• 32 055 online
  • 1 184 483 medlemmar
  • 61 223 599 inlägg
  • 4
  • 5
2018-07-25, 18:19
Medlem
Gilla läget bara.
Hyresvärden kan inte göra något åt det.
Däremot tvärtom när det är kallt på vintern.

I Sverige har vi välisolerade hus och det blir som det blir.
Tänk på dessa stackare som köper nybyggen med EKO-glas som släpper in värme men inte ut.
Där kan man nog inte bo alls på sommaren.
Citera
2018-07-25, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det finns en rekommendation för minimitempertur. Men igen lag.

För max finns ingen riktlinje.

Det finns riktlinje för max - och det är 26 grader. Så, nu vet du det.
Citera
2018-07-25, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det går inte att sova i min lägenhet. Jag har 27 grader under natten. Det är 15 grader ute. Hur fan kan det vara så varmt i lägenheten?

* Stäng persiennerna,dra ner rullgardinerna/häng upp vita lakan i flera lager i fönster där ljus strålar in.
* När du ska sova, använd blöta lakan, avdunstningen kommer möjligen att kyla ner dig för mycket.
Citera
2018-07-25, 23:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apglad
Det finns riktlinje för max - och det är 26 grader. Så, nu vet du det.

Gäller ej vid värmebölja etc. så, alltså finns ingen gällande riktlinje.
Citera
2018-07-26, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Gäller ej vid värmebölja etc. så, alltså finns ingen gällande riktlinje.

26 grader: Maxtemperaturen som tillåts varaktigt under sommarmånaderna. Även högsta temperatur som tillåts tillfälligt under resten av året.

28 grader: Högsta temperatur som tillåts under tillfälliga värmeböljor, det vill säga ett par till några dagar under sommaren.
Citera
2018-07-26, 18:45
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apglad
26 grader: Maxtemperaturen som tillåts varaktigt under sommarmånaderna. Även högsta temperatur som tillåts tillfälligt under resten av året.

28 grader: Högsta temperatur som tillåts under tillfälliga värmeböljor, det vill säga ett par till några dagar under sommaren.

Det är nu du behöver hänvisa till rättsfall, för "tillfälligt" betyder vad jag vet inte ett par dagar per sommar. Är det 30 grader under tre veckor så är det. Och det är mycket ovanligt.
Citera
2018-07-26, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det är nu du behöver hänvisa till rättsfall, för "tillfälligt" betyder vad jag vet inte ett par dagar per sommar. Är det 30 grader under tre veckor så är det. Och det är mycket ovanligt.

Du får googla det, jag klistrade bara in riktlinjer. Själv har jag fått hyressänkning pga hög värme, det var dock inget rättsfall.
Citera
2018-07-26, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hencucken
Klaga på hyresvärden. Det ska vara mellan 20-22 grader i en lägenhet. Det är lag på det. Hota med att de annars kommer få böta stora belopp.
Gäller tydligen bara för de som bor i hyreslägenheter.

De som bor i bostadsrätt eller villa får allt väderleken tåla.
Citera
  • 4
  • 5