2018-08-01, 21:07
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Men det kom plötsligt?
Ser du nåt ställe där en vikt kan ha suttit, ett märke i smutsen eller nåt annat som tyder på att vikten lossnat? För obalans uppstår inte ur det blå, ett bra balanserat hjul behöver aldrig balanseras om.

Om det är obalans är 70 mil ingenting, är däcket trasigt kan det vara jättelångt.

Inget jag lagt märke till men har väl inte direkt sökt jättenoga heller. Det uppkom väl ganska plötsligt då jag började lägga märke till att det kändes fel och lät konstigt när jag åkte för npgra dar sen. Det däcket läcker dessutom ut mer luft än övriga så kanske lika gärna är en liten spricka nånstans men jag har aldrig hört att det pyser ur luft från däcket.
Citera
2018-08-01, 21:27
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockermissbrukare
Inget jag lagt märke till men har väl inte direkt sökt jättenoga heller. Det uppkom väl ganska plötsligt då jag började lägga märke till att det kändes fel och lät konstigt när jag åkte för npgra dar sen. Det däcket läcker dessutom ut mer luft än övriga så kanske lika gärna är en liten spricka nånstans men jag har aldrig hört att det pyser ur luft från däcket.
Det låter konstigt att obalansen låter konstigt...
Du ska nog börja med att ta reda på vad som är fel.
Citera
2018-08-01, 21:35
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Lät ju som ett väldigt vettigt svar faktiskt. Tänker lite att man helst ska boka sånt men drop-in kanske inte är så jävla omöjligt heller om det är tidigt på morgonen? Skulle vara skönt att ha det fixat faktiskt. Resten av resan kommer ju inte vara några problem 😁

Skulle tro de flesta däck krängare tar ett enstaka däck på "drop in" en del kan t.o.m balansera med hjulet kvar på axeln (Används på en del finare bilar för att få max balans på hela hjulspindeln)

Tar kanske 10-15 min för en van däck krängare och brukar kosta 100-150 pix.
Citera
2018-08-01, 21:37
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det låter konstigt att obalansen låter konstigt...
Du ska nog börja med att ta reda på vad som är fel.

Det är ett vobblande ljud som går i takt med däckets rörelser. Det uppkommer vid 50 km/h, peakar vid 70-80 och dör ut vid 110. Men däcket sitter bra, inget glapp, fjädern är bra, inga lösa bultar. Det är inga konstiga mekaniska ljud ellet så. De tips jag läst och sett pekar på att det är ett obalanserat däck.
Citera
2018-08-01, 22:37
Medlem
Förmodligen bara obalans men det är mycket vanligt med slitna bussningar i bakvagnen på 9-5 vilket ger felaktiga hjulvinklar med onormalt däckslitage och ofta vobblande ljud som följd. Kolla om du har onormalt mycket slitage på insidan av däcket vilket skulle kunna tyda på felaktig cambervinkel (hjulet lutar för mycket inåt).
Citera
2018-08-02, 04:56
Medlem
Förutom allt annat som nämnts så blir det ojämnt däckslitage med tiden, vilket innebär osäkra och oförutsägbara köregenskaper.
Citera
2018-08-02, 22:29
Medlem
Citat:

Om däcket tappar luft så är det en varningssignal samtidigt som du nu har obalans, jag gissar på att korden har börjat släppa och då får du självklart obalans, jag hade en audi A8 som ett däck släppte korden på och det var inte kul, hela bilen var okey vid vissa låga hastigheter men inte höga om man säger som så.

Så om du kan besök en däckfirma som sedan kan se obalans på vilket däck det gäller och lyssna på vad de har att säga.
De brukar veta vad det gör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in