Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-04, 20:13
  #13
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Nja det är väldigt beroende av personens fysiska status.
Har du bra kondis så är du bättre på att reglera blodsockret både upp och ner.

Sen så finns det samband där tjockisar i regel äter tvärtemot vad jag skrev.
Inget eller lite till frukost, sedan fika etc för att blodsockret blir lågt och sug uppstår sedan en enklare lunch eller en lunch med snabba kolhydrater för att sedan hetsäta när de kommer hem.

Kalorier in och ut är ju inte så enkelt som folk vill påstå när de drar till det argumentet.
Saningen är ju att människor är människor och en diet på bra mat är lättare att hålla än säg en diet på godis där blodsockret kommer skjuta i höjden vilket ger ”matkoma” och drar ner på aktivitetsnivå vilket sänker kaloriförbrukningen samt ger upphov till ett sug när blodsockret sedan kraschar.
http://tyngre.se/artiklar/ger-hoegre...hunger-senare/
Citat:
Att blodsockerkurvorna sett väldigt annorlunda ut mellan försökspersonerna har alltså inte haft någon märkbar inverkan alls på hur deltagarna upplever sin hunger, aptit och mättnad.
Blodsockrets roll för mättnad:
Citat:
Den första delen är att ett verkligen lågt blodsocker garanterat kommer att stimulera hungern. Med verkligen lågt så menar jag då inte en liten dipp under det normala likt den som skedd i studien här ovanför, och som vi så ofta får höra talas om från GI-förespråkare och liknande. Det jag menar är istället lågt blodsocker hos en diabetiker.
Citat:
Om vi däremot tittar på ett blodsocker som rör sig inom de värden som förekommer hos en frisk individ så verkar blodsockret inte ha någon betydande roll.
Citat:
GI spelar troligen en liten roll när det gäller mättnad mellan måltider. Men det är verkligen ingenting som avgör hur mätt du blir och hur din blodsockerkurva ser ut efter en måltid är inte heller det avgörande.
https://traningslara.se/gi-kolhydrat...r-och-mattnad/
Citat:
Avslutningsvis vill jag också peka att jag aldrig riktigt förstått att folk kan skylla övervikt på lågt blodsocker när effekten av övervikt är precis den motsatta. Överviktiga personer har problem med att deras blodsocker sjunker ner för långsamt eller inte sjunker ner alls. Deras problem är inte lågt blodsocker eller att det sjunker ner snabbt. Sjunker ner snabbt och eventuellt blir lågt blir det hos smala och vältränade personer.

Dessutom är det som så att när friska icke-diabetiker upplever eller tro sig ha lågt blodsocker, så är oftast deras blodsockervärden helt normala.
http://wholehealthsource.blogspot.co...ct-hunger.html
Citat:
When researchers actually measure the blood glucose level of non-diabetic people who report feeling "hypoglycemic", a small percentage of them really are hypoglycemic, but the vast majority have perfectly normal blood glucose levels (3, 4, 5, 6). Hypoglycemia is not something that occurs frequently in the general non-diabetic population, and it doesn't offer a compelling explanation for why we feel hungry or tired between meals.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2018-07-04 kl. 20:30.
Citera
2018-07-09, 09:05
  #14
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vtc
Det finns dieter som bygger på periodisk fasta, exempelvis 16:8-dieten där man endast får äta under en åttatimmarsperiod som åtföljs av 16 timmars fasta.

Hur väl detta fungerar vågar jag inte säga något om, men det finns i alla fall de som menar att detta gör skillnad.

Det stämmer, såg en studie där dom visade på att det är bäst att ta en lite senare frukost och att ta en tidigare middag så att man inte äter på kvällen, alltså inte så sent som 19-20:00. På kvällen ställer kroppen in sig på fasta, hela vägen till sen morgon vilket gör att om man äter på kvällen vid 20:00 eller senare under natten (värst är kolhydrater) när kroppen är inställd på att fasta så kommer kroppen inte att göra sig av med kalorierna vilket har dåliga effekter på både hälsan och vikten.
Citera
2018-07-14, 00:01
  #15
Medlem
Tobias123s avatar
Jag äter bara en gång om dagen. Snart gjort det i 3 månader! Skriv om du har ngr konkreta frågor
Citera
2018-07-17, 12:36
  #16
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej, det spelar ingen större roll för vikten. Däremot kanske det inte är det bästa för tänderna att småäta hela tiden, men för vikten spelar det ingen större roll vad man har för måltidsfrekvens. Man bör dock undvika att äta på natten om man har möjlighet till det. Om jag får gissa, och detta är inte klarlagt på något sätt, så tror jag att det är en fördel för hälsan att försöka lägga måltiderna under dygnets ljusa timmar, det är som sagt spekulationer från min sida.

Det är dock bättre för munnen att äta för ofta än att äta för sällan. Äter man för sällan blir munnen uttorkad och man får dålig andedräkt.
Citera
2018-07-17, 13:00
  #17
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Det är dock bättre för munnen att äta för ofta än att äta för sällan. Äter man för sällan blir munnen uttorkad och man får dålig andedräkt.
Jaså? Att äta sällan skulle leda till muntorrhet och dålig andedräkt har jag inte läst något om, att vissa sjukdomstillstånd och t.ex stress kan påverka salivproduktionen vet jag. Länka gärna något angående det. Ska man ta tandhälsan som exempel så är småätande sämre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback