Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-06, 03:21
  #18133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j89ohan
Jag odlade nyss upp en planta men rökat blev svagt och acetonhaschet blev också svagt.
Fick bara 8,4 g grönt och 1,6 g brunt.
Plantan blev bara 60cm och inte särskilt stor har haft den både i solljus och under led belysning på ca 100 w.
Sorten var ak47 viking och jag har läst att den ska bli potent.
Jag undrar vad jag gjort för fel.

kan bero på lampan 100 watt låter lågt för blomm , kan också bero på att du inte blomma ut den tillräckligt, 8-10 veckor brukar dom flesta strainsen behöva för ett bra resultatt.
Citera
2018-07-06, 13:15
  #18134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j89ohan
Jag odlade nyss upp en planta men rökat blev svagt och acetonhaschet blev också svagt.
Fick bara 8,4 g grönt och 1,6 g brunt.
Plantan blev bara 60cm och inte särskilt stor har haft den både i solljus och under led belysning på ca 100 w.
Sorten var ak47 viking och jag har läst att den ska bli potent.
Jag undrar vad jag gjort för fel.

Låter som du har en del att läsa. Vad för slags lampa använde du? 100w led, vad för led?
Citera
2018-07-11, 03:02
  #18135
Medlem
CBKings avatar
Fick leverans från maxgrowshop.com för ett par dagar sen, tog 3 dagar att få grejerna och det var diskret packeterat
Citera
2018-07-19, 07:52
  #18136
Medlem
RightRites avatar
Vet att detta inte är någon raketforskning men tänkte fråga två dumma fråga jag funderar på angående min tältodling:

Jag sket i att låta fröet gro eftersom jag hört att det går bra ändå (trots allt ett ogräs). Jag pillade ned fröet 2 cm i krukan som den var i jorden helt enkelt. Efter detta så fyllde jag krukan med vatten (utblandat med näring roots 0,5 ml) tills jag såg att vattnet åkte ut i botten. Detta medan fröet låg i jorden. Inga konstigheter, eller har jag stor risk att r0ka ut för problem?

Hur ofta ska jag vattna i detta stadie? Krukan står i tältet med lampor o fläktar osv nu.

Ursäkta om det är dumma frågor, men jag har inte ens odlat tomater eller skött några som helst andra plantor.
__________________
Senast redigerad av RightRite 2018-07-19 kl. 08:12.
Citera
2018-07-19, 08:18
  #18137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RightRite
Jag sket i att låta fröet gro eftersom jag hört att det går bra ändå. Jag pillade ned fröet 2 cm i jorden och krukan som den var i jorden. Efter detta så fyllde jag krukan med vatten (utblandat med näring roots 0,5 ml) tills jag såg att vattnet åkte ut i botten. Detta medan fröet låg i jorden. Inga konstigheter, eller?
Så länge fröt ligger kvar där du lagt det och inte spolats bort av vattnet så funkar det. Jag brukar blöta igenom jorden först och sedan lägga i fröt för att vara på den säkra sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av RightRite
Hur ofta ska jag vattna i detta stadie? Krukan står i tältet med lampor o fläktar osv nu.
Beror på hur stor kruka du har... De första veckorna dricker den inte många droppar om dagen, du behöver troligen inte vattna alls de 3 första veckorna. Känn efter med ett finger några centimeter ner i jorden, när den börjar kännas torr är det dags att börja vattna. Att vattna för mycket har troligen dödat fler plantor än att vattna för lite så var försiktig. Många nybörjare vill så gärna få börja använda sina dyrt inköpta supernäringar så dom vattnar alldeles för mycket redan innan plantan är stor nog att ta upp det.
Citera
2018-07-19, 09:07
  #18138
Medlem
RightRites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sune1221
Så länge fröt ligger kvar där du lagt det och inte spolats bort av vattnet så funkar det. Jag brukar blöta igenom jorden först och sedan lägga i fröt för att vara på den säkra sidan.


Beror på hur stor kruka du har... De första veckorna dricker den inte många droppar om dagen, du behöver troligen inte vattna alls de 3 första veckorna. Känn efter med ett finger några centimeter ner i jorden, när den börjar kännas torr är det dags att börja vattna. Att vattna för mycket har troligen dödat fler plantor än att vattna för lite så var försiktig. Många nybörjare vill så gärna få börja använda sina dyrt inköpta supernäringar så dom vattnar alldeles för mycket redan innan plantan är stor nog att ta upp det.

Tack för svaret! Tänkte inte på att fröet kunde åka ned... Hoppas att så inte är fallet. Taggad till max på det här
__________________
Senast redigerad av RightRite 2018-07-19 kl. 09:30.
Citera
2018-07-19, 12:29
  #18139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RightRite
Tack för svaret! Tänkte inte på att fröet kunde åka ned... Hoppas att så inte är fallet. Taggad till max på det här

Kör i en liten kruka från början, sedan byt upp dig till typ 5L sen till 10-18L. Somsagt så är det bra att vattna jorden innan du sätter ner fröet, sedan spraya vatten istället för att hälla. Jag brukar lägga fröerna i ett vattenglas tills dom har fått svans, den metoden tycker jag är bäst, lyckas varje gång.

Jorden innehåller endel näring så du behöver inte använda näring förens efter 3-4v. Vissa jordsorter är ju bättre än andra, hasselfors p/u jord är att rekommendera, lite dyrare men värt det. Jag brukar ändå ta de väldigt lugnt med näring, väntar bra länge sedan kör små doser i början för att undvika näringsbränna.
Citera
2018-07-19, 20:54
  #18140
Medlem
RightRites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillegro
Kör i en liten kruka från början, sedan byt upp dig till typ 5L sen till 10-18L. Somsagt så är det bra att vattna jorden innan du sätter ner fröet, sedan spraya vatten istället för att hälla. Jag brukar lägga fröerna i ett vattenglas tills dom har fått svans, den metoden tycker jag är bäst, lyckas varje gång.

Jorden innehåller endel näring så du behöver inte använda näring förens efter 3-4v. Vissa jordsorter är ju bättre än andra, hasselfors p/u jord är att rekommendera, lite dyrare men värt det. Jag brukar ändå ta de väldigt lugnt med näring, väntar bra länge sedan kör små doser i början för att undvika näringsbränna.

Tack! Kör med gold label-jord nu och följer deras näringschema. Hade i ytterst lite näring (roots) pytte lite i korken. Kör en kruka på 3,5 L. just nu. Är det för litet? För måste köpa större i så fall.

Hur länge ska det ta innan något kikar fram när jag inte låtit fröet gro? Så jag vet om det är något knas... Orkar inte slösa dagar i onödan på att vänta om det blivit något knas så att säga
__________________
Senast redigerad av RightRite 2018-07-19 kl. 21:00.
Citera
2018-07-20, 08:08
  #18141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RightRite
Tack! Kör med gold label-jord nu och följer deras näringschema. Hade i ytterst lite näring (roots) pytte lite i korken. Kör en kruka på 3,5 L. just nu. Är det för litet? För måste köpa större i så fall.

Hur länge ska det ta innan något kikar fram när jag inte låtit fröet gro? Så jag vet om det är något knas... Orkar inte slösa dagar i onödan på att vänta om det blivit något knas så att säga

3.5L är perfekt att börja med, men efter ett litet tag när plantan blivit lite större måste du gå upp i storlek, minst en gång. Skaffa iaf 10L krukor som minst, annars är 15 bra. Jag har köpt billiga runda, svarta 10/15L hinkar som snittblommor kommer i, åk till din lokala blomaffär och fråga efter såna, dom brukar släppa dom billigt alternativt gratis.

Jag har suttit frön direkt i jord flera gånger, tar lite längre tid. Så det är bara att ha tålamod, svårt att säga hur många dagar det tar. Men om du är osäker så sätt ett till frö för att gro utifall den första inte klarar sig. Börja inte gräva i jorden för att kolla hur de går för fröet, de slutar aldrig bra.
Citera
2018-07-22, 11:13
  #18142
Medlem
RightRites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillegro
3.5L är perfekt att börja med, men efter ett litet tag när plantan blivit lite större måste du gå upp i storlek, minst en gång. Skaffa iaf 10L krukor som minst, annars är 15 bra. Jag har köpt billiga runda, svarta 10/15L hinkar som snittblommor kommer i, åk till din lokala blomaffär och fråga efter såna, dom brukar släppa dom billigt alternativt gratis.

Jag har suttit frön direkt i jord flera gånger, tar lite längre tid. Så det är bara att ha tålamod, svårt att säga hur många dagar det tar. Men om du är osäker så sätt ett till frö för att gro utifall den första inte klarar sig. Börja inte gräva i jorden för att kolla hur de går för fröet, de slutar aldrig bra.

Tack för tipsen! Nu har de faktiskt börjat kika fram! Spännande... Jo, blir en vända förbi blomsteraffären. Köpa grejer för o trimma också. Läste att det kan bli jobbigt annars

Förresten, är det lönt att försöka sig på SoG med bara tre plantor? Har en strain som fungerar fint i grunden för det.
__________________
Senast redigerad av RightRite 2018-07-22 kl. 11:43.
Citera
2018-07-22, 13:52
  #18143
Medlem
RightRites avatar
Förresten, någon som kan hjälpa mig angående hur denna timer funkar? Är en person som är rätt trög på komma igång, men noga när det väl gäller så att säga. Lyssnar och anpassar mig mer när intresset brinner för det. Hjärnkapacitet...

Är väl en plugghäst i grunden. Petig jävel. Tar min tid för att Lyssna på tips och anpassar mig för att sedan hitta min egen väg när jag har lite mer kött på bena.

Läst manualen, men tänkte att jag tar alla tips och tricks jag kan. Skadar inte liksom. Tack alla som tagit sig tid att svara och hjälpa en fellow stoner Längtar tills jag kan ta med mig mitt egna röka till ett avskilt ställe efter jobbet och bara vara sig själv och njuta av en fin utsikt med lite fint egetodlat!! Inte störa någon, bara varva ned efter jobbet...

https://imgur.com/a/h6Z7Wto
__________________
Senast redigerad av RightRite 2018-07-22 kl. 14:34.
Citera
2018-07-22, 16:59
  #18144
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RightRite
Förresten, någon som kan hjälpa mig angående hur denna timer funkar? Är en person som är rätt trög på komma igång, men noga när det väl gäller så att säga. Lyssnar och anpassar mig mer när intresset brinner för det. Hjärnkapacitet...

Är väl en plugghäst i grunden. Petig jävel. Tar min tid för att Lyssna på tips och anpassar mig för att sedan hitta min egen väg när jag har lite mer kött på bena.

Läst manualen, men tänkte att jag tar alla tips och tricks jag kan. Skadar inte liksom. Tack alla som tagit sig tid att svara och hjälpa en fellow stoner Längtar tills jag kan ta med mig mitt egna röka till ett avskilt ställe efter jobbet och bara vara sig själv och njuta av en fin utsikt med lite fint egetodlat!! Inte störa någon, bara varva ned efter jobbet...

https://imgur.com/a/h6Z7Wto

Pilen som är på vredet ska du ställa in vad klockan är, sen piggarna som man kan trycka upp och ner, när dom är nere är elen på i timern och uppe så är det avstängt.

Finns också på vissa en knapp på sidan som man kan trycka på om den ska gå på timer eller vara på hela tiden.

Så tex om du ska ha någonting på mellan 14-16:00 så ska alla piggar däremellan vara nere, resten uppe. Osv
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback