Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Eftersom jag själv inte spelar kan jag inte ge dig ett exakt svar. Men väl några tankar.
Japaner använder inte PC i lika stor utsträckning, de tar plats, är bökiga och i spelvärlden snabbt utdaterade. De som använder PC gör det däremot optimalt och satsar totalt. Otaku kulturen. Istället har deras smartphone, speciellt iPhone, blivit deras primära datorplattform.
Det andra är att japaner har svårt att kulturellt relatera till historier som har sina rötter i västerländsk mytologi och kristna värderingar. Segrar alltid ”det goda” känns det orealistiskt för många japaner. De föredrar därför spel med rötter i den egna kulturen, monster de känner igen från sina barndomssagor och liknande.
Jag vet att detta inte previs är uttömmande, men det kanske hjälper dig ställa mer relevanta frågor till dina japanska spelkompisar.
Jo, precis. Och det förklarar varför Dota och LoL inte är populära. hearthstone däremot är ett mysterium då det är ett så perfekt mobilspel det bara går, nästan.
Hearthstone är ett kortspel, ifall du är ofamiljär med det, så där handlar det inte så mycket om din andra tes heller även fast det är baserat på ett annat spels karaktärer, Warcraft. Riktigt mysterium, tycker jag :/