• 29 570 online
  • 1 180 288 medlemmar
  • 60 943 706 inlägg
  • 1
  • 2
2018-07-12, 22:47
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Jag har precis börjat förbereda mig för den oundvikliga apokalypsen. Jag har precis blivit klar med min "mini-apokalyps-väska" och den innehåller följande:

medicinsk utrustning:
Plåster, gasbinda, kirurgtejp och triangulärt bandage (sån att vila en skadad arm i exempelvis), sterilt omläggningsmaterial
Militärens hudsalva (stift)
2 ipren, 2 alvedon
2 Loperamidtabletter mot diaree
1 200mg tramadol (smärtstillande) (och prestations och humör -höjande)
1 300mg Lyrica mot ångest, nervsmärta och sömnsvårigheter
1 liten tub kylande salva
(Aktivt kol)

föda:
23 gram socker
11 gram salt
1dl ris

övrigt:
1 kondom
4 kirurghandskar
ett gäng buntband i blandade färger
10 meter snöre
reflektiv värmefilt
ett gäng tops
30cm solid kopplingskabel till småelektronik
syntetisk disksvamp
aluminiumfolie
ett AA batteri
en liten LED-cykellampa i silikonhölje
2 säkerhetsnålar
en liten sax

Allt detta i en 15 x 12 x 5 cm liten "första hjälpen" väska.

Kom nu på, medan jag skrev, att jag måste införskaffa aktivtkol -tabletter. (Om man får i sig något giftigt och/eller att rena vatten med). Sätter den inom parantes så länge.

Jag ska nu köpa en mindre ryggsäck och fylla enligt samma princip. Alltså som man har redo att bara slänga på sig när zombierna står och brölar utanför dörren. I den större väskan kommer jag dels ha lite mer föda, frystorkat och pulvermos exempelvis. En bra vattenflaska att fästa i axelrämmen. En gammal smart-phone/surfplatta. Battery-pack. Rep, tändstål och en mindre yxa. Är väl några saker jag kommer på just nu.

Vad har ni i er akuta-zombie-apokalyps-väska? Har jag glömt något? Vart bör man söka sig vid den stundande zombie-apokalypsen. (Eller kärnvapenkrig eller motsvarande) om vi förutsätter att du inte kan vara kvar i ditt hem.

Till mod:
Visste inte riktigt vart jag skulle placera tråden, flytta gärna om det finns en mer lämplig forumdel.

Lustigt, jag och sambon stod inne på Bauhaus idag och kollade ut lämpliga föremål som hade kunnat användas på ett fördelaktigt sätt för slakt vid denna typ av zombieapokalyps

Har ingen emergencyväska, vilket man borde, blir det kris är jag fucked..

En lie eller yxa är väl att föredra, kanske en sådan man hackar sig fram i berg med,bäst är ju ett tillhygge som man kan veva med på avstånd
Citera
2018-07-12, 23:31
Medlem
F.B.Dases avatar
En hopfällbar grensåg är bättre än yxa. Väger mindre, sågar snabbare, och ger inga allvarliga skador om du slinter. Dock kan yxan vara bättre mot zombies.
Citera
2018-07-13, 12:56
Avstängd
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Lustigt, jag och sambon stod inne på Bauhaus idag och kollade ut lämpliga föremål som hade kunnat användas på ett fördelaktigt sätt för slakt vid denna typ av zombieapokalyps

Har ingen emergencyväska, vilket man borde, blir det kris är jag fucked..

En lie eller yxa är väl att föredra, kanske en sådan man hackar sig fram i berg med,bäst är ju ett tillhygge som man kan veva med på avstånd

Ja, verkligen, alla utan en emergency-zombie-bag är totalt körda!

Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
En hopfällbar grensåg är bättre än yxa. Väger mindre, sågar snabbare, och ger inga allvarliga skador om du slinter. Dock kan yxan vara bättre mot zombies.

Bra förslag! Kanske en machete? Går ju använda i mycket stor utsträckning. Man får ju tänka att varje föremål man packar med sig ska ha flera olika syften. De enda föremålen som har ett egentligt syfte är ju typ vattenreningstabletterna.

Edit: vilket inte heller behöver stämma om de är av aktivt kol, då kan de ju användas även vid förgiftning..
Citera
2018-07-13, 14:25
Moderator
vfs avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Friluftsliv och vildmark
/Moderator
Citera
2018-07-14, 00:19
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ja, verkligen, alla utan en emergency-zombie-bag är totalt körda!

Bra förslag! Kanske en machete? Går ju använda i mycket stor utsträckning. Man får ju tänka att varje föremål man packar med sig ska ha flera olika syften. De enda föremålen som har ett egentligt syfte är ju typ vattenreningstabletterna.

Edit: vilket inte heller behöver stämma om de är av aktivt kol, då kan de ju användas även vid förgiftning..

Nu är det ju inte zombies som är mitt primära orosmoment vid en katastrof
Citera
2018-07-15, 23:52
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Nae, det var mer ett exempel. Jag har ju massor av saker jag kan göra upp eld med Batteriet och foliet, snöret, batteriet och den solida kabeln.. Men jag slängde i en tändare också, kan vara bra att kunna få fram en öppen låga direkt.

Jag skulle personligen lagt till tändstickor(finns speciella vildmarksstickor som fungerar trots att de är blöta). Eld är en så pass viktig grej och ett paket stickor tar inte mkt plats!
Om jag skulle tvingas välja mellan stickor och tändare så hade jag valt stickor alla dagar i veckan.

En mindre, kortpipig pistol/revolver med fullt magasin(exempelvis av kaliber 9mm). Väger i princip ingenting och tar väldigt lite plats. Fattar inte hur du kunnat missa det??

Andra saker jag kommer att tänka på är vitaminer, Vitamin B(energi, allmänt bra), C(minskar trötthet, du slipper skörbjugg m.m.) och D(ger energi, kanske kan du inte vara ute i solen mkt under apokalypsen t.ex.). Kanske finns andra viktiga vitaminer som också är bra att ha?

Dessa skulle man kunna ha i små burkar och snåla med. Inte ta varje dag alltså!
De skulle också kunna användas till byteshandel.

Noterar också att du inte har någon uppåtdrog med. Kan vara bra att ha, förslagsvis amfetamin eller efedrin.

Kaffe och tobak kan också vara bra om man har plats. Tänker på att använda till byteshandel främst. Och om man ska tro på många dystopiska berättelser, t.ex. Metro 2033, så är ammunition till vapen också värdefullt
Senast redigerad av CloserToTheHeart 2018-07-16 kl. 00:06.
Citera
2018-07-16, 01:15
Avstängd
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CloserToTheHeart
Jag skulle personligen lagt till tändstickor(finns speciella vildmarksstickor som fungerar trots att de är blöta). Eld är en så pass viktig grej och ett paket stickor tar inte mkt plats!
Om jag skulle tvingas välja mellan stickor och tändare så hade jag valt stickor alla dagar i veckan.

En mindre, kortpipig pistol/revolver med fullt magasin(exempelvis av kaliber 9mm). Väger i princip ingenting och tar väldigt lite plats. Fattar inte hur du kunnat missa det??

Andra saker jag kommer att tänka på är vitaminer, Vitamin B(energi, allmänt bra), C(minskar trötthet, du slipper skörbjugg m.m.) och D(ger energi, kanske kan du inte vara ute i solen mkt under apokalypsen t.ex.). Kanske finns andra viktiga vitaminer som också är bra att ha?

Dessa skulle man kunna ha i små burkar och snåla med. Inte ta varje dag alltså!
De skulle också kunna användas till byteshandel.

Noterar också att du inte har någon uppåtdrog med. Kan vara bra att ha, förslagsvis amfetamin eller efedrin.

Kaffe och tobak kan också vara bra om man har plats. Tänker på att använda till byteshandel främst. Och om man ska tro på många dystopiska berättelser, t.ex. Metro 2033, så är ammunition till vapen också värdefullt

Mycket bra svar! Nae, vitaminer kommer jag inte packa ner alls, det får man ju i sig när man äter det skulle möjligtvis vara D-vitamin om man blir fast i ett skyddsrum eller liknande en längre period, men det har jag en burk hemma. (Får tänka på ett den lilla väskan knappt är större än min hand).

Pistol har jag tyvärr ingen hemma, men det är ju något av det första jag skulle leta rätt på om det uppstår någon form av krissituation. Däremot har du helt rätt i Amfetaminet! Slängde ner 1gram i väskan nu! Risken är väl att man går och nallar lite ur den gubben tills det är slut Men då får jag väl fylla på igen!

I den ryggsäck jag ska börja packa nu kan jag försöka få med lite exotiska varor som kaffe etc för ev. byteshandel. Det bästa borde väl vara att låta kaffet vara kvar oöppnat i den där vacuum-förpackningen, dricker inte kaffe själv så jag vet inte hur det ska förvaras bäst.
Citera
2018-07-16, 04:28
Medlem
75190255508s avatar
Ett lite udda svar kanske, men om du vill dra ner på antalet verktyg så kan jag tipsa om en mindre kofot. Använde kofot mycket i skogen förr och visst hugger man bättre med en yxa, hamrar bättre med en hammare, gräver bättre med en spade. Men, allt detta går att göra med en kofot, samt att man har ett utmärkt verktyg för att bända upp saker.

Angående kofot som vapen så kan man använda baksidan för att klubba zombies med, speciellt om det är sånna däringa zombies som man kan bli smittad av ifall man får deras blod i någon kroppsöppning.

Yxor, svärd och machetes är således underlägsna kofoten.

Gordon Freeman kan helt enkelt inte ha fel.

P.S. Blir du alltför uttråkad i skogen så kan du ju alltid leka Half Life.
Citera
2018-07-18, 17:06
Avstängd
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 75190255508
Ett lite udda svar kanske, men om du vill dra ner på antalet verktyg så kan jag tipsa om en mindre kofot. Använde kofot mycket i skogen förr och visst hugger man bättre med en yxa, hamrar bättre med en hammare, gräver bättre med en spade. Men, allt detta går att göra med en kofot, samt att man har ett utmärkt verktyg för att bända upp saker.

Angående kofot som vapen så kan man använda baksidan för att klubba zombies med, speciellt om det är sånna däringa zombies som man kan bli smittad av ifall man får deras blod i någon kroppsöppning.

Yxor, svärd och machetes är således underlägsna kofoten.

Gordon Freeman kan helt enkelt inte ha fel.

P.S. Blir du alltför uttråkad i skogen så kan du ju alltid leka Half Life.

Grymt bra! Kreativt! Kofot är ju också bra vid ev. plundring!
Citera
  • 1
  • 2