• 10 704 online
  • 1 180 288 medlemmar
  • 60 942 687 inlägg
2018-07-15, 12:15
Medlem
alcatrazs avatar
Har det senaste året kört med dessa vilket gett en fin avkastning. Ny teknik har jag dessutom suttit på i 3 år och kan inte va mer än nöjd.

Länsförsäkringar Global index
Swedbank Robur Ny Teknik
SEB nordamerikanska småbolag
Citera
2018-07-17, 00:57
Medlem
Jag är ny på marknaden och behöver lite tips. Vad tror ni om den här fördelningen av fonder?
1 Länsförsäkringar global index 15.000kr
2 Avanza Zero 8.000kr
3. Spiltan aktoefond investment 7.000kr
4 Swedbank Robur Acces Global 5.000
5 Swedbank Robur Access Asien 5.000
6. Spiltan Högräntefond 4.000

Jag har också ett innehav på 50.000 i Avanza Auto 5.

Det snackas en del om börskrasch. Vilka av dessa hade ni behållt och vilka hade ni sållt?
Citera
2018-07-18, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frobenius
Hallå! Jag började månadsspara för några månader sen i följande fonder

75% Aktiefonder, med fördelning:
  • AMF Aktiefond småbolag, 10%
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag, 15%
  • Swedbank Robur Access Asien, 25%
  • Länsförsäkringar global indexfond, 50%
Min tanke med detta är att de två första skulle stå för exponering mot Svensk Aktiemarknad, den tredje mot Asien och den sista, tunga, ska stå för global exponering. Detta med förhoppningen att ha en OK geografisk diversifiering.

25% Räntefonder, med fördelning:
  • AMF Räntefond Lång, 50%
  • Spiltan Räntefond Sverige, 50%
Min tanke med att ha en viss del räntefonder är att ha dessa som ett sätt att minska risken och/eller volatiliteten av sparandet.

Jag sparar några tusenlappar i månaden, allt på ett ISK.

Vad tycker FB om denna fördelning, borde fördelningen justeras något? Finns det någon fond som man borde överväga att ta med i sitt sparande? Vill man ha räntefonder, och om man vill det, vill man ha dessa på ISK? Spiltan Aktiefond Investmentbolag har gått lite tjärvt under tiden jag köpt dem, är detta ett bra sätt att få exponering mot Sverige, eller finns det andra alternativ?

Tankar och kommentarer uppskattas!

Jag personligen hade haft just de 2 räntefonder na utanför isf. På vanlig depå. De avkastar inte tillräckligt för vara värda på ett isf är min mening. Har själv de 2 räntefonderna men väldigt underviktade då den svenska valutan räntemarknaden är som den är. Lägg gärna in nån räntefond i dollar och euro är. Mitt tips. SEB korträntefond C USD-Lux och Ålandsen Cash manager b. 2 korta räntefonder mot euron och usd. Själv har jag ytterligare någon korträntefond i annan valuta och en global räntefond. Alla mina nuvarande räntor ligger utanför Isk. Avgifter och inflation och sen dessutom schablonbeskatta den relativt lilla avkastningen räntor ger kan i många fall bli en minus affär.

Angående spiltan investmentbolag har jag den med men då jag just nu sitter på flera av investmentbolaget aktier så ska jag nog sluta månadsspara i den. Du hade ju en till småbolag med Sverige exponering. Byt ut en av dem mot en USA eller tech fond så tycker jag det skulle bättre ut. Behåll din småbolag byt ut spiltan mot tex robur ny teknik, seb Nordamerika småbolag fond eller en indexfond mot USA.

Lycka till
Citera