Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-15, 10:52
  #661
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Vad menar du? Är man utan bostad så finns uppenbarligen behovet. Hur kan inte behovet finnas menar du?
Om du nu har identifierat ett behov så borde du ha startat ett fastighetsbolag och låtit bygga hyreshus och hyrt ut lägenheter till de behövande.

Varför har du inte gjort det?
Svara nu på den frågan istället för att smita undan som du alltid gör.
Citera
2018-07-16, 08:43
  #662
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om du nu har identifierat ett behov så borde du ha startat ett fastighetsbolag och låtit bygga hyreshus och hyrt ut lägenheter till de behövande.

Varför har du inte gjort det?
Svara nu på den frågan istället för att smita undan som du alltid gör.

Sådana är vänstertomtar. Så fort de själva ska ta ansvar och betala så försvinner de fortare än kvickt.

Att bygga bort ”bristen” skulle innebära enorma skattehöjningar för alla. och jag är inte helt säker på att personer ens på vänsterkanten skulle tycka att det är en rimlig lösning att strössla pengar över folk som ändå har råd att betala för sig.
Citera
2018-07-16, 11:13
  #663
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Blir det marknadshyror kommer ingen rättvisa att finnas, om du efterfrågar det. Höjs hyrorna i innerstaden till marknadspriser, kommer fastighetsägarna i ytterområdena också att höja.
det blir knappast samma hyror. Det troliga är att hyrorna kommer få samma spridning som bostadspriserna på den oreglerade br-marknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det blir minst lika dyrt att bo i HR som i BR. Skillnaden är att man inte sparar till sig själv.
det är väl inte helt oskäligt? Men överlag är hyresrätten betydligt dyrare än bostadsrätten med all rätt med tanke på det som ingår i hyran.


Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det är som i dag. Dåligt på längre sikt. Hyresrätter är nödvändigt för folk utan kapital, säkerheter eller låga inkomster.
det är nog ingen som säger emot där det blir som det blir om hyrorna prisregleras. Det är prisregleringar som förstör hyresrätten och som kommer att radera ut den boendeformen fullständigt.

Att det skulle vara något för folk med låga inkomster är egentligen inte sant. Det är snarare en fattigdomsfälla. Folk med låga inkomster hade behövt att bo i en billigare boendeform egentligen. Dvs den ägda.

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Problemet blir att en väldigt stor andel av inkomsterna kommer gå till fastighetsägarna.
inte om man beskattar gynnade fastighetsägare i en övergångsperiod.

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Man får inte mer för pengarna, bara betala mer. De kommer att ta ut så mycket de bara kan.
ja om man ska bo på a-lägen lär man få betala mer ja.

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Hyresrätten kommer att dö och så blir då alla tvingade att köpa, och det kan inte alla göra.
hmm har vi inte redan hamnat där?

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det enda som kan lösa knuten är om fler vill bygga och ingen privatperson har någonsin velat bygga eller hyra ut till fattiga.
hur många billiga hyresrätter har du själv finansierat? Just det.... så varför skulle någon annan göra det?

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Scenariot blir att rika får mer att välja bland och fattiga ännu mindre. För fattiga för boende i storstäderna är väldigt många.

Alla får mer att välja på. Alla har nämligen olika preferenser och prioriteringar i livet. Det är inte nödvändigtvis den med högst inkomster som tycker att det är mest värt att bo centralt.

Jämför gärna med bilar. Det finns de som tycker det är häftigt att köpa en ny BMW när man fått det första jobbet. Är det bara rika som kan köpa en BMW? Nej det är helt och hållet en prioritering man gör och då får man förmodligen dra ner på något annat istället.

Samma princip gäller för bostäder och även hyresrätter givetvis.

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Hjulen kommer att snurra saktare när bostadsmarknaden blir ännu mer svårhanterad för den stora massan.
tvärtom. Det kommer att bli lättare för alla som inte har ett kontrakt att få hyra i första hand.

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Läs rapporten. Den stora massan har inte 36000 i månadslön, som krävs för att köpa BR i Stockholm med omnejd.
det stämmer inte att man måste ha så hög lön för att köpa en br i Sthlmsområdet. Och om det stämde hade inte priserna varit lika höga.
Citera
2018-07-16, 14:33
  #664
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om du nu har identifierat ett behov så borde du ha startat ett fastighetsbolag och låtit bygga hyreshus och hyrt ut lägenheter till de behövande.

Varför har du inte gjort det?
Svara nu på den frågan istället för att smita undan som du alltid gör.

Finns inget att smita undan ifrån. Vill du ha svar på din hjärndöda fråga så ska du få det. Jag har varken kapital eller lön för att kunna bygga hus.

Då ställer jag en fråga som du alltid smiter udan ifrån. Varför inhyser du inte en minst en afghansk 35 årig pojke i ditt hem? Du röstar ju för det. Svara på min fråga och sluta smita undan som du alltid annars gör.
Citera
2018-07-16, 17:39
  #665
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Finns inget att smita undan ifrån. Vill du ha svar på din hjärndöda fråga så ska du få det. Jag har varken kapital eller lön för att kunna bygga hus.
det handlar inte om att du måste finansiera ett helt hus. Du och likasinnade som identifierat en ”brist” lägger pengar i en pott och bygger ihop. Crowdfunding kallas det.

Kan väl inte vara så svårt att hitta finansiering? Kolla med VPK, SSU, UV etc....

Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Då ställer jag en fråga som du alltid smiter udan ifrån. Varför inhyser du inte en minst en afghansk 35 årig pojke i ditt hem? Du röstar ju för det. Svara på min fråga och sluta smita undan som du alltid annars gör.
vem har röstat för det? Inte jag iaf. Politikerna har ju kört över folket i den frågan....
Citera
2018-07-16, 18:25
  #666
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
det handlar inte om att du måste finansiera ett helt hus. Du och likasinnade som identifierat en ”brist” lägger pengar i en pott och bygger ihop. Crowdfunding kallas det.

Kan väl inte vara så svårt att hitta finansiering? Kolla med VPK, SSU, UV etc....

Ja och om de har rätt i att det är så lönsamt som de säger så kommer de tjäna massor av pengar och kan med dessa göra ännu större satsningar, förstår inte vad de väntar på. Om de inte har så mycket pengar över är det bara ännu större skäl att köra igång genast.
Citera
2018-07-16, 22:36
  #667
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja och om de har rätt i att det är så lönsamt som de säger så kommer de tjäna massor av pengar och kan med dessa göra ännu större satsningar, förstår inte vad de väntar på. Om de inte har så mycket pengar över är det bara ännu större skäl att köra igång genast.

De får skynda sig och hjälpa den där Johan Ehrenbergs bluffbolag ETC-bygg som skulle fixa billiga hyresrätter via crowdfunding...

https://uvell.se/2018/07/16/etc-bygg...-nasta-kalkon/

Tanken var ju god iaf...
Citera
2018-07-17, 05:55
  #668
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
De får skynda sig och hjälpa den där Johan Ehrenbergs bluffbolag ETC-bygg som skulle fixa billiga hyresrätter via crowdfunding...

https://uvell.se/2018/07/16/etc-bygg...-nasta-kalkon/

Tanken var ju god iaf...

Antar att Klopek och alla andra förespråkare för billiga HR redan gått med i detta och kan ge oss mer info om hur det har gått. Annars skulle de vara hycklare och så kan det väl inte vara?
Citera
2018-07-20, 03:44
  #669
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
det handlar inte om att du måste finansiera ett helt hus. Du och likasinnade som identifierat en ”brist” lägger pengar i en pott och bygger ihop. Crowdfunding kallas det.

Kan väl inte vara så svårt att hitta finansiering? Kolla med VPK, SSU, UV etc....

vem har röstat för det? Inte jag iaf. Politikerna har ju kört över folket i den frågan....

Det är kris i sjukvården. Du menar på att medborgarna ska lägga ihop pengar för det också för ett det ska fungera tilfredställande? Vet du om att sjukvård, rättssamhälle och bostäder är grundläggande saker för medborgarna?

Nej jag som medborgare ansvarar inte ett dugg för att bygga samhället. Det ansvaret ligger på dom som är beslutande och beslutar vad våra skattepengar ska gå till. Allt handlar om prioriteringar. Vill vi ösa 100 talas miljarder årligen på skräpfolk eller vill vi satsa i tex bostäder tex. Det går enkelt att lösa men vilja finns inte från politiskt håll.

Sedan kan du gapa om marknadshyror på en redan dysfunktionell marknad. Kommer bara leda till fetare fickor hos hyresvärdar. Men i din galna fantasi så kommer bostäder dyka upp likt svampar ur jorden. Finns det 100 bostäder så finns det 100 bostäder. Det blir inne hokus pokus 200st för att hyresvärdar får mer pengar.

Jag använder inte bilen. Så jag tycker du och alla andra som kör bil ska bekosta vägunderhåll. Varför ska jag betala för att du och andra bilister sliter på vägarn? Åker jag kollektivt med andra så sliter du 50 ggr mer på vägarna som åker själv så det bör du betala för ur egen ficka.

Du och likasinnade får hålla ihop kollektivt och betala för vägarna. Eller hur var det nu? Inte så kul längre när du själv ska betala för något DU själv använder? Jävla hycklare.

Förövrigt var mina frågor ställda till alpha. Men du kom springande som hans cuck direkt. Han är väl vuxen och kan svara själv på frågor ställda direkt till honom. Men du kunde inte hålla dig utan springer direkt till han som hans lilla stjärtgosse.

ALPHA jag väntar fortfarande på svar på min fråga. När ska du inhysa minst en afghansk 35 årig pojke eller varför inte någon från Syrien? Du har röstat för det och får ta ansvar för bostadskrisen. Sluta smita från frågan för 10e gången. Jag vet att du får multpla orgasmer av öppna era hjärtan. Så var nu inte en rasist utan visa att du är en godhetsrunkare i sann pk anda.
__________________
Senast redigerad av Klopek 2018-07-20 kl. 03:50.
Citera
2018-07-20, 07:51
  #670
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Det är kris i sjukvården. Du menar på att medborgarna ska lägga ihop pengar för det också för ett det ska fungera tilfredställande?

Stor skillnad på vård och tjänsten att hyra en bostad som bara nyttjas av 30% av landets befolkning.
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Vet du om att sjukvård, rättssamhälle och bostäder är grundläggande saker för medborgarna?
mmm men 70% bor INTE i hyresrätt. Ska du köpa en br till mig då för dina skattepengar?

Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Nej jag som medborgare ansvarar inte ett dugg för att bygga samhället.
om du förespråkar en viss typ av tjänst till underpris så får du betala för det själv tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Det ansvaret ligger på dom som är beslutande och beslutar vad våra skattepengar ska gå till.
varför ska det gå till hyresrätter generellt? Vem vet var hyresgäster har i lön?

Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Allt handlar om prioriteringar. Vill vi ösa 100 talas miljarder årligen på skräpfolk eller vill vi satsa i tex bostäder tex. Det går enkelt att lösa men vilja finns inte från politiskt håll.
tycker det hänt ganska mkt de senaste åren jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Sedan kan du gapa om marknadshyror på en redan dysfunktionell marknad. Kommer bara leda till fetare fickor hos hyresvärdar.
det beror helt på upplägget.
Man kan beskatta gynnade fastighetsägare i en övergångsperiod och bygga nytt för dessa skatter.

Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Men i din galna fantasi så kommer bostäder dyka upp likt svampar ur jorden.
det är inte bostadsbrist som är problemet. Det är att folk hamstrar kontrakt och boyta pga underprissättning.

Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Finns det 100 bostäder så finns det 100 bostäder.
om man använder ytan i dessa bostäder mer optimalt kan fler kontrakt bli lediga.

Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Det blir inne hokus pokus 200st för att hyresvärdar får mer pengar.
u bet att folk kommer att sluta hamstra kontrakt vid avreglering av hyrorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Jag använder inte bilen. Så jag tycker du och alla andra som kör bil ska bekosta vägunderhåll.
du får väl varor levererade till din butik som du har glädje av?

Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Varför ska jag betala för att du och andra bilister sliter på vägarn?

för att du har nytta av infrastrukturen? Men vi som kör bil betalar redan vägskatt..

Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Åker jag kollektivt med andra så sliter du 50 ggr mer på vägarna som åker själv så det bör du betala för ur egen ficka.
Det gör jag oxå. Betalar vägskatt
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Du och likasinnade får hålla ihop kollektivt och betala för vägarna. Eller hur var det nu?
ja det gör vi!

Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Inte så kul längre när du själv ska betala för något DU själv använder? Jävla hycklare.
Vilket jag oxå gör. Men du vill att vi andra ska betala för dina levnadskostnader trots att jag och vi andra 70% inte bor i hyresrätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback