Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-28, 12:47
  #1
Medlem
Hej,

Såg att salafismen sprider sig tack vare svenska statens generösa bidrag. Frågan uppstår såklart om detta inte är indirekt finansiering av terrorism och vart isåfall man anmäler detta? EU/USA? Eller slöseri med tid?


https://www.expressen.se/ledare/skyd...extremisterna/

Citat:
Det svenska samhället har inte bara gjort detta möjligt, det har hjälpt salafisterna att bygga parallella strukturer. Med hjälp av generösa föreningsbidrag har de kunnat finansiera verksamheter som framstår som oskyldiga – som ungdomsföreningar eller koranskolor förklädda till ”läxläsning” – men vars egentliga syfte är att sprida deras hårdföra budskap
Citera
2018-07-28, 13:03
  #2
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Jag tycker att du ska anmäla till EU.
Citera
2018-07-28, 13:08
  #3
Avstängd
Sverige har en lång histora med att husera terrorister.

Ni minns bilden med Stefan Löfven och ISIS medlemmen.

Svensken är så jävla hjärndöd och kan inte se kopplingarna bara.
De är totalt förlamade.
Citera
2018-07-28, 13:15
  #4
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Sverige har en lång histora med att husera terrorister.

Ni minns bilden med Stefan Löfven och ISIS medlemmen.

Svensken är så jävla hjärndöd och kan inte se kopplingarna bara.
De är totalt förlamade.

Vi har många politiker som setts tillsammans med representanter för Muslimska Brödraskapet som är en terrorist stämplad organisation. Jag tror faktiskt att Sverige fortfarande ger bidrag till "Brödraskapets" olika verksamheter i landet både direkt och indirekt.

Stoppade inte Amerikanerna terrorister i dagarna, som hade tre olika mål på terrordåd i Sverige nyligen ?
Citera
2018-07-28, 13:24
  #5
Medlem
Det konstigaste är att om en bank noterar att en privatperson eller dylikt finansierar terror så blockas allt och personen åtalas.

Frågan är bara, hur och till vem anmäler man detta? USA låter som en bra gissning, men någonstans i maskineriet Sverige så måste dom väl ändå spärra betalningarna till sekulära organisationer. Eller?

Vem fan sitter på den betala knappen ?
Citera
2018-07-28, 14:44
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WhoTrulyCares
Hej,

Såg att salafismen sprider sig tack vare svenska statens generösa bidrag. Frågan uppstår såklart om detta inte är indirekt finansiering av terrorism och vart isåfall man anmäler detta? EU/USA? Eller slöseri med tid?


https://www.expressen.se/ledare/skyd...extremisterna/


Sverige har gett miljoner i bidrag till Syrian Recovery Trust Fund. Som i sin tur stött rebellgrupper i Syrien flera av dessa har/hade nära band till al nysta fronten dvs. Al qaida.
Det är väl ett mer konkret exempel på den svenska statens stöd till terrorister.

Dock tveksamt om en "anmälan" till EU eller USA skulle göra någon skillnad då USA och ett flertal länder inom EU gett bidrag,vapen, träning, info mm till samma grupper.

Vill du läsa mer om Sveriges och andra västländerns stöd till jihadister är det bara att googla dig fram. Inget du kommer läsa om i svenska medier(minns dock en ledare i Göteborgs-Posten som tog upp ämnet, men det torde vara ett undantag). De flesta svenskar lever helst kvar i sin filterbubbla, och vill verkligen inte höra om hur deras skattepengar går till skäggiga män med raketgevär som mördar och fördriver.

Nu ska jag dricka kaffe
Citera
2018-07-28, 15:22
  #7
Medlem
Sverige betalar löner till palestinska terrorister. Detta har t.o.m. debatterats i Sveriges riksdag förra året:
https://data.riksdagen.se/fil/716871...4-5D784F164DB2

Några artiklar i ämnet:
http://www.gp.se/debatt/stoppa-st%C3...ster-1.4591750

https://www.expressen.se/debatt/sven...a-terrorister/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...r-antisemitism
Citera
2018-07-28, 16:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Sverige har gett miljoner i bidrag till Syrian Recovery Trust Fund. Som i sin tur stött rebellgrupper i Syrien flera av dessa har/hade nära band till al nysta fronten dvs. Al qaida.
Det är väl ett mer konkret exempel på den svenska statens stöd till terrorister.

Dock tveksamt om en "anmälan" till EU eller USA skulle göra någon skillnad då USA och ett flertal länder inom EU gett bidrag,vapen, träning, info mm till samma grupper.

Vill du läsa mer om Sveriges och andra västländerns stöd till jihadister är det bara att googla dig fram. Inget du kommer läsa om i svenska medier(minns dock en ledare i Göteborgs-Posten som tog upp ämnet, men det torde vara ett undantag). De flesta svenskar lever helst kvar i sin filterbubbla, och vill verkligen inte höra om hur deras skattepengar går till skäggiga män med raketgevär som mördar och fördriver.

Nu ska jag dricka kaffe

Förstår. Men det som jag fortfarande inte kan greppa är som följer.

En stat - dvs Svenska staten i detta fall, har bidragit med pengar (indirekt) för terrorverksamheter. T.om till den sidan som är s.k "ond" (dvs fel terrorgruppering och inte "frihetskämpar" som dom annars heter). Detta är straffbart enligt alla konstens regler.

Frågan är - hur kan en konsekvens appliceras på en stat? JO-anmälan? Jag kan liksom inte öppna en glasskiosk och donera pengar till verksamheter som gör liknande - utan att få fängelse.

Ur rapporten "Mellan salafism och salafistisk jihadism" (som ni kan ta del av här:
https://www.fhs.se/download/18.7df99...20jihadism.pdf

Citat:
Studien granskade också finansiering kopplat till salafistisk och salafistjihadistisk
verksamhet. Genomgången visar att den finansiella verksamheten är
omfattande, men att statliga och kommunala kontrollmekanismer till stor del
saknas. I salafistiska och salafist-jihadistiska miljöer saknas det inte pengar,
speciellt när det gäller omfattning av insamlingsverksamhet.

Som utländska myndighetsrapporter understrukit så är ideologin som sprids av
salafister ”grogrunden för islamistisk radikalisering mot jihadistisk salafism och
även till rekrytering för jihad”. Det går heller inte att separera denna rörelse
”helt från våldsamt jihad och särskilt inte på den individuella mottagarnivån.”

Dock misstänker jag att mycket pengar trillar in från kommunerna m.fl, men rapporten verkar inte gå in så mycket där....

Ska också dra i mig en kaffe nu
__________________
Senast redigerad av WhoTrulyCares 2018-07-28 kl. 16:54. Anledning: Edit
Citera
2018-07-28, 18:37
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Vi har många politiker som setts tillsammans med representanter för Muslimska Brödraskapet som är en terrorist stämplad organisation. Jag tror faktiskt att Sverige fortfarande ger bidrag till "Brödraskapets" olika verksamheter i landet både direkt och indirekt.

Stoppade inte Amerikanerna terrorister i dagarna, som hade tre olika mål på terrordåd i Sverige nyligen ?
Vi lever i ett dystopiskt samhälle.
Det som är dåligt är bra
Det som är bra är dåligt.
Några av oss lever fortfarande
Men det är inte många.

Svenska staten är djupt involverade i terroristernas affärer, MB nämnde du t.ex.
Vid flera tillfällen har Sverige röstat i terroristernas favör i FN.

Imte mycket ljud om detta i media.
Det är viktigare att prata om de hemska muslimerna och titta på farmen.
Citera
2018-07-28, 18:41
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Vi har många politiker som setts tillsammans med representanter för Muslimska Brödraskapet som är en terrorist stämplad organisation. Jag tror faktiskt att Sverige fortfarande ger bidrag till "Brödraskapets" olika verksamheter i landet både direkt och indirekt.

Stoppade inte Amerikanerna terrorister i dagarna, som hade tre olika mål på terrordåd i Sverige nyligen ?
Vad gäller Centcoms rapport är jag inte så insatt. Jag har inte följt storyn.

Med tanke på att CENTCOM har varit på terroristernas sida i Syrienkonflikten har jag inte mycket tillit till dom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback