Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-29, 09:42
  #2653
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Hej igen!

Går inte att få tag på företaget så därifrån kommer jag inte köpa något mer...
Jag har nu betalat fakturan privat och funderar på hur det ska bokföras. Har aldrig gjort något utlägg tidigare så är lite osäker på hur man gör.

Det enklaste borde väl vara att bokföra kostnaden på 2890 och därefter bokföra utbetalningen till mig på vanliga företagskontot 1930 och då nolla skulden?
Jag bokför redan nu mina inköp med kreditkort på 2890 men det borde inte ställa till med några problem va?

Om jag istället struntar i att ta ut pengar från företaget och ser det som insättning av eget kapital, hur bokför man då? Ska det då först bokföras som en skuld på 2890 för att därefter nollas mot 2018?

Ja, du skuldför mot dig som privatperson på ex 2890 ink moms och nollar sedan mot bank. Du gör inget momsavdrag om du vill göra rätt. Vill du inte reglera med pengar nu kan du låta skulden ligga kvar och ev boka upp lite ränta. Vill du tillföra ett aktieägartillskott blir detta en helt ny transaktion som du kan nolla bort skulden med. Aktieägartillskott är fritt eget kapital men ingen vits att göra om du har stabilt eget kapital.
Citera
2018-08-02, 14:09
  #2654
Medlem
En ganska simpel fråga. Jag behöver ny mobil och tänkte dra den på mitt EF. Jag ringer väldigt lite i jobbet men ibland och man kan ju såklart inte bli nekad telefon som företagare. Grejen är dock att jag reser mycket och vill ha en upplåst telefon. Så tänkte köpa en halvgammal iPhone, typ SE eller 6 för 3-4k. Är det ok att dra på min EF eller är det nån grej att man borde ha "företagsabonnemang"? Kanske är överdrivet nojjig men tänkte kolla läget liksom, vad ni tror?
Citera
2018-08-02, 16:22
  #2655
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oleg.
En ganska simpel fråga. Jag behöver ny mobil och tänkte dra den på mitt EF. Jag ringer väldigt lite i jobbet men ibland och man kan ju såklart inte bli nekad telefon som företagare. Grejen är dock att jag reser mycket och vill ha en upplåst telefon. Så tänkte köpa en halvgammal iPhone, typ SE eller 6 för 3-4k. Är det ok att dra på min EF eller är det nån grej att man borde ha "företagsabonnemang"? Kanske är överdrivet nojjig men tänkte kolla läget liksom, vad ni tror?
Jag förstår inte vad du menar med upplåst telefon och att du reser. Hur korrelerar det?

Telefonen är inga problem att dra av på företaget. Abonnemanget kan vara lite problem. Många (alla?) operatörer tillåter inte att man tecknar privatabonnemang på företag.
Med enskild firma så finns det ett kryphål. Du är ju ditt företag. Ditt organisationsnummer är ditt personnummer.
Det är bara att köra på och inte prata om att det är till ett företag. Möjligtvis att operatören kan anse att det är ett avtalsbrott om det uppdagas. Dock är det omöjligt för dem att se skillnad på om du är företagare eller privatperson.

Här är ett svar från Vimla om deras abonnemang och företag:
https://forumet.vimla.se/topic/1952/...tagsabonnemang
De verkar inte ha något emot det. Jag har själv Vimla till min enskilda firma och bett dem att skicka mig en faktura varje månad. Fungerar hur bra som helst. 80 kr/månad är ganska bra pris (jag har värvat 2 personer och har således 20 kr i rabatt varje månad).
Citera
2018-08-02, 20:05
  #2656
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Jag förstår inte vad du menar med upplåst telefon och att du reser. Hur korrelerar det?

Telefonen är inga problem att dra av på företaget. Abonnemanget kan vara lite problem. Många (alla?) operatörer tillåter inte att man tecknar privatabonnemang på företag.
Med enskild firma så finns det ett kryphål. Du är ju ditt företag. Ditt organisationsnummer är ditt personnummer.
Det är bara att köra på och inte prata om att det är till ett företag. Möjligtvis att operatören kan anse att det är ett avtalsbrott om det uppdagas. Dock är det omöjligt för dem att se skillnad på om du är företagare eller privatperson.

Här är ett svar från Vimla om deras abonnemang och företag:
https://forumet.vimla.se/topic/1952/...tagsabonnemang
De verkar inte ha något emot det. Jag har själv Vimla till min enskilda firma och bett dem att skicka mig en faktura varje månad. Fungerar hur bra som helst. 80 kr/månad är ganska bra pris (jag har värvat 2 personer och har således 20 kr i rabatt varje månad).

Jo jag bor stora delar av året utomlands, tex. Thailand och där har jag thailändskt sim kort, så jag behöver en olåst telefon så jag kan byta sim kort lite hur som. Jag har ett privatabonnemang sen gammalt som jag använder i Sverige/EU, men det kan jag betala privat, inte så dyrt. Det jag vill åt är att köpa en mobil kontant och olåst för ca 4000:- jag kommer använda den i stort sett bara privat, men det är ju gött att dra av på sin EF. Jag tänkte mer om skatteverket tycker det ser skumt ut att jag köper en mobil kontant och inte har något företagsabonnemang, typ.

Lite svårt att förklara på ett bra sätt, men förstår du vad jag menar?
Citera
2018-08-02, 21:43
  #2657
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oleg.
Jo jag bor stora delar av året utomlands, tex. Thailand och där har jag thailändskt sim kort, så jag behöver en olåst telefon så jag kan byta sim kort lite hur som. Jag har ett privatabonnemang sen gammalt som jag använder i Sverige/EU, men det kan jag betala privat, inte så dyrt. Det jag vill åt är att köpa en mobil kontant och olåst för ca 4000:- jag kommer använda den i stort sett bara privat, men det är ju gött att dra av på sin EF. Jag tänkte mer om skatteverket tycker det ser skumt ut att jag köper en mobil kontant och inte har något företagsabonnemang, typ.

Lite svårt att förklara på ett bra sätt, men förstår du vad jag menar?
Jag förstår.
Är ens de flesta mobiler låste nu för tiden? Jag köper alltid mina mobiler utan abonnemang via någon nätbutik så jag har dålig koll på det där.

Skatteverket bryr sig inte om vilket abonnemang du har så länge det är ett flat rate-abonnemang, dvs. varje samtal eller sms ska inte kosta något utan det ska vara fria samtal och sms.
Citera
2018-08-13, 08:59
  #2658
Medlem
lifeabroads avatar
När man får leverantörsfaktura från t.ex Avanza på tjänstepension, antar jag den ska bokföras enligt nedan vid betalning (kontantmetoden). Äger AB till 100% och är den enda anställde.

D 1930
K 7412

D2514
K7533


Var ska Särskild skatten betalas in (månadsvis?), in på företagskontot på SKV?
Citera
2018-08-13, 10:00
  #2659
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
När man får leverantörsfaktura från t.ex Avanza på tjänstepension, antar jag den ska bokföras enligt nedan vid betalning (kontantmetoden). Äger AB till 100% och är den enda anställde.

D 1930
K 7412

D2514
K7533


Var ska Särskild skatten betalas in (månadsvis?), in på företagskontot på SKV?

Ser bra ut, men du ska väl kreditera banken och kreditera 2514 . Särskild löneskatt på pensionskostnader deklareras samtidigt som inkomstdeklarationen och betalas en gång per år samtidigt som inkomstskatten.
Citera
2018-08-13, 14:24
  #2660
Medlem
lifeabroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Ser bra ut, men du ska väl kreditera banken och kreditera 2514 . Särskild löneskatt på pensionskostnader deklareras samtidigt som inkomstdeklarationen och betalas en gång per år samtidigt som inkomstskatten.

Sorry, ja givetvis. tack för hjälpen
Citera
2018-08-20, 12:56
  #2661
Medlem
mjaoaos avatar
Hej!

Håller på med resultat och balansräkning och har fått till mig att bolagsskatten på 39.1 är fel. Jag har fått lära mig att skatten är 22% av årets resultat innan skatt och får då fram 39,16 (skulle avrunda till en decimal), vad gör jag för fel, hur ska jag räkna?

Resultaträkning 31/12 år 9
Kostnader

Kostnad sålda varor 9
Löner 500
Arbetsgivaravgifter 200
kontorsmaterial 72
Förlust avyttring aktier 7
Befarade kundförluster 20
Konstaterade kundförluster -6
Avskrivning inventarier 162
Förlust avyttring mask & inv 4
Räntekostnader 55
Bolagsskatt 39,1
Årets resultat 138,9
1201


Intäkter

Arvoden 1140
Ränteintäkter 26,7
Bokslutsdispositioner 34,3
1201
Citera
2018-08-20, 17:03
  #2662
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjaoao
Hej!

Håller på med resultat och balansräkning och har fått till mig att bolagsskatten på 39.1 är fel. Jag har fått lära mig att skatten är 22% av årets resultat innan skatt och får då fram 39,16 (skulle avrunda till en decimal), vad gör jag för fel, hur ska jag räkna?

Resultaträkning 31/12 år 9
Kostnader

Kostnad sålda varor 9
Löner 500
Arbetsgivaravgifter 200
kontorsmaterial 72
Förlust avyttring aktier 7
Befarade kundförluster 20
Konstaterade kundförluster -6
Avskrivning inventarier 162
Förlust avyttring mask & inv 4
Räntekostnader 55
Bolagsskatt 39,1
Årets resultat 138,9
1201


Intäkter

Arvoden 1140
Ränteintäkter 26,7
Bokslutsdispositioner 34,3
1201
Dina konstaterade kundförluster ser ut att ligga på fel sida och de befarade- är inte avdragsgilla i inkomstdeklarationen.
__________________
Senast redigerad av Justitiemord 2018-08-20 kl. 17:56. Anledning: stavning
Citera
2018-08-20, 18:39
  #2663
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Dina konstaterade kundförluster ser ut att ligga på fel sida och de befarade- är inte avdragsgilla i inkomstdeklarationen.

Förlust avyttring aktier är inte heller avdragsgill mot annat än vinst på aktier.
Citera
2018-08-21, 20:06
  #2664
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Dina konstaterade kundförluster ser ut att ligga på fel sida och de befarade- är inte avdragsgilla i inkomstdeklarationen.

Befarade kundförluster är väl visst avdragsgilla?

Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback