Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-27, 17:28
  #31813
Medlem
WindowsSetups avatar
Vet någon var man kan få tag på gamla teoriprov från trafikverket? Jag har läst boken och gjort trafikskolans frågor men vill gärna göra ett av trafikverkets innan jag skriver den på riktigt.
Citera
2018-06-27, 23:25
  #31814
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WindowsSetup
Vet någon var man kan få tag på gamla teoriprov från trafikverket? Jag har läst boken och gjort trafikskolans frågor men vill gärna göra ett av trafikverkets innan jag skriver den på riktigt.

Har du läst boken och förstår den så är det bara att göra provet, du klarar det.
Citera
2018-07-01, 13:18
  #31815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Önskar tips!
Var hittar man den bästa teorin online?
Är ute efter den som är mest lik de som är på teoriprovet.
Är bra om man kan köpa månadsvis.

Hittade en bra gratis körkortsteori-app på google play som heter "Körkortshjälpen". De har ca 300 körkortsfrågor gratis, alltid något. Verkar dock inte finnas på app store.
Citera
2018-07-02, 13:04
  #31816
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voiice
Hittade en bra gratis körkortsteori-app på google play som heter "Körkortshjälpen". De har ca 300 körkortsfrågor gratis, alltid något. Verkar dock inte finnas på app store.
Tack, ska kolla upp den! Gratis gillar vi

I övrigt kanske det bara är körskolans digitala paket på https://www.elevcentralen.se som är helt lik med trafikverkets prov...?
Då är frågan vad skillnaden är om man köper ett tidsbegränsat paket (7, 30, 90, 180 dagar) eller de helt utan tidsbegränsning. Och det bör väl vara samma priser oavsett genom vilken skola man köper det efter som det är digitalt online?
7 - 129kr
30 - 199kr
90 - 299kr
180 - 499kr
Obegränsat - 995kr.
__________________
Senast redigerad av aina08 2018-07-02 kl. 13:09.
Citera
2018-07-08, 12:40
  #31817
Medlem
maxatdunders avatar
Om man befinner sig på en landsväg och ska göra en U-sväng och har en bakomliggande, ska bakomliggande vänta eller kan han göra en omkörning istället? I mitt fall så började alla köra förbi den som skulle U-svänga
Citera
2018-07-08, 14:09
  #31818
Medlem
Hej!

Jag har nu precis skickat in min ansökan om körkortstillstånd (e-tjänst) och undrar hur lång tid det tar innan jag får det. Jag behöver ju detta för att den jag tänkte kör med privat ska kunna ansöka om att bli handledare. Och hur lång tid tar det innan den ansökan godkänns? Finns det en möjlighet att allt detta är klart och jag kan börja köra privat innan augusti?

Tack!
Citera
2018-07-10, 13:56
  #31819
Medlem
ssddd50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voiice
Hittade en bra gratis körkortsteori-app på google play som heter "Körkortshjälpen". De har ca 300 körkortsfrågor gratis, alltid något. Verkar dock inte finnas på app store.

Tack för tipset!! Jag laddade ner appen i lördags och den var faktiskt riktigt bra (för att vara gratis). Plus att det ganska nyss kom en ny uppdatering med alla svenska vägmärken så det verkar som att de jobbar hårt med appen.
Citera
2018-07-10, 14:15
  #31820
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Om man befinner sig på en landsväg och ska göra en U-sväng och har en bakomliggande, ska bakomliggande vänta eller kan han göra en omkörning istället? I mitt fall så började alla köra förbi den som skulle U-svänga
Man gör inte ens en vanlig vänstersväng på landsväg med trafik bakom sig, än mindre en u-sväng.

Har man bakomvarande trafik svänger man av åt höger och vänder, alternativt kör in i en parkeribgsficka eller liknande vänder när det går att göra det på ett säkert sätt.

Tyvärr finns det alldeles för många pappskallar som bara stannar mitt på vägen för att svänga vänster när det är bilar både bakom och från mötande håll, vilket är en alldeles för vanlig orsak till olyckor. Gräddan av pappskallarna blinkar inte ens vänster.
Citera
2018-07-11, 22:46
  #31821
Medlem
Farenheits avatar
Någon som har tips på bra körskola i Stockholm med vettiga priser?
Citera
2018-07-16, 22:42
  #31822
Medlem
maxatdunders avatar
Under uppkörning, om man efter tättbebyggt område får 80 skyllt , är det rätt att ligga på 73-75 för att köra defensivt och ha "marginal" ifall man råkar missbedömma hastigheten i något skede. 70 kmh är väl överdrivet och kan kugga om man stör/saktar ner bakomliggande trafik?
Citera
2018-07-17, 12:03
  #31823
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Under uppkörning, om man efter tättbebyggt område får 80 skyllt , är det rätt att ligga på 73-75 för att köra defensivt och ha "marginal" ifall man råkar missbedömma hastigheten i något skede. 70 kmh är väl överdrivet och kan kugga om man stör/saktar ner bakomliggande trafik?
Du ska anpassa hastigheten utifrån rådande omständigheter. Är det en väg med god sikt så bör du ligga nära 80 km/h om hastighetsbegränsningen är 80 km/h. Är det sämre sikt, smal väg och utfarter så kan det vara befogat att ligga under 75 km/h.

Om du kör med GPS så ser du att hastigheten på hastighetsmätaren är några km/h lägre än den verkliga hastigheten. Det kan vara ända upp till 5 km/h lägre. Det kan innebära att om du kör i 73-75 km/h så kör du egentligen i 68-70 km/h vilket är väldigt långsamt.
Citera
2018-07-17, 13:38
  #31824
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Om du kör med GPS så ser du att hastigheten på hastighetsmätaren är några km/h lägre än den verkliga hastigheten.

Högre, vilket du också beskriver i nästa mening.

/capmac
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback