• 28 685 online
  • 1 179 895 medlemmar
  • 60 923 652 inlägg
2018-07-17, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oilwarg
Say No More?

http://blog.zaramis.se/2018/06/20/sp...mekky-gruppen/

Intressant. Tex att mördade Omars bror Elias sitter inne för "superbedrägeriet" vilket
är en ganska avancerad o smart grej. Observera ocså att det var lika många svenska nan
som dök upp i den rättegången o fick fällande dom. Hjärnorna bakom? Kanske ska fokusera
på dessa gentlemän också, de som "flyger under radarn" ofta svenskar då...

Ps. "Spelcafé", låter som nåt från 50-talet..
Citera
2018-07-17, 17:25
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Orka gärna läsa i tråden!!!
Svaret finns ett par sidor bakåt i den Spoiler som du kan klicka på i det här inlägget!

Uttrycket har landat i en grupp invektiv som fått en liknande innebörd för de som använder dem.
Ord som t.ex. luffare, pissluffare, horunge, idiot, döskalle m.fl.
Ingen lysande språkutveckling men IRL!

Luffare används flitigt i vissa delar av Skåne och är ingen slang från förorten. Skulle snarare säga att det är ett "dialektalt skällsord", främst med hänvisning till att vara smutsig. Har använts minst 60-70 år i alla fall.
Citera
2018-07-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Luffare används flitigt i vissa delar av Skåne och är ingen slang från förorten. Skulle snarare säga att det är ett "dialektalt skällsord", främst med hänvisning till att vara smutsig. Har använts minst 60-70 år i alla fall.

Använder förortskids i Stockholm det ordet? Om inte vad i så fall?
Citera
2018-07-17, 19:36
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Använder förortskids i Stockholm det ordet? Om inte vad i så fall?

Har inte en blekaste hur man skäller på varandra uppe i Sthlm. Fullt möjligt att luffare spridit sig dit också.
Citera
Igår, 01:27
Medlem
Gustavoss avatar
Citat:
Har inte en blekaste hur man skäller på varandra uppe i Sthlm. Fullt möjligt att luffare spridit sig dit också.

Du är ute och cyklar helt och hållet. Luffare är inte ett dialektalt ord, att det används frekvent i vissa delar av skåne är en annan femma.
Citera
Igår, 01:39
Medlem
Citat:
Har sagts i Göteborg så länge ja levt med
Citera
Igår, 13:21
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Du är ute och cyklar helt och hållet. Luffare är inte ett dialektalt ord, att det används frekvent i vissa delar av skåne är en annan femma.

Skrev det väl lite klantigt, jag vet att luffare inte är det men däremot har det inom skånskan använts som ett skällsord länge, därav jag skrev så. Hur länge vet jag inte, men vet att två generationer bakåt använder det därav jag skrev dryga 70 år, skulle inte förvåna mig om det går bak till åtminstone början av 1900-talet där många gick från statare till just luffare i Skåne.

Detta är ju som andra skriver, ett ganska nytt fenomen i stora delar utav Sverige och något som mest används utav förortskids och liknande men i just skånskan så är det nog till och med mer förekommande än de klassiska fubbick.
Senast redigerad av Bananpyjamasen Igår kl. 13:25.
Citera
Igår, 17:05
Medlem
Gustavoss avatar
Citat:
Skrev det väl lite klantigt, jag vet att luffare inte är det men däremot har det inom skånskan använts som ett skällsord länge, därav jag skrev så. Hur länge vet jag inte, men vet att två generationer bakåt använder det därav jag skrev dryga 70 år, skulle inte förvåna mig om det går bak till åtminstone början av 1900-talet där många gick från statare till just luffare i Skåne.

Detta är ju som andra skriver, ett ganska nytt fenomen i stora delar utav Sverige och något som mest används utav förortskids och liknande men i just skånskan så är det nog till och med mer förekommande än de klassiska fubbick.

Visst, det stämmer väl. Jag är dock övertygad om att det använts som skällsord även på andra platser, exempelvis Göteborgsområdet där man som jag förstått det även säger ”pissluffare” men det kan mycket väl bara vara något jag fått för mig.
Citera