• 32 761 online
  • 1 198 473 medlemmar
  • 62 091 698 inlägg
2018-07-22, 15:17
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Håller med inlägget i övrigt, men är inte så säker på det fetade. Du menar för att det är ett spanskt namn? Han är dock fransman. Lyssnar du här vid 5 sekunder in är mitt klara intryck att Didier Deschamps säger just Lorris:

Mitt klara intryck är dock att det vanligaste uttalet i fransk TV är just "Loris" eller ibland "Lioris".

Nej, jag menade inte att det var ett spanskt namn, även om det är möjligt att han har spanskt påbrå. Jag gav bara ett exempel på namn som jag menar inte uttalas korrekt. Men även i franskan är det ofta så - om än inte alltid - att dubbel-l uttalas som j (dock inte lj som i vissa spanska dialekter). Hugo Lloris verkar vara ett extra knepigt namn, med tanke på hur olika folk uttalar det. Fast betoningen bör ändå ligga på sista stavelsen - som jag fetmarkerade - som brukligt är i franskan.

Citat:
Även uppgift att han själv kör med "Loris":

Jag har hört fransmän uttala det som jag skrev [joris] men uppenbarligen finns det olika åsikter, bland annat hans egen tydligen . Jag har inte lyssnat på länkarna, men utgår ifrån att han iaf betonar namnet på andra stavelsen, inte första som bl.a. Hanna Marklund gjorde [lorris]

Citat:
Cela finit par devenir énervant d'appeler le gardien de buts Lyonnais Hugo Lioris alors qu'il y a quelques semaines sur votre propre antenne il a précisé qu'il fallait prononcer Loris (vrai nom Hugo Lloris) .
Det slutar bli irriterande att kalla målvakten Lyonnais Hugo Lioris för några veckor sedan på din egen antenn, sade han att det var nödvändigt att uttala Loris (riktigt namn Hugo Lloris).

Vilken tur att det slutade bli irriterande iaf. Dessutom var det tydligen bara på hans egen antenn .
2018-07-25, 01:11
Medlem
LordLancasters avatar
Tror Hanna Marklund var först i svensk tv med att uttala De Bruyne någorlunda korrekt? Känns som att alla andra bara chansat hejvilt på typ debröjn i flera år trots att det tar 2 sekunder att googla:

Här säger han det själv:
https://m.youtube.com/watch?v=ekb7tdvzqIc