Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-16, 23:31
  #241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är synd att en vacker arbetsras förstörs av oseriösa ägare. Det blir så när hunden inte får arbeta med sitt ursprungliga värv. Det blir en problemhund precis som jag skrev tidigare.

Eh va? De pissade och slogs på tävlingarna istället för att göra det du påstår är deras värv. Kanske dags att revidera den ståndpunkten?

En arbetsvillig malamute är precis lika benägen att angripa en ryttarinna som en del av en triggad lek som fick pågå för länge.
__________________
Senast redigerad av Subzero1 2018-07-16 kl. 23:34.
Citera
2018-07-16, 23:36
  #242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
En sak till att tänka på.
Tidigare i tråden så skrev jag att jag för ett tag sedan kom över en statistik över hundbett som krävt läkarvård.
En av raserna i topp var den lallande gullebjörnen, Golden.
Förr i tiden så krävdes ett andrapris i öppenklass på jaktprov för att erhålla ett utställningschampionat. Detta sidokrav är borttaget sedan länge.
Just jakt med retriever kräver höga krav på lydnad samt en inbyggd förmåga av hunden att vilja vara sin förare till lags. En förmåga som gjort att retrievern blev en populär sällskapshund.
I dag, när kravet på jaktmeriten är borta så smiter många uppfödare undan jaktbiten vilket inte bara har skadat rasen, Golden retriever utan även Labradoren av standardtyp.
Även det exteriöra förändras när uppfödarna kan tumma på kvaliteten. Exempelvis så har jag sett att Flatcoated retriever har två storlekar. Att ta ut en retriever som är stor som en kalv o begära att den ska apportera 30-40 änder en oktobereftermiddag i täta vassar kommer inte göra att den individen upplever någon hög ålder.

Så, tyvärr. Precis som du säger så är det ett stort ansvar på uppfödarna om de ska bevara våra raser. Tummar de på någon del av exteriör eller funktion så är en ras förstörd på några generationer.

Håller med i varje ord, det är tragiskt att se utställningsvarianterna av flera brukshundsraser. Hundar som är exteriört felaktiga och lider av hälsoproblem på grund av detta. Alla hundraser borde vara arbetsmeriterade i något för att ens få ställas ut. Rena sällskapshundar med andningsproblem, felvinklade och med för många ryggkotor borde inte ens existera. Vill man inte ge sin vän den tillfredställelse den kan få av att tillföra sin ”flock” någon nytta så borde man inte äga en hund.
Citera
2018-07-16, 23:38
  #243
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Eh va? De pissade och slogs på tävlingarna istället för att göra det du påstår är deras värv. Kanske dags att revidera den ståndpunkten?

En arbetsvillig malamute är precis lika benägen att angripa en ryttarinna som en del av en triggad lek som fick pågå för länge.
Då ska man fan inte ha dem lösa.
Citera
2018-07-16, 23:46
  #244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Då ska man fan inte ha dem lösa.

Inte i par i alla fall, i en skog. Det tror jag var boven i fällan här.
Citera
2018-07-16, 23:52
  #245
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Inte i par i alla fall, i en skog. Det tror jag var boven i fällan här.
Du tror det. Så bra. Är du klar nu?
Citera
2018-07-17, 00:08
  #246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Du tror det. Så bra. Är du klar nu?

När du kan peka på ett motsvarande fall som inte involverar kamphundsraser så ja. Tills dess är den här trådens existens berättigad.
Citera
2018-07-17, 00:14
  #247
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
När du kan peka på ett motsvarande fall som inte involverar kamphundsraser så ja. Tills dess är den här trådens existens berättigad.
Varför ska jag det? Jag är stark motståndare till kamphundsraser så att försvara dem lär jag aldrig göra.
Däremot kan jag ta en saklig debatt om dem då jag anser att alla raser fyller en funktion.
Citera
2018-07-17, 00:32
  #248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
När du kan peka på ett motsvarande fall som inte involverar kamphundsraser så ja. Tills dess är den här trådens existens berättigad.

Vad exakt är kamphundsraser?
Citera
2018-07-17, 00:40
  #249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Varför ska jag det? Jag är stark motståndare till kamphundsraser så att försvara dem lär jag aldrig göra.
Däremot kan jag ta en saklig debatt om dem då jag anser att alla raser fyller en funktion.

För att du har i så fall visat att den här händelsen inte är unik med icke-kamphundsraser, och trådens fortsatta existens kan därmed ifrågasättas.
Citera
2018-07-17, 00:42
  #250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Vad exakt är kamphundsraser?

Amerikansk pitbull bland annat. Det länkades en historia med en helt oskyldig tjej som omfamnar sin pitbull på en bild och hittas sen ihjälhuggen i skogen av sin egen hund. Sådana historier förvånar dock inte mig, men den här gör.
Citera
2018-07-17, 01:08
  #251
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Amerikansk pitbull bland annat. Det länkades en historia med en helt oskyldig tjej som omfamnar sin pitbull på en bild och hittas sen ihjälhuggen i skogen av sin egen hund. Sådana historier förvånar dock inte mig, men den här gör.
Den här historien som denna tråd handlar om förvånar inte mig.
Det som förvånar är ditt resonemang där du försvarar dessa två individer.
Det som är mest skrämmande med ditt resonemang är att du indirekt säger att det är ok att olyckor sker ibland o därför ska inte hundarna avlivas.
Samtidigt så läser man titt som tätt om hundattacker där nu oftast kamphundar är inblandade.
Ja, det är olyckor där en individ gått till attack pga att ägaren gjort fel.

Jag är inte ett dugg, bättre själv. Mina hundar tillåts gå lösa när jag finner det lämpligt. Men skulle de under den promenaden bita en människa så skulle inte mina hundar se solnedgången.
Samma sak hade hänt om jag varit ägare till schäfern som bet dig.
Citera
2018-07-24, 10:46
  #252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Den här historien som denna tråd handlar om förvånar inte mig.
Det som förvånar är ditt resonemang där du försvarar dessa två individer.
Det som är mest skrämmande med ditt resonemang är att du indirekt säger att det är ok att olyckor sker ibland o därför ska inte hundarna avlivas.
Samtidigt så läser man titt som tätt om hundattacker där nu oftast kamphundar är inblandade.
Ja, det är olyckor där en individ gått till attack pga att ägaren gjort fel.

Jag är inte ett dugg, bättre själv. Mina hundar tillåts gå lösa när jag finner det lämpligt. Men skulle de under den promenaden bita en människa så skulle inte mina hundar se solnedgången.
Samma sak hade hänt om jag varit ägare till schäfern som bet dig.

Precis samma resonemang hade ursprungsfolket till malamuterna. jag hittade en uppsjö artiklar med rottisar som dödat eller attackerat helt främmande 10-åriga pojkar. Men den rasen klassar jag inom kamphundsspektrumet precis som pitbullen, och är opålitlig med ett klart värre temperament.

Och faktumet att rottisar dödat/angripit främmande barn är värre. För då har det inte handlat om avundsjuka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...odade-tioaring

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-av-rottweiler

https://www.metro.se/artikel/hund-at...aren-åtalas-xt
__________________
Senast redigerad av Subzero1 2018-07-24 kl. 10:49.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback