Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-13, 14:33
  #16045
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av host.
Hur funkar det att ta kratom när man behandlas med metylfenidat?


Kratoms psykoaktiva substanser är opioider och verkar i opioidreceptorer. Metylfenidat verkar i dopamin- och noradrenalinreceptorer. Så det borde inte finnas någon interaktion på den nivån. Dock finns det flera andra faktorer som kan innebära interaktion, som t.ex. substanserna bryts ned av samma enzymsystem, vilket kan leda till ökad/minskad koncentration av en eller båda substanserna. Det hela kompliceras än mer av det faktum att Kratompulvret inte är någon reglerad medicin, och då vet man inte riktigt vad pulvret består av, så det kan finnas andra kemikalier därinne som påverkar.
Så om någon bestämmer sig att ta Kratom så är det enda "säkra" att rekommendera att man börjar med små doser (inte över 2-3 g), väntar minst en timme (upp till två, om man inte tagit Kratom med tom mage), utvärderar effekten och upprepar doseringen vid behov. Det viktiga är att man tar tid på sig och gör (minst) en timmes pauser mellan doseringar så att man hinner utvärdera.
Citera
2018-07-13, 17:18
  #16046
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aminotek
Hej,
Jag tror att vi kanske har handlat från samma ställe Jag måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad, jag trodde nämligen att jag inte skulle få någon effekt öht. Jag har stått på buprenorfinplåster i 2 år nu efter en olycka som ledde till en nervskada. Dosen har varit relativt låg, jag använde 10 µg/timme plåster (ca. 0,24 mg buprenorfin dagligen). I överenskommelse med min läkare bestämde jag mig att nu sluta med buprenorfin. Jag tog av sista plåstret för 2 dagar sedan, och har sedan igår haft mycket besvärliga abstinensbesvär (de typiska: svettningar, muskelkramper, väldigt illamående, sömnlöshet osv).
Idag bestämde jag mig att prova lite Kratom och se om det gör någon skillnad. Så jag tog ca. 5g för 2 timmar sedan. Som sagt hade jag inga förväntningar, så jag gick tillbaka till sängen och la mig. Jag måste ha försovit mig någon timme och så har jag nu vaknat och känner mycket diskreta abstinenssymtom, definitivt mycket lättare än dem jag haft senaste 2 dagarna.I början trodde jag att det måste vara något psykosomatiskt, men ju mer tiden går desto mer övertygad är jag att mina opioidreceptorer har... ehmm.. fått "smaka på lite agonist" :P
Abstinensen är definitivt inte helt borta, men den har minskats markant. Jag planerar att ta 4g till nu, äta något och gå och vila mig, förhoppningsvis effekten varar något under natten.

Roligt att höra att Kratom underlättar avgången för dig!
Har tyvärr inte känt någon vidare effekt själv, något har man märkt men kan inte riktigt sätta fingret på vad. Inte något av effekterna man läser om i alla fall. Bästa beskrivningen skulle nog vara lightheaded (varken bra eller dåligt sätt).

Har följt nybörjardoserna på en tsk (2,5g) Blir lite fundersam om det är väldigt lite när du skriver 5+4g eller om det är skillnad på dem olika sorterna/strains, jag har hunnit prova green meang-da och just nu prover jag red borneo sen en halvtimme tillbaka.
Tänker prova öka doseringen och återkomma.
Citera
2018-07-13, 17:33
  #16047
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosslrak
Roligt att höra att Kratom underlättar avgången för dig!
Har tyvärr inte känt någon vidare effekt själv, något har man märkt men kan inte riktigt sätta fingret på vad. Inte något av effekterna man läser om i alla fall. Bästa beskrivningen skulle nog vara lightheaded (varken bra eller dåligt sätt).

Har följt nybörjardoserna på en tsk (2,5g) Blir lite fundersam om det är väldigt lite när du skriver 5+4g eller om det är skillnad på dem olika sorterna/strains, jag har hunnit prova green meang-da och just nu prover jag red borneo sen en halvtimme tillbaka.
Tänker prova öka doseringen och återkomma.


Jag tycker definitivt att det är för lite (om vi nu pratar om samma leverantör/strains). Första gången märkte jag effekt mest för att jag var abstinent och sedan var inte längre abstinent. Men jag har behövt fylla på ganska snart, vilket var något förväntat med tanke på min höga opioidtolerans. De varianter jag köpte heter "Red horn", "Premium magenda" och "Green horn". T.ex. idag har jag tagit följande:
  • 11:00 - 8 g Green horn (när jag vaknade)
  • 15:00 - 8 g Red horn
Nu är kl.17:30 och abstinensen är för det mesta väldigt mild.

Självklart följ inte mina doser blint, men experimentera gärna med lite högre doser än 2-3 g.
Citera
2018-07-16, 21:53
  #16048
Medlem
mjaubrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aminotek
Kratoms psykoaktiva substanser är opioider och verkar i opioidreceptorer. Metylfenidat verkar i dopamin- och noradrenalinreceptorer. Så det borde inte finnas någon interaktion på den nivån. Dock finns det flera andra faktorer som kan innebära interaktion, som t.ex. substanserna bryts ned av samma enzymsystem, vilket kan leda till ökad/minskad koncentration av en eller båda substanserna. Det hela kompliceras än mer av det faktum att Kratompulvret inte är någon reglerad medicin, och då vet man inte riktigt vad pulvret består av, så det kan finnas andra kemikalier därinne som påverkar.
Så om någon bestämmer sig att ta Kratom så är det enda "säkra" att rekommendera att man börjar med små doser (inte över 2-3 g), väntar minst en timme (upp till två, om man inte tagit Kratom med tom mage), utvärderar effekten och upprepar doseringen vid behov. Det viktiga är att man tar tid på sig och gör (minst) en timmes pauser mellan doseringar så att man hinner utvärdera.

Att säga att kratom är en opiat är inte riktigt sann. Två av ämnena har bevisad verkan på opiatreceptorer och eventuell annan effekt. Men det finns väldigt många fler aktiva ämnen som inte verkar ha mågon påverkan på opiayreceptorerna. Utan snarare verkar stimulerade.

Att kalla den en ren opiat är alltså fel och får säkert vissa myndigheter att bli nervösa. Det får gärna fortsätta vara klassat till hälsovådligt så länge som möjligt. Dels för att lättare kunna göra seriösa studier men även för att det är guds gåva till mänskligheten.
Citera
2018-07-18, 18:11
  #16049
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doktorspice
hur är det med kvalitén på prylshoppens röda strains? eller SS röda strains?

Vet inget om SS, men köpte en påse röd borneo från prylshoppen för ett tag sedan (och fick på köpet en påse grön malay, tackar!) fick ta en något större dos än vad jag brukar ta av Bali (som jag inte köper på prylshoppen) och fick en bra effekt! Höjt humör, tog bort min ångest och avslappnande.
Citera
2018-07-21, 15:43
  #16050
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjaubrum
Att säga att kratom är en opiat är inte riktigt sann. Två av ämnena har bevisad verkan på opiatreceptorer och eventuell annan effekt. Men det finns väldigt många fler aktiva ämnen som inte verkar ha mågon påverkan på opiayreceptorerna. Utan snarare verkar stimulerade.

Att kalla den en ren opiat är alltså fel och får säkert vissa myndigheter att bli nervösa. Det får gärna fortsätta vara klassat till hälsovådligt så länge som möjligt. Dels för att lättare kunna göra seriösa studier men även för att det är guds gåva till mänskligheten.


Du har rätt egentligen, men jag sa inte att Kratom är en opioid, utan att Kratoms psykoaktiva substanser är det. Mitt fel var att jag egentligen borde skrivit att det är Kratoms två mest identifierade substanser som är opioider. Alltså mitragynin och 7-OH-mitragynin. Dessa två har påvisats verka på opioidreceptorer och kan därför per definition anses vara opioider. Mitragynin även verkar på adrenerga receptorer, men detta betyder inte att mitragynin inte är en opioid.

Med detta sagt, Kratom innehåller mer än 40 olika, potentiellt psykoaktiva substanser som inte har beforskats, så ja, det är definitivt fel att säga att Kratom är en ren opioid. Kratom har verkligen väckt intresse för psykofarmakologiska studier, och jag är också rädd att det kommer att narkotikaklassas, vilket kommer att försvåra eventuella studier.
Citera
2018-07-21, 20:29
  #16051
Medlem
Har blivit några dagar utan kratom då det har varit mycket fylla och bakfylla.

Men igår körade jag en större dos, Red borneo.
Började med 5g kl.18
Ökade med 2,5 kl.19
Ökade med 2,5 kl.20

I efterhand skulle jag nog nöjt mig med 7,5g, blev lite illamående, men det gick bra. Tror dock att jag har nog överskattat kratom, tänkte mig att det skulle vara kraftigare "rus".
Fick en lungnande känsla, som att man har fått en massage, mjuk och tung i kroppen.
Kände dock ingen eufori som ska vara en av effekterna.

Det var ok, förväntningarna var nog för höga
Citera
2018-07-21, 22:57
  #16052
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjaubrum
Att säga att kratom är en opiat är inte riktigt sann. Två av ämnena har bevisad verkan på opiatreceptorer och eventuell annan effekt. Men det finns väldigt många fler aktiva ämnen som inte verkar ha mågon påverkan på opiayreceptorerna. Utan snarare verkar stimulerade.

Att kalla den en ren opiat är alltså fel och får säkert vissa myndigheter att bli nervösa. Det får gärna fortsätta vara klassat till hälsovådligt så länge som möjligt. Dels för att lättare kunna göra seriösa studier men även för att det är guds gåva till mänskligheten.
Det är inte en opiat men det är en opioid.

Citat:
"While subtle, the distinction between opioids and opiates is significant. An opiate is a drug naturally derived from the flowering opium poppy plant.

On the other hand, the term opioid is a broader term that includes opiates and refers to any substance, natural or synthetic, that binds to the brain’s opioid receptors – the parts of the brain responsible for controlling pain, reward and addictive behaviors. "


Citat:
Ursprungligen postat av aminotek

Med detta sagt, Kratom innehåller mer än 40 olika, potentiellt psykoaktiva substanser som inte har beforskats, så ja, det är definitivt fel att säga att Kratom är en ren opioid.
Fast 99% av kartoms popularitet beror nog på dess verkan på opioidreceptorerna. Men intressant att kartom har fler egenskaper också. Har nog känt en humörhöjande känsla av kartom som inte känns opiatlikande så det tror jag absolut på.
__________________
Senast redigerad av Ranndall 2018-07-21 kl. 23:13.
Citera
2018-07-22, 00:40
  #16053
Medlem
Tråden är så pass stor att det är svårt att hitta aktuella svar.

Iaf så använde jag Kratom en längre period för ett par år sedan och kom i kontakt med försäljare i Indonesien och köpte flera kilo åt gången därifrån.

Men skulle detta stoppas direkt i tullen eller kommer det kunna gå igenom om man ber försäljaren skriva att det är ingredienser till tvålen jag ska tillverka och att det inte är för mänsklig konsumtion?
Det är grovt hackade Kratomblad och inget extrakt det gäller.
Citera
2018-07-22, 00:41
  #16054
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peepgass
Nope, aldrig läst mer än anektotiska upplevelser. Däremot Kava Kava har påvisat leverproblem.

Det ska väl enbart gälla delarna som inte är rötter har jag för mig att jag läst.
Citera
2018-07-22, 06:17
  #16055
Medlem
alientechnologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimon
tjena, jag prövade krypton för ett tag sen men jag kände inget, va tror ni om kratom då? kommer de funka på mig? jag vill inte moffa utan bara bli lite pigg och uppåt.

har du någon tips på någon sån strain som funkar att bli pigg och glad på? har ingen koll alls på denna drog.
Självklart kommer det funka så länge det är bra kratom. Det kommer definitivt göra dig pigg och uppåt.
Citera
2018-07-22, 14:05
  #16056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nosslrak
Har blivit några dagar utan kratom då det har varit mycket fylla och bakfylla.

Men igår körade jag en större dos, Red borneo.
Började med 5g kl.18
Ökade med 2,5 kl.19
Ökade med 2,5 kl.20

I efterhand skulle jag nog nöjt mig med 7,5g, blev lite illamående, men det gick bra. Tror dock att jag har nog överskattat kratom, tänkte mig att det skulle vara kraftigare "rus".
Fick en lungnande känsla, som att man har fått en massage, mjuk och tung i kroppen.
Kände dock ingen eufori som ska vara en av effekterna.

Det var ok, förväntningarna var nog för höga
Det är bra sak egentligen med Kratom, att man inte kan ta för mycket. Då mår man som sagt bara illa.
Det är en mild drog som faktiskt då och då får mig att känna eufori, eller man får i alla fall känslan ”fan va bra jag mår”.
Du får prova dig fram, mindre doser kan ofta kännas bättre än höga.
__________________
Senast redigerad av didi2 2018-07-22 kl. 14:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback