Citat:
Ursprungligen postat av
syntaxxxerror
Massa text om att man enbart får det man vill av att kämpa.
Det Syntaxxxerror skriver stämmer.
Jag lär få ett "jaha men vad jävla kul för dig då", då jag fick det sist jag skrev om mina upplevelser, men jag väljer än en gång att göra det då jag, likt Markus, har Aspergers men också att jag var bortskämd som fasen under min uppväxt.
Jag behövde inte göra ett skit upp till jag var väl över myndig. Mina föräldrar städade, lagade mat och gjorde massa uppoffringar för att jag skulle ha det bra. Hur visade jag tacksamhet? Genom att vara inne på mitt rum och spela, samt att vara dryg mot morsan som sa att jag var överviktig, och att jag behövde skaffa mig ett jobb (som var det värsta som fanns, enligt mig då).
Livet "flöt på". Det var väl kul att spela World of Warcraft varje dag, men samtidigt kände jag mig inte genuint lycklig. Det kändes som att livet bara gick i en rak linje, utan några större dalar eller toppar. Däremot var jag rätt avundsjuk på mina kompisar som börjat få jobb och ha råd med roliga saker, dock inte såpass avundsjuk att jag var villig att göra det som krävdes.
Socialt var jag även väldigt inåt. Jag hade inte många vänner, och även om jag var ok med det så ville jag ha en flickvän. Däremot var jag inte villig att gå ut och prata med folk för att det var läskigt.
Jag hade börjat få reda på att det fanns något som heter Aspergers runt 2008-2009. Jag visade min mor det, men hon var som många andra föräldrar som inte ville veta av att det var något "fel" på mig så det blev inget mer med det, trots att jag kände igen mig en hel del i symptomen.
Förändringen kom egentligen först 2011, när min mor dog efter ett års sjukdom. Då vändes hela mitt liv upp och ner. Inte så mycket för at hon gick och dog (jag har alltid haft en väldit neutral och naturlig syn på döden), men för alla förändringar det medförde.
Farsan flyttade ner permanent till vår sommarlägenhet i Spanien, och jag var plötsligt ensam och behövde ta hand om mig. Det var som en käftsmäll av hur verkligheten ser ut. Rent sysslomässigt gick det jättebra. Jag visste ju sen innan hur man slängde in tvätten i tvättmaskinen, diskade och städade. Okunnig var jag inte, bara extremt lat och gjorde det aldrig. Däremot var det dags att få tag på ett jobb, och där fick jag kämpa.
Noll jobberfarenhet innan, men jag gick till Arbetsförmedlingen och fick hjälp att komma in på ett ställe som heter Sofiahemmet som hjälper folk med neurologiska diagnoser att få jobb. Måååååånga CVn blev det, mååååånga intervjuer blev det som aldrig gick nånstans men jag gav aldrig upp och förbättrade hela tiden på mitt CV och personliga brev. Till slut en dag fick jag praktikplats på ett ställe och där har jag jobbat heltid sedan 2013, och alla älskar mig
Jag ville ju ha en flickvän, och jag visste att det samtidigt inte skulle bli lätt. Jag var (är) introvert av mig. Numera är jag bara väldigt inåt i grupp, men förr var jag det även enskilt med folk och det visste jag att jag behövde kämpa med. Jag var även väldigt mobbad, kunde inte läsa av folk alls och folk respekterade mig inte eftersom jag ofta gjorde vad andra ville för att jag trodde det skulle få dem att gilla mig.
Jag satte upp en lista med mål jag skulle göra varje dag. T ex att bjuda hem en kompis och istället för att spela Nintendo så skulle vi bara sitta och PRATA, och framför allt så bad jag min kompis att örfila mig om jag satt och var tyst. Det hjälpte, och jag tvingade mig själv till att bli mer social. Idag har jag inga som helst problem att sitta med EN person och tjöta. I grupp har jag det lite svårare, men även det är bättre än hur det var tidigare.
Mitt viktproblem löste jag genom att helt enkelt bara äta 4-500 kalorier om dagen i en månad. Jobbigt? Absolut, men jag var stenhårt motiverad och tog mig igenom det. Idag har jag en klart hälsosam vikt och ser bra ut i kroppsformen om än inte vältränad.
Tjejproblemet löste jag genom att börja PRATA med tjejer enskilt. Var jag med en grupp kompisar och de hade med sig nån kvinnlig bekant så började jag prata med henne. Jag hade som mål att kunna föra samtal med tjejer, inget annat, vilket då ledde till att jag blev socialt bekväm med tjejer och jag har sen dess haft massa tjejkompisar. Dessa tjejkompisar lärde mig även flörta, och på den vägen lärde jag mig hur jag skulle vara mot ANDRA tjejer för att väcka deras sexuella intresse, och nu sitter jag här med ett par flickvänner och ett gäng engångsligg i bagaget.
Så på 10 år har jag gått från en lat, bortskämd snorunge som bara satt inne och spelade med noll tjejkontakt och som ingen respekterade, noll social kompetens och noll framtidsvision, utan jobb, till att ha ett stabilt jobb med, för mig, bra lön, ett kompisgäng, folk som respekterar och ser upp till mig, en hel del tjejkompisar varav min bästa kompis är tjej, och en massa (nåja

) sexuell OCH romantisk erfarenhet.
Har det varit lätt? Nä, inte ett dugg. Även idag kämpar jag med min diagnos men det går framåt varje dag. Jag har fått kämpa för att nu, 10 år senare, stå där jag står och faktiskt vara någorlunda nöjd med livet. Visst kan jag vara bitter ibland och vara avundsjuk på alla mina extroverta kompisar som får en ny kompis bara de blinkar, men samtididigt lever jag mitt liv, efter mina egna regler och inser att det är dumt.
Ingenting kommer gratis i livet, och hade jag inte velat göra nån förändring så hade inte heller någon förändring kommit. Samtidigt behövde jag vara villig att verkligen dra upp skjortärmarna och ta i ordentligt, för om man vill förändra sitt liv från grunden så räcker inte ett halvslappt arbete. Det krävs verkligen blod, svett och tårar. Men det är det värt det i slutändan, jag lovar.
Alla kan, bara man verkligen vill. Men då måste man verkligen vilja, och inte bara säga orden men sen inte göra något.