Flashback bygger pepparkakshus!
2018-07-18, 07:13
Medlem
Nihennas avatar
Delar upp det i två funderingar;

1) PC-spel i överlag är av nån anledning inte populärt i Japan, medans det definitivt är det i deras två grannländer Sydkorea och Kina. Svaret är antagligen att de rör på sig så mycket och åker tåg, eftersom att även vanlit konsollanvändande har gått ner senaste åren och de spelar mycket bärbart. Det däremot leder till fråga 2...

2) Varför är då inte spel som Hearthstone populärt? Ett spel som också är extremt populärt i både Kina och Sydkorea, OCH ÄR BÄRBART. Samtidigt som det är såpass små spelsessioner som Japaner gillar (de gillar t ex att dra upp 3DSen bara för att snabbt döda ett monster på Monster Hunter på tunnelbanan, vilket tar typ en 20 minuter, ungefär det det tar att spela två Hearthstone-rundor).
Vad kan anledningen vara? Jag trodde förr att det var pga. en generell nedvärderande syn på västerländska spel, men efter att ha pratat med ett par japaner online verkar det inte vara fallet. Däremot vet de själva inte riktigt vad det beror på för när de har fått prova på några västerländska spel så har de generellt uppskattat dem.

Tankar? Tycker det är så lustigt bara att koreaner och kineser sväljer spel som Hearthstone, DotA, League of Legends osv. Spel som man kör online och kan köra turneringar på, men av nån anledning har det inte slagit igenom i Solens rike, alls.
Citera
2018-07-18, 07:26
Medlem
Kumabjorns avatar
Eftersom jag själv inte spelar kan jag inte ge dig ett exakt svar. Men väl några tankar.
Japaner använder inte PC i lika stor utsträckning, de tar plats, är bökiga och i spelvärlden snabbt utdaterade. De som använder PC gör det däremot optimalt och satsar totalt. Otaku kulturen. Istället har deras smartphone, speciellt iPhone, blivit deras primära datorplattform.

Det andra är att japaner har svårt att kulturellt relatera till historier som har sina rötter i västerländsk mytologi och kristna värderingar. Segrar alltid ”det goda” känns det orealistiskt för många japaner. De föredrar därför spel med rötter i den egna kulturen, monster de känner igen från sina barndomssagor och liknande.

Jag vet att detta inte previs är uttömmande, men det kanske hjälper dig ställa mer relevanta frågor till dina japanska spelkompisar.
Citera
2018-07-18, 07:30
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Eftersom jag själv inte spelar kan jag inte ge dig ett exakt svar. Men väl några tankar.
Japaner använder inte PC i lika stor utsträckning, de tar plats, är bökiga och i spelvärlden snabbt utdaterade. De som använder PC gör det däremot optimalt och satsar totalt. Otaku kulturen. Istället har deras smartphone, speciellt iPhone, blivit deras primära datorplattform.

Det andra är att japaner har svårt att kulturellt relatera till historier som har sina rötter i västerländsk mytologi och kristna värderingar. Segrar alltid ”det goda” känns det orealistiskt för många japaner. De föredrar därför spel med rötter i den egna kulturen, monster de känner igen från sina barndomssagor och liknande.

Jag vet att detta inte previs är uttömmande, men det kanske hjälper dig ställa mer relevanta frågor till dina japanska spelkompisar.

Jo, precis. Och det förklarar varför Dota och LoL inte är populära. hearthstone däremot är ett mysterium då det är ett så perfekt mobilspel det bara går, nästan.

Hearthstone är ett kortspel, ifall du är ofamiljär med det, så där handlar det inte så mycket om din andra tes heller även fast det är baserat på ett annat spels karaktärer, Warcraft. Riktigt mysterium, tycker jag :/
Citera
2018-07-18, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn

Vad exakt är kristna värderingar?
Citera
2018-07-18, 07:59
Medlem
Mr.Schnabels avatar
Har inte Final fantasy också ett kortspel? Kan ha fel dock. Men om så vore fallet borde ju det om något vara populärt.

För övrigt är det bra frågor faktiskt. Konsoler och spelhallar med arkadmaskiner har så länge jag kan minnas alltid omsusat japanerna medan precis som du säger Sydkoreanerna och Kineserna är galna i det mesta Blizzard levererar på marknaden plus allt vad DOTA spel heter :P
Citera
2018-07-18, 08:47
Medlem
Mackan52s avatar
Konsoler har alltid haft en dominant marknad i Japan dels för att det rör sig om en viss patriotism då det är japanerna (Nintendo och Sony) som tillverkat dem den mesta tiden och självklart släpps det massvis av spel till dessa som tilltalar japanerna (många släpps inte hos oss).
Citera
2018-07-18, 10:31
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
De har väl en stor inhemsk marknad av spel som marknadsförs mot dem? Det är ju inte jättekonstigt då om utländska konkurrenter har svårt att ta plats.
Citera
2018-07-18, 10:44
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Konsoler har alltid haft en dominant marknad i Japan dels för att det rör sig om en viss patriotism då det är japanerna (Nintendo och Sony) som tillverkat dem den mesta tiden och självklart släpps det massvis av spel till dessa som tilltalar japanerna (många släpps inte hos oss).
Ett utmärkt exempel på det är Ataris och Microsofts konsoler. Xbox One sålde lite mer än 100 enheter i Japan första veckan, och One X runt 1300. Det är nästan skrämmande lite i jämförelse mot Nintendo Switch eller Ps4. Och försäljningen speglas även i utbudet.

Dock släpps det väldigt många shmups och visual novels till PC i Japan, då plattformen ger mer utrymme för utvecklare än vad konsolsidorna gör.
Citera
2018-07-18, 11:21
Medlem
mystikernsmystiks avatar
för att japaner har hög IQ, och spel som Heartstone suger och är sämst, oftast förknippar inte smarta människor sig själv med skit därför
Citera
2018-07-18, 11:25
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
Ett utmärkt exempel på det är Ataris och Microsofts konsoler. Xbox One sålde lite mer än 100 enheter i Japan första veckan, och One X runt 1300. Det är nästan skrämmande lite i jämförelse mot Nintendo Switch eller Ps4. Och försäljningen speglas även i utbudet.

Dock släpps det väldigt många shmups och visual novels till PC i Japan, då plattformen ger mer utrymme för utvecklare än vad konsolsidorna gör.

Korrekt, men för att spela upp dem behöver du inte direkt det senaste moderkortet. En medelmåttig andrahandsdator går på tusenlappen i Akihabara ex så det är säkert att säga att alla har en dator, de används bara inte som spelmaskiner för spelen folk vill spela finns bara på konsol.

Men det har luckrats upp den senaste tiden, speciellt VNs som tidigare var exklusiva för Japan sprids nu flitigt på Steam till rasistiska Aftonbladets stora förargelse som inte vill att kvinnor ska kläs i ologiska kläder och bekämpar demoner med svärd som är tre gånger så stora som de själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in