Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-18, 20:32
  #205
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Någon som vet om björkarna och liknande träd/växter återfår sin grönska om dom nu lyser gulare än i oktober och tappar löv osv eller kört för säsongen?

Nej de återfår inte sin färg vad jag vet, de som är på gränsen kan nog stanna upp tills de är dags att släppa sina löv. Generellt är björk ett mycket dåligt trädslag med tanke på att det dels dricker kopiösa mängder vatten jämfört med de flesta träd (tar från grundvattnet) sen de flesta med allergier mot vissa typer av träd är björkpollen den vanligaste
Citera
2018-07-18, 21:51
  #206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Så här är det inte varje sommar, jag är 50 år och jag har aldrig under hela mitt liv sett hur löven torkar så som dom gör nu, jag har aldrig sett så gula gräsmattor som det är nu.
I stora delar av Kalmar län ser det ut som om det vore mitten av september och det har aldrig hänt under min livstid.

Ej heller en sådan katastrofal torka, vi får gå tillbaka till 1840 talet för att hitta något liknande.

Men det är nu som regnet måste komma för i höst är det försent när det gäller odling.

Vi kommer märka följderna av torkan i november, december i mataffärerna.

Har det kommit regn till dig nu?
Citera
2018-07-18, 22:52
  #207
Medlem
NirvanAs avatar
Ser jag fel eller har västkusten, typ göteborg och halland, runt 22-26 grader snarare än 30+ som övriga sverige, dessa dagar? Verkar vara ett "kallhål" när resten av Sverige har hetta?

Skåne verkar inte heller ha så hett, men kanske har högre luftfuktighet?
Citera
2018-07-19, 02:50
  #208
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Ser jag fel eller har västkusten, typ göteborg och halland, runt 22-26 grader snarare än 30+ som övriga sverige, dessa dagar? Verkar vara ett "kallhål" när resten av Sverige har hetta?

Skåne verkar inte heller ha så hett, men kanske har högre luftfuktighet?

De får ju in västvindar från atlanten. Då är det svalare luft, men även fuktigare som du säger .

Varenda lågtryck från atlanten har denna sommaren tagit en väg norr om Sverige, det är helt otroligt när man tänker efter. Inte undra på att det blir torrt och varmt.
Citera
2018-07-19, 02:52
  #209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Har det kommit regn till dig nu?

Jag bor inte i Kalmar län, långt därifrån. Men regnen har passerat antingen söder eller väster om Kalmar under hela sommaren av de radarbilderna jag sett.

Så det är fortsatt torrt där.
Citera
2018-07-19, 13:44
  #210
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Ser jag fel eller har västkusten, typ göteborg och halland, runt 22-26 grader snarare än 30+ som övriga sverige, dessa dagar? Verkar vara ett "kallhål" när resten av Sverige har hetta?

Skåne verkar inte heller ha så hett, men kanske har högre luftfuktighet?
Nej du ser rätt.
Den 30-gradiga värmen har legat kring Mälardalen i huvudsak.

Men det verkar inte bli så imorgon iaf.

I Södra Skåne kom det ett lite större regnoväder släntrandes in i förrgår, tisdags, faktiskt.
Tillsammans med en stundtals olidlig kvav luft som gick i perioder.
Som även lyckades göra sig påmind inne i Lunds domkyrka, nere i Kryptan, faktiskt.

Gräsmattorna reagerade direkt, nu har redan nya gröna grässtrån stuckit upp.
Citera
2018-07-19, 18:11
  #211
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Nej du ser rätt.
Den 30-gradiga värmen har legat kring Mälardalen i huvudsak.

Men det verkar inte bli så imorgon iaf.

I Södra Skåne kom det ett lite större regnoväder släntrandes in i förrgår, tisdags, faktiskt.
Tillsammans med en stundtals olidlig kvav luft som gick i perioder.
Som även lyckades göra sig påmind inne i Lunds domkyrka, nere i Kryptan, faktiskt.

Gräsmattorna reagerade direkt, nu har redan nya gröna grässtrån stuckit upp.
Här är gräsmattorna vita/färglösa, och typ hälften av träden har gula löv och mycket faller och har fallit till marken... man kan tro det är höst.
Citera
2018-07-19, 23:17
  #212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Jag väntar på regn i Uppsala. Var senast i midsommar det regnade.

Fick du nåt regn idag? Några bekanta sa att dom fick ett par minuter regn när dom passerade Uppsala men jag såg då inte skymten av något.
Citera
2018-07-19, 23:26
  #213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Fick du nåt regn idag? Några bekanta sa att dom fick ett par minuter regn när dom passerade Uppsala men jag såg då inte skymten av något.

Hej, idag fick vi lite regn.. några droppar bara haha. Skulle vara gött med minst 2 timmars regn
Citera
2018-07-19, 23:30
  #214
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Hej, idag fick vi lite regn.. några droppar bara haha. Skulle vara gött med minst 2 timmars regn

Jovars. Där jag bor och även stugan några mil utanför kommer det inte en enda droppe. Björkarna täcker altanen med skräp inom en timme som om det vore oktober.
Citera
2018-07-20, 18:01
  #215
Medlem
NirvanAs avatar
Västkusten måste ju ställa sig helt frågandes till denna värmebölja och hetta som östra delarna av landet fått uppleva.. "vadå hetta, det är 24 grader och soligt, precis som det brukar"
Citera
2018-07-20, 19:21
  #216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Västkusten måste ju ställa sig helt frågandes till denna värmebölja och hetta som östra delarna av landet fått uppleva.. "vadå hetta, det är 24 grader och soligt, precis som det brukar"
Här i Göteborg har värmen kommit och gått lite, senast i tisdags hade vi 30 grader och nu är vi nere på lite mer normala temperaturer runt 25. Verkar som att det stiger i nästa vecka igen och börjar närma sig 30 här också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback