sig med lika slarviga utredningar som deras politiska research.


Jag har tidigare trott att Åkesson har lite koll på saker och ting inom svensk politik och dess nutidshistoria men när han godkänt denna skithög till film där man gjort så tydliga missar så förstår jag att han inte är så mycket mer än alla de andra i partiet även om det är han som bestämmer.
Citera
2018-08-02, 21:25
  #2335
Medlem
Schweinmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
Jag gissar det. Ska bli intressant att se hur mycket Dick Erixon och sd tillsammans orkar svärta det parti som byggt upp vår välfärdsstat. Säkert en hel del med gemensamma ansträngningar. Jag har redan hört att sossarna planerar ett motdrag i form av en film om sd och dess rötter i nazismen.

Jag ser fram mot båda filmerna. Ska bli intressant.

De som ser filmen ser dock att det är ungefär samma som Russia Todays löjliga dokumentärfilm nyligen som ger en nidbild av invandringspolitiken till Sverige - där de intervjuar fånen Angry Foreigner (Sveriges svar på Alex Jones) och sprider bilden om kommunistiska medborgargarden i Malmö är på riktigt.

Detta visar att SD inte skyr några medel och ägnar sig åt dirty campaigning på hög nivå à la Trump. Jimmie Åkesson utlovade 2016 att de skulle göra en egen vitbok gällande sin egna rasistiska historia - då de gick runt i naziuniformer på en sommarfest i Höör 1998 när Jimmie Åkesson glatt företrädde partiet i Sölvesborg och sa "vi är demokrater, allt". Istället för att lägga medel på att göra en vitbok över sin rasistiska historia väljer de att misstolka den gemensamma historieskrivningen.

Filmen är utöver att den innehåller historiska felaktigheter synnerligen dålig gjord. Har den gjorts i Erik Almqvists källare i Ungern eller? Speakerrösten är vek och det finns många ovetenskapligheter längs med vägen.
Citera
2018-08-02, 21:25
  #2336
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Just nu verkar det vara sossarna som kör med denna taktik. Uppenbarligen med klen framgång.

Hela poängen med dokumentären är att täppa till gröthålet på Löfven. Och hans mantra om nazistiska förflutet och värdegrund. Likaså så framstår ”allas lika värde” som en ond cynism från sossarna.

Likaså att ge samma svar på tal till Afonbladet.

Men det ska bli underhållande när vi kommer fram till Baltitlämning, Nordkorea, Kuba, Rumänien och Yugoslavien.

Likaså IB och annat smått och gott i biståndspolitiken.

Popkorn fram.
Citera
2018-08-02, 21:26
  #2337
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Återigen handlar tråden om SAP. Och det är vansinnigt talande att du hela tiden vill glida över till SD i någon slags "ahh men du rå?!..."

Du gick med i ett otroligt smutsigt parti, och har nog aldrig tvingats att se det i vitögat. Det är dags nu.

Jag har ju "sett det i vitögat" då jag sett hela SD:s fabulösa propaganda film. Men jag fann inte speciellt mycket nytt som inte har diskuterats grundligt de senaste årtiondena.

Varför tös inte SD:are, på samma sätt, se sitt parti "i vitögat"?
Citera
2018-08-02, 21:26
  #2338
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är tämligen konsekvent, att SD ... efter i lång tid att ha varit offer för den obsoleta/anakronistiska såkallade antirasistiska retoriken ... nu låter S smaka på sin egen medicin.

Om nu S vill spela på det antirasiska kortet, så för väl dom själv tåla en liknande kritik/granskning.

Eller finns det kanske nån magisk tidsgräns inom det senaste seklet, där S lik i lasten blir preskriberade, men inte SDs?

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Bristen på konsekvens ligger i att SD både beundrar Per Albin Hansson och säger sig vilja efterlikna honom samt utmålar honom som en gräslig nazist.

Kan du inte ens se skillnad på sak-frågorna i detta sammanhang?

Själv drar jag mig för att använda denna ryp av svart/vita positioneringer.

Citat:
En elak person skulle säga att SD är konsekventa.

Man behöver inte att vara elak för att se SDs konsekvens i det specifika sammanhanget som diskuteras på denna tråd.
Citera
2018-08-02, 21:26
  #2339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, om han vunnit i hela Europa.
Tror att det är dä det brister för många sossar. Och det är därför som fallet för partiet kommer att gå fort. Då ni inte längre sitter vid maktens grytor och har medias fulla uppbackning så kommer ni att lämna partiet och gå till den nya makten.

Ni kan inte förstå att det finn människor som kämpar mot alla odds för något de tycker är riktigt.
Citera
2018-08-02, 21:27
  #2340
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julia0
Så högerextremister har gjort en dokumentärfilm där de försöker framställa S som högerextrema och få högerextremism att framstå som något dåligt? Jaha. Låter kontraproduktivt.....

Massmord av icke önskvärda personer i den egna befolkningen har ingen plats på höger/vänster-skalan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback