Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-19, 08:00
  #2641
Medlem
Det finns ju många konsultföretag som har en rörlig lönemodell där anställda kan spara del av lönen i ett buffertkonto, även över flera år. Som jag förstått det går detta att göra utan att det drabbar bolagets skatt men med fördelen att den anställda kan ta ut lönen ett år då hen går utan uppdrag eller liknande och då eventuellt få en lägre inkomstskatt på de sparade pengarna.

Är det någon som vet hur man löser detta rent bokföringsmässigt?
Citera
2018-06-20, 00:38
  #2642
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenStorste
Det finns ju många konsultföretag som har en rörlig lönemodell där anställda kan spara del av lönen i ett buffertkonto, även över flera år. Som jag förstått det går detta att göra utan att det drabbar bolagets skatt men med fördelen att den anställda kan ta ut lönen ett år då hen går utan uppdrag eller liknande och då eventuellt få en lägre inkomstskatt på de sparade pengarna.

Är det någon som vet hur man löser detta rent bokföringsmässigt?

1) det påverkar bolagets skatt, som blir högre året man sparar lön, och lägre år man tar ut lön.
2) man löser det inte alls bokföringstekniskt. Man använder sidoordnade manuella system.
Citera
2018-07-03, 12:42
  #2643
Medlem
Betongbarns avatar
Angående vidarefakturering av kostnader från moderbolag till dotterbolag.
Gäller mindre inköp med företagskort.

Om det i moderbolaget, när kortfakturan och kvitton anländer, bokas som en kostnad och momsen lyfts.
Får man då när fakturan från MB till DB avseende vidarefakturering bokas kreditera samma kostnadskonto istället för att boka det mot typ "3500 fakturerade kostnader" ?

Bokningen tas givetvis upp som omsättning och momsas och redovisas i Skattedeklaration.

Anledning: Att nolla kostnadskontot.

Mvh // BB
Citera
2018-07-10, 00:01
  #2644
Medlem
roflmao123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Angående vidarefakturering av kostnader från moderbolag till dotterbolag.
Gäller mindre inköp med företagskort.

Om det i moderbolaget, när kortfakturan och kvitton anländer, bokas som en kostnad och momsen lyfts.
Får man då när fakturan från MB till DB avseende vidarefakturering bokas kreditera samma kostnadskonto istället för att boka det mot typ "3500 fakturerade kostnader" ?

Bokningen tas givetvis upp som omsättning och momsas och redovisas i Skattedeklaration.

Anledning: Att nolla kostnadskontot.

Mvh // BB

Behandla varje utgift som ett utlägg i modern så ska det gå bra. Har du lyft moms i moderbolaget (har du ens avdragsrätt för moms?) så skulle jag redovisa det som en övrig intäkt.

https://www.skatteverket.se/foretago...8458747aa.html
Citera
2018-07-15, 13:59
  #2645
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflmao123
Behandla varje utgift som ett utlägg i modern så ska det gå bra. Har du lyft moms i moderbolaget (har du ens avdragsrätt för moms?) så skulle jag redovisa det som en övrig intäkt.

https://www.skatteverket.se/foretago...8458747aa.html

Fast i detta fall blir det väl en vidarefakturering och inte utlägg?

Inköpen är gjorda med MB kort, så kvitton är ställda på MB vilket borde ge avdragsrätt för moms i MB?

Vi fakturerar vidare kostnaderna på olika projekt i DB, utan vinstpålägg men såklart med 25% moms som redovisas o betalas in till SKV via MB och bokas som ingående moms i DB.

"Vidarefakturering
Om du köper en vara eller en tjänst för att sälja vidare, till exempel för att utnyttja rabatter, måste du själv bokföra inköpet som vanligt. Du får dra av momsen och ska sedan redovisa moms på försäljningen. Det finns alltså inget hinder för att du redovisar moms på försäljningar som inte hör till din huvudsakliga verksamhet. "källa SKV

Min fråga är egentligen bara om det är ok att krediterar kostnadskonto istället för att bokföra det som utfakturerad kostnad i MB när vidarefakturering sker.
__________________
Senast redigerad av Betongbarn 2018-07-15 kl. 14:03.
Citera
2018-07-15, 14:45
  #2646
Medlem
roflmao123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Fast i detta fall blir det väl en vidarefakturering och inte utlägg?

Inköpen är gjorda med MB kort, så kvitton är ställda på MB vilket borde ge avdragsrätt för moms i MB?

Vi fakturerar vidare kostnaderna på olika projekt i DB, utan vinstpålägg men såklart med 25% moms som redovisas o betalas in till SKV via MB och bokas som ingående moms i DB.

"Vidarefakturering
Om du köper en vara eller en tjänst för att sälja vidare, till exempel för att utnyttja rabatter, måste du själv bokföra inköpet som vanligt. Du får dra av momsen och ska sedan redovisa moms på försäljningen. Det finns alltså inget hinder för att du redovisar moms på försäljningar som inte hör till din huvudsakliga verksamhet. "källa SKV

Min fråga är egentligen bara om det är ok att krediterar kostnadskonto istället för att bokföra det som utfakturerad kostnad i MB när vidarefakturering sker.


Nej, men jag tror ingen bryr sig om beloppen inte är väsentliga.
Citera
2018-07-15, 14:55
  #2647
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflmao123
Nej, men jag tror ingen bryr sig om beloppen inte är väsentliga.

Vet du något vidare att läsa just om att kreditera kostnadskonto? Varför de ej anses ok etc.

Vill gärna ta reda på mer om det av ren nyfikenhet.
Vet att jag hört om det tidigare men hittar ingen info om detnör jag letar rundor...

Mvh // BB
Citera
2018-07-15, 15:50
  #2648
Medlem
roflmao123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Vet du något vidare att läsa just om att kreditera kostnadskonto? Varför de ej anses ok etc.

Vill gärna ta reda på mer om det av ren nyfikenhet.
Vet att jag hört om det tidigare men hittar ingen info om detnör jag letar rundor...

Mvh // BB

Vad du gör i grundbokföringen såtillvida den är ändamålsenligt disponerad är skitsamma. Om du vill ha ett korrektivkonto på 6591 som du använder vid vidarefakturering av dessa kostnader så gör inte det något (såtillvida du inte har något annat på detta konto också). Men i årsredovisningen ska inte detta ligga som en kostnadsreduktion utan som en övrig intäkt.

Grunden till detta är bruttoredovisningsprincipen: Skulder, tillgångar, kostnader och intäkter ska redovisas var för sig.

I K2 (BFNAR 2016:10) kan du söka direkt på "bruttoredovisning" så har du ett kapitel som förklarar att intäkter och kostnader inte får kvittas mot varandra.

I K3 (BFNAR 2012:1) kan du söka på "kvittning". K3 hänvisar direkt till årsredovisningslagen enligt nedan.

ÅRL kap 2:

"Andra grundläggande redovisningsprinciper

4 § Vid upprättandet av balansräkningen, resultaträkningen och noterna ska följande iakttas:
6. Tillgångar och avsättningar eller skulder får inte kvittas mot varandra. Inte heller får intäkter och kostnader kvittas mot varandra."


Samma gäller i IFRS:

IAS 1

Offsetting
32
An entity shall not offset assets and liabilities or income and expenses, unless required or permitted
by an IFRS
http://www.frascanada.ca/internation.../item45596.pdf
Citera
2018-07-25, 21:53
  #2649
Medlem
Forzos avatar
Snabb fråga som jag hoppas någon kan ge ett snabbt svar på!

Sitter och betalar räkningar för företagets vägnar och upptäcker att en faktura på en beställning vi gjort har skickats ut till mig privat, inte till företaget. Tänkte ringa till de vi beställt av imorgon och se varför det blivit så. Men om de skulle visa sig vara rövhål som vägrar skicka ut en korrekt faktura, vad gör jag då? Kan jag bokföra fakturan som att den är företagets fastän den står i mitt eget namn? Eller måste man gå någon jobbig omväg via eget utlägg osv? Vårt företag är ett handelsbolag.
Citera
2018-07-25, 21:55
  #2650
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Snabb fråga som jag hoppas någon kan ge ett snabbt svar på!

Sitter och betalar räkningar för företagets vägnar och upptäcker att en faktura på en beställning vi gjort har skickats ut till mig privat, inte till företaget. Tänkte ringa till de vi beställt av imorgon och se varför det blivit så. Men om de skulle visa sig vara rövhål som vägrar skicka ut en korrekt faktura, vad gör jag då? Kan jag bokföra fakturan som att den är företagets fastän den står i mitt eget namn? Eller måste man gå någon jobbig omväg via eget utlägg osv? Vårt företag är ett handelsbolag.
Utlägg eller ny, korrekt faktura är det som gäller.
Citera
2018-07-25, 21:57
  #2651
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Utlägg eller ny, korrekt faktura är det som gäller.


Tack för (extremt) snabbt svar!
Misstänkte att det var så. Jaja då får vi se hur det blir imorgon.
Citera
2018-07-26, 13:09
  #2652
Medlem
Forzos avatar
Hej igen!

Går inte att få tag på företaget så därifrån kommer jag inte köpa något mer...
Jag har nu betalat fakturan privat och funderar på hur det ska bokföras. Har aldrig gjort något utlägg tidigare så är lite osäker på hur man gör.

Det enklaste borde väl vara att bokföra kostnaden på 2890 och därefter bokföra utbetalningen till mig på vanliga företagskontot 1930 och då nolla skulden?
Jag bokför redan nu mina inköp med kreditkort på 2890 men det borde inte ställa till med några problem va?

Om jag istället struntar i att ta ut pengar från företaget och ser det som insättning av eget kapital, hur bokför man då? Ska det då först bokföras som en skuld på 2890 för att därefter nollas mot 2018?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback