Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-14, 14:09
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locationntva
Om jag lägger till henne som låntagare, kan då banken dra tillbaka sitt lånelöfte då det framgår att även hon skall bo i lägenheten och i nuläget inte har någon inkomst?

Här är det korta svaret ja. Har hon ingen inkomst kommer banken anta att du ska försörja henne, och då blir det mindre pengar kvar att betala räntor och amortering med, så du får låna mindre.
Citera
2018-07-14, 18:26
  #14
Medlem
Bunnys avatar
En fråga till er som är junniga på området...kan TS prata med banken om att få hjälp med samboavtal med sin blivande sambo, ett avtal som säger att lägenheten är TS enskilda och inte ska delas om de framöver går skilda vägar, och TS därigenom få behålla bättre lånevillkor än vad han hade fått om banken tagit hänsyn till att även en inkomsstlös person bor i hushållet? Eller kommer banken likväl räkna med och utgå från att TS har lägre KALP med inkomstlös sambo?
Citera
2018-07-14, 18:51
  #15
Medlem
flaskborstes avatar
Skriv ett äktenskapsförord/samboavtal innan du ger dig in i husaffärer. Huslån lever oftast längre än förhållanden. Mitt första varade i 19år. Hade jag inte haft ett äktenskapsförord så hade jag inte levt i hus i dagens läge. Har alltid krävt detta av mina partnerns även om det oftast varit långa förhållanden på minst 9 år. (nuvarande är inne på sitt 11år och still going strong) Men äktenskapsförord skrevs innan vi gifte oss.

Allt för många gör bort sig på detta och det kan vara det bästa man gjort för en mindre summa.
Kontakta en jurist, båda skriver under och registrera vid närmsta tingsrätt.
Citera
2018-07-18, 08:49
  #16
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Inte så enkelt som det låter, ta diskussionen med din bank.



Nja, om de får reda på att jag är sambo med en till person som inte har inkomst så kanske jag inte får något lån överhuvudtaget?
Citera
2018-07-18, 10:21
  #17
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Skriv ett äktenskapsförord/samboavtal innan du ger dig in i husaffärer. Huslån lever oftast längre än förhållanden. Mitt första varade i 19år. Hade jag inte haft ett äktenskapsförord så hade jag inte levt i hus i dagens läge. Har alltid krävt detta av mina partnerns även om det oftast varit långa förhållanden på minst 9 år. (nuvarande är inne på sitt 11år och still going strong) Men äktenskapsförord skrevs innan vi gifte oss.

Allt för många gör bort sig på detta och det kan vara det bästa man gjort för en mindre summa.
Kontakta en jurist, båda skriver under och registrera vid närmsta tingsrätt.

Tänkte göra det i efterhand, förstår att det inte är optimalt, men bättre att göra, än att inte göra alls
Citera
2018-07-18, 10:25
  #18
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
En fråga till er som är junniga på området...kan TS prata med banken om att få hjälp med samboavtal med sin blivande sambo, ett avtal som säger att lägenheten är TS enskilda och inte ska delas om de framöver går skilda vägar, och TS därigenom få behålla bättre lånevillkor än vad han hade fått om banken tagit hänsyn till att även en inkomsstlös person bor i hushållet? Eller kommer banken likväl räkna med och utgå från att TS har lägre KALP med inkomstlös sambo?

Tänker mig banken inte har något att göra med samboavtalet, och det kanske bara rör ihop det ytterligare,

Men skulle vara intressant att veta
Citera
2018-07-18, 11:22
  #19
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locationntva
Tänkte göra det i efterhand, förstår att det inte är optimalt, men bättre att göra, än att inte göra alls

Hon kan ju vägra skriva under ett äktenskapsförord/samboavtal om hon nu redan står som skriven på din bostad. Efter en tid får hon vad som kallas för "besittningsrätt" och efter ytligare en tid så blir det avräkning på era finanser som sammanboende om ni separerar.

Om ni köper saker tillsammans och betalar hyror, räntor och liknande så antas hon ha bidragit med hälften och kan komma att få rätten att dela försäljningsvärdet av det ni äger tillsammans inklusive bostadsrätten/huset.

En del par kan göra upp i godo andra inte. Separationer har en tendens till att sluta med bråk och osämja även om man inte tror så när förhållandet är bra och fungerar.

Trots att jag och mina ex haft långa förhållanden med barn inblandade så är det bästa att vara överens innan man ger sig in i ett ekonomiskt äventyr tillsammans. Att det inom några år kommer en finansiell kris är det många som är övertygade om och det kan vara det bästa man gör att ordna sådana här saker innan krisen står för dörren.
Citera
2018-07-19, 10:40
  #20
Medlem
locationntvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Hon kan ju vägra skriva under ett äktenskapsförord/samboavtal om hon nu redan står som skriven på din bostad. Efter en tid får hon vad som kallas för "besittningsrätt" och efter ytligare en tid så blir det avräkning på era finanser som sammanboende om ni separerar.

Om ni köper saker tillsammans och betalar hyror, räntor och liknande så antas hon ha bidragit med hälften och kan komma att få rätten att dela försäljningsvärdet av det ni äger tillsammans inklusive bostadsrätten/huset.

En del par kan göra upp i godo andra inte. Separationer har en tendens till att sluta med bråk och osämja även om man inte tror så när förhållandet är bra och fungerar.

Trots att jag och mina ex haft långa förhållanden med barn inblandade så är det bästa att vara överens innan man ger sig in i ett ekonomiskt äventyr tillsammans. Att det inom några år kommer en finansiell kris är det många som är övertygade om och det kan vara det bästa man gör att ordna sådana här saker innan krisen står för dörren.

Skall absolut skriva ett samboavtal, men blir nog tyvärr efter köpet. Har redan pratat om det så det skall inte vara några problem

Du säger, efter en tid får hon besittningsrätt, vad innebör det, och hur länge är "en tid"?
Citera
2018-07-19, 10:49
  #21
Medlem
Skriv inte in nån som har dålig inkomst.
Fick som flera andra sämre lånelöfte med min förra tjej om hon skulle vara med.

Vad ni kan göra är att du står på lånen, men om hon nu betalar av det med dig varje månad så skriv ett personligt kontrakt (samboavtal) att hon äger så mycket som hon betalar.

Så skulle det skita sig så är du bara skyldig den summan, inte halva värdet.
Citera
2018-07-21, 06:32
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locationntva
Har fått lånelöfte för köp av bostadsrätt.

Min sambo vill nu också stå med som låntagare, detta betyder väl då i praktiken att hon, om det skiter sig och vi gör förlust när vi säljer så har hon en lika stor skuld som jag?

Om jag lägger till henne som låntagare, kan då banken dra tillbaka sitt lånelöfte då det framgår att även hon skall bo i lägenheten och i nuläget inte har någon inkomst?

Föreslår att ni går och rådgör med en advokat som har hand om sådana frågor.. mycket att tänka på slm man borde skriva dokument på då man inte är i konflikt. Är det barn sedan ridigare förhållande inblandade bör ni verkligen göra det! Finns saker som t ex sambolagen inte täcker... Kostar en slant men är värt slanten om det skulle skita sig eller om en av er avlider.. anhöriga kan visa sidor man aldrig kunde ana..!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback