Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2018-07-25, 08:40
  #4597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Dag 1 av att räkna kalorier, och jag köpte ica salladsbuffé.. Hur ska jag räkna detta? 570g. Sallad, spenat, soltorkade tomater, 2 olika kyckling, skinka, coleslaw, en annan sås (skagenröra?), både getost och den gula. Ingen pasta.

Antar att det blev bra med protein o fett, men låg kolhydrater. Såserna kanske hade lite socker i däremot.
Åt typ 5(kanske 6) bryssel kransar med tea, för att maten inte hade kolhydrater.

Nu vet jag att ingen kan veta exakt, men kanske i närheten; skulle ni kunna gissa? Vill skriva något på sidan ändå.

Imorn blir det kebab på ett ställe där man oftast får mycket (kebab o pommes), samt mycket sås. Kan ni näringen på den?

Sen därefter köper jag färdigmat från ica, där allt står på.

Saken är att kvällsmat lagar jag skälv, och då kan jag bara väga allt, men på lunchen tycker jag om att äta ute.

Om det är utemat så dra hellre i med för mycket än för lite när du uppskattar kalorier.

Du måste lära dig själv att uppskatta. Ta en våg och väg sallad och andra livsmedel som du äter ofta. Då kommer du själv lära dig uppskatta. Ang dina frågor om utematen så är det samma här. Uppskatta och kan du inte så lär dig. Bara dig själv det drabbar och det är något man måste kunna för att nå sina mål med vikten.

Läs på hur mycket kalorier det är i alla livsmedel du ofta äter.

Många livsmedel innehåller så få livsmedel att man inte behöver räkna på dem. Detta eftersom de innehåller mest vatten och vatten är ju 0 kcal/100g. Så man behöver inte räkna på kalorier på precis allt man äter. Tex om du ska skära upp några tomater så behöver du inte räkna dem. De motsvarar 1g av den där såsen du äter på kebaben så helt meningslöst att lägga tid på att räkna tomaterna.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2018-07-25 kl. 08:44.
Citera
2018-07-26, 01:24
  #4598
Medlem
Detaljerad plan inför terminstart

Vill se bättre ut nu innan terminstart i slutet av augusti. Jag är 158 cm och väger 57kg (tjej), ser helt okej ut förutom att min mage är stor och jag har lite extravikt på armar/ben/ansikte. Kan någon snäll själ ge mig en detaljerad kost på vad jag borde äta dessa dagar innan terminstart.

(Helst inte en lista på saker jag bör undvika, jag känner mig lost i butiken och vill helst ha en lista på saker jag ska köpa.
Citera
2018-07-26, 07:33
  #4599
Medlem
jpettersson1991s avatar
Att göra ett individanpassat kostschema tar tid och inget man gör gratis, om det ska vara ordentligt. Du kan ju börja med att se över din kost i dagsläget, t.ex lägga till mer grönsaker om du vet med dig att du äter lite av detta, öka proteinintaget om detta är lågt, minimera det uppenbara skräpet i din kost så som chips, godis, glass m.m, byt ut läsken (om du dricker sådant) mot vatten/lightläsk. Sen rekommenderar jag även någon form av styrketräning, då detta är gynnsamt för både kroppssammansättningen och energiförbrukningen. Kaloriunderskott är det som gäller om du vill bli av med magen.
Citera
2018-07-26, 08:05
  #4600
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Att göra ett individanpassat kostschema tar tid och inget man gör gratis, om det ska vara ordentligt. Du kan ju börja med att se över din kost i dagsläget, t.ex lägga till mer grönsaker om du vet med dig att du äter lite av detta, öka proteinintaget om detta är lågt, minimera det uppenbara skräpet i din kost så som chips, godis, glass m.m, byt ut läsken (om du dricker sådant) mot vatten/lightläsk. Sen rekommenderar jag även någon form av styrketräning, då detta är gynnsamt för både kroppssammansättningen och energiförbrukningen. Kaloriunderskott är det som gäller om du vill bli av med magen.
Precis. Räkna kalorier är det som gäller. TS borde först göra en uppskattning av sin förbrukning med hjälp av någon app i appstore eller google play, sedan lägga sig på en kalorinivå som är anpassad till hur snabbt TS vill förlora kroppsvikt. Och slarva inte med kaloriräkningen. Myfitnesspal tror jag är den vanligaste kaloriräknaren, men jag har ingen aning om det är den bästa kaloriräknaren eller ej.
__________________
Senast redigerad av AmericanRoger 2018-07-26 kl. 08:08.
Citera
2018-07-26, 14:20
  #4601
Medlem
Att banta och räkna kalorier tycker jag skulle vara något. Att köra grönsaker och proteinrika livsmedel som kyckling och ägg. Ligga runt 1000-1500 kcal om dagen. Det är en kost som täcker alla kroppens behov och samtidigt reglerar vikten neråt.

Det blir nog inga underverk att börja såhär sent. Börja ta hand om din kropp för att du vill må bra, leva hälsosamt och leva ett långt liv. Ta inte bara tag i kosten bara för att du vill göra ett bättre intryck på andra människor. Ta tag i det nu och så kör du på och fixar en kropp som du är nöjd med. Älskar du din kropp så kommer det påverka andra desto mer.
Citera
2018-07-26, 17:39
  #4602
Medlem
Finns massor av sätt och alla funkar så länge du äter tillräckligt lite. 3-4 veckor är inte lång tid men tillräckligt att få synliga resultat.

Svårt att veta vad som kommer att passa dig men jag kan säga vad jag skulle göra.
2 måltider om dagen. En måltid är 5 ägg eller 500g kvarg. Drick mycket light läsk eller vatten. Lyssna inte på någon som säger att det inte är nyttigt. Rör på dig så mycket som möjligt. Fuska inte.
Citera
2018-08-24, 21:24
  #4603
Medlem
Försöker göra en schema där jag äter (nästan) samma mat varje dag (automatisera måltider för att slösa mindre tid på det)

Frukost: Havregryn, frukt
Lunch: Kolhydrater(ris/potatis), grönsaker/sallad, kyckling/fisk, kanske lite sås
Mellanmål: Frukt/bär
Kvällsmat: Linser


Lunch och kvällsmat kan bytas med varann.

Tar b12 och vitD3 en gång var ca 3dagar (lite då och då)

Får jag i mig all näring av detta?

Fisken blir oftast lax, fast kommer äta kyckling mest, och kanske (nöt)kött 1 gång i veckan. I mitt huvud får jag all näring, och kommer teoretiskt leva så långt som möjligt.

Är det här bra/dåligt. Era synpunkter? Lagar allt hemma förutom såsen (blir nåt skräp från ica).

Mängden mat blir så mycket jag känner för. Blir nog inte mycket då maten är mättande. Mitt mål är att få i mig tillräckligt näring.
Citera
2018-08-24, 21:31
  #4604
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Försöker göra en schema där jag äter (nästan) samma mat varje dag (automatisera måltider för att slösa mindre tid på det)

Frukost: Havregryn, frukt
Lunch: Kolhydrater(ris/potatis), grönsaker/sallad, kyckling/fisk, kanske lite sås
Mellanmål: Frukt/bär
Kvällsmat: Linser


Lunch och kvällsmat kan bytas med varann.

Tar b12 och vitD3 en gång var ca 3dagar (lite då och då)

Får jag i mig all näring av detta?

Fisken blir oftast lax, fast kommer äta kyckling mest, och kanske (nöt)kött 1 gång i veckan. I mitt huvud får jag all näring, och kommer teoretiskt leva så långt som möjligt.

Är det här bra/dåligt. Era synpunkter? Lagar allt hemma förutom såsen (blir nåt skräp från ica).

Mängden mat blir så mycket jag känner för. Blir nog inte mycket då maten är mättande. Mitt mål är att få i mig tillräckligt näring.
Ja, överleva kommer du. Förutsatt att du äter ovanstående i tillräcklig mängd för att täcka dagsbehovet. Vilket inte är några större mängder.
Citera
2018-08-24, 21:40
  #4605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ja, överleva kommer du. Förutsatt att du äter ovanstående i tillräcklig mängd för att täcka dagsbehovet. Vilket inte är några större mängder.

Inte bara överleva, men va så hälsosam som möjligt.

Kan äta kött och smör varje dag och "leva" också, men mina blodvärden blir sämre. Lever då mindre än vad jag skulle kunna.

Det är min fråga. Om min kostschema är bra nog för att va nära "så hälsosam som möjligt". Att veta den bästa dieten kan bli svårt.
Citera
2018-08-24, 21:42
  #4606
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Inte bara överleva, men va så hälsosam som möjligt.

Kan äta kött och smör varje dag och "leva" också, men mina blodvärden blir sämre. Lever då mindre än vad jag skulle kunna.

Det är min fråga. Om min kostschema är bra nog för att va nära "så hälsosam som möjligt". Att veta den bästa dieten kan bli svårt.
Nej, den kan säkert vara mer optimal än så. Dock vet man inte vad som är optimalt eller mest hälsosamt.
Citera
2018-08-25, 08:19
  #4607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
Försöker göra en schema där jag äter (nästan) samma mat varje dag (automatisera måltider för att slösa mindre tid på det)

Frukost: Havregryn, frukt
Lunch: Kolhydrater(ris/potatis), grönsaker/sallad, kyckling/fisk, kanske lite sås
Mellanmål: Frukt/bär
Kvällsmat: Linser


Lunch och kvällsmat kan bytas med varann.

Tar b12 och vitD3 en gång var ca 3dagar (lite då och då)

Får jag i mig all näring av detta?

Fisken blir oftast lax, fast kommer äta kyckling mest, och kanske (nöt)kött 1 gång i veckan. I mitt huvud får jag all näring, och kommer teoretiskt leva så långt som möjligt.

Är det här bra/dåligt. Era synpunkter? Lagar allt hemma förutom såsen (blir nåt skräp från ica).

Mängden mat blir så mycket jag känner för. Blir nog inte mycket då maten är mättande. Mitt mål är att få i mig tillräckligt näring.

Det handlar om att äta bra råvaror vilket du inte nämner i din post. Att äta med sunt förnuft är det som gäller och det vet alla. Men många av oss är lata. Om du inte får i dig all näring så märker du det ganska snart. Det finns en rekommendation att man INTE SKA äta samma mat varje dag. Gissa varför den kom till. Precis. På grund av alla hobbybyggare som inte vet vad de sysslar med...
Citera
2018-08-25, 08:26
  #4608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Det handlar om att äta bra råvaror vilket du inte nämner i din post. Att äta med sunt förnuft är det som gäller och det vet alla. Men många av oss är lata. Om du inte får i dig all näring så märker du det ganska snart. Det finns en rekommendation att man INTE SKA äta samma mat varje dag. Gissa varför den kom till. Precis. På grund av alla hobbybyggare som inte vet vad de sysslar med...

Vad är det som fattas? Ska jag lägga till skräpmat?

Grönsakerna och frukten kommer ändra lite. Ser inte vad jag ska lägga till. Mjölk, gluten, ägg, soja äter jag inte pga magproblem(dom ger också mentala problem för mig).

Vilka "bra råvaror" är det jag inte nämner?

edit: "Om du inte får i dig all näring så märker du det ganska snart" - Oftast mår man ingen skillnad så länge man får i sig tillräckligt med kalorier. Om man inte äter en vitamin eller nåt sånt märker man inte av det tills långvarigt brist. Det mesta kan kroppen skapa själv förutom det essentiella(eller vad det kallas).
__________________
Senast redigerad av Gameday 2018-08-25 kl. 08:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback