Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-19, 03:07
  #133
Medlem
lazyasss avatar
Gå snacka med han. Fixar han det inte på en gång då äre bara att plocka fram yxan och kasta in skiten på hans golv genom fönstret, med en tegelsten och ett lite halv argt halft läskigt brev. Flippa ur för fan.
Citera
2018-07-19, 15:27
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heltutanklass
Hej allihopa, jag har ett litet problem med min grannes häck som sticker ut på min sida där jag har bilen står och istället för att klippa den så tänkte jag försöka ha ihjäl den istället.


Vad ska man köra för medel?

Det är en sån där med gula blommor som är rätt vanlig..

Du har all rätt att klippa ner häcken som sticker ut på din sida av tomtgränsen.
Så ut och klipp bara.
Citera
2018-07-19, 18:13
  #135
Medlem
Knivur-273s avatar
Om du absolut måste förstöra häcken, något som jag helt avråder ifrån, kan du ta en batteridriven borrmaskin och borra med ett 2,0 mm spiralborr och peta in en bit koppartråd med samma diameter.

Inga andra växter kommer skadas, miljövänligt men dödligt för buskarna.

Ja, det tar väl en stund men att göra det på 50 ställen tar nog inte mer än 15 minuter.

Problemet är att grannen kommer veta att det är du som är den skyldige och dålig grannsämja är inget att sträva efter.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-07-19 kl. 18:17.
Citera
2018-07-19, 18:16
  #136
Medlem
DaChiefs avatar
Du kan ju säga att den växer över din tomt och att du därför överväger att klippa ned den.

Är det en väldigt buskig häck eller? Om du vill döda den antar jag att det bara är att mätta en liter vatten med saltlösning så kommer antagligen ingenting att växa därefter.

En fredlig lösning är antagligen bäst. Säg bara att den växer över din tomt och skrapar emot din bil, den stör din sikt. Det som går över tomtgränsen måste bort helt enkelt.
Citera
2018-07-20, 11:41
  #137
Medlem
Heltutanklasss avatar
Jag köpte ett medel på bauhaus som ska ta kol på växter och
Ogräs men ännu har jag inte sett nån skillnad men det kanske tar lite tid, jag ger det en vecka till sen blir det diesel.


Att Agent Orange inte längre finns i varuhandeln tycker jag är lite synd, nån som vet om man kan beställa det från Internet?


Tack för alla bra tips jag fått i tråden, även de dåliga.

Kommer lägga upp en bild på häcken när den är död så vi får se när det blir, ha en bra sommar allihop 😜
Citera
2018-07-20, 23:05
  #138
Medlem
Du får ge det mer tid - minst 3 veckor om inte en månad. I varje fall var det så med tösaltet.
Det verkar som om du haft detta problem länge så ta inte till medel som grannen kan bevisa - då kan det bli mycket dyrt.
Citera
2018-07-29, 19:52
  #139
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heltutanklass
Jag köpte ett medel på bauhaus som ska ta kol på växter och
Ogräs men ännu har jag inte sett nån skillnad men det kanske tar lite tid, jag ger det en vecka till sen blir det diesel.


Att Agent Orange inte längre finns i varuhandeln tycker jag är lite synd, nån som vet om man kan beställa det från Internet?


Tack för alla bra tips jag fått i tråden, även de dåliga.

Kommer lägga upp en bild på häcken när den är död så vi får se när det blir, ha en bra sommar allihop 😜

Hänt något? Uppdatering tack
Citera
2018-07-31, 14:12
  #140
Medlem
japanskbruds avatar
Ecoplug Roundup är en effektiv metod att förhindra rotuppslag från lövträd.
ECOPLUG ger 100% effekt på allt lövsly

Kan användas året runt

Tar död på alla oönskade lövträd

Minimerar kemikaliespridning

Slår ut hela rotsystemet på det behandlade trädet/stubben

Helt selektiv metod minskar kemikalieanvändningen upp till 90% jämfört med tidigare använda metoder.
Citera
2018-08-16, 23:27
  #141
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
Ecoplug Roundup är en effektiv metod att förhindra rotuppslag från lövträd.
ECOPLUG ger 100% effekt på allt lövsly

Kan användas året runt

Tar död på alla oönskade lövträd

Minimerar kemikaliespridning

Slår ut hela rotsystemet på det behandlade trädet/stubben

Helt selektiv metod minskar kemikalieanvändningen upp till 90% jämfört med tidigare använda metoder.

Inte jämfört med min metod med koppartråd. Dock är det dåligt och även olagligt att sabotera/förstöra en häck (utan grannens medgivande)
Citera
2024-02-20, 08:57
  #142
Medlem
BabyFFs avatar
Hur gick det? Vad använde du? Hur lång tid tog det innan du såg resultat?

Frågar åt en vän.
Citera
2024-02-20, 18:51
  #143
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Om du absolut måste förstöra häcken, något som jag helt avråder ifrån, kan du ta en batteridriven borrmaskin och borra med ett 2,0 mm spiralborr och peta in en bit koppartråd med samma diameter.

Inga andra växter kommer skadas, miljövänligt men dödligt för buskarna.

Ja, det tar väl en stund men att göra det på 50 ställen tar nog inte mer än 15 minuter.

Problemet är att grannen kommer veta att det är du som är den skyldige och dålig grannsämja är inget att sträva efter.
En klassisk kopparspik mao
Citera
2024-03-02, 11:47
  #144
Medlem
Soda-Streams avatar
Låter som om det är en ölandstok dom är ju sjukt fula ,med sina gula små blommor. fördelen är att dom är relativt lätta att ha ihjäl , så kör ner borren i roten, fyll på med roundup och allt annat gift du har så är den snart ett minne blått.

Passa på att tukta den rejält så blir det svårare för den att ev återhämta sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback