Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-13, 16:23
  #181
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-en-miljon-ar
Året majmånad historisk och mkt sällsynt
Tre ggr på en miljon år enligt Aftonbladet !
Citera
2018-07-13, 17:30
  #182
Medlem
NirvanAs avatar
Undra när det kommer inte rapporter hur det står till med de vilda djuren, insekter och växterna och när vi får veta konsekvenserna/skalan av denna torka, för den är utöver det vanliga, 0mm i maj, väldigt lite i juni och 0 än så länge i juli.... eller blåser vi upp det, klarar sig naturen och djurlivet ändå, återhämtar sig snabbt?
Citera
2018-07-14, 08:54
  #183
Medlem
SMHIs app för Västerås i 10 dagar är bara sol, sol, sol

Idag 30 grader
Imorgon 32 grader
Måndag och tisdag 31 grader
Onsdag 29 grader
Torsdag 28 grader
Fredag 27 grader
Lördag och söndag 28 grader
Måndag 26 grader

0 mm nederbörd

Enligt Klart så ska tisdag-torsdag därefter vara 26 grader, torsdag 27 grader och fredag 26 grader. INGEN NEDERBÖRD.

Torkan fortsätter
Citera
2018-07-14, 11:15
  #184
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Nu blir det som varmast, nu nås en topp. De närmaste dagarna blir det 29-30 grader i Stockholm, ännu mer inåt land. Jag känner det redan, sitter i kalsongerna. Man känner av extra-värmen.

Sommaren 2018 i Svealand och Götaland är otrolig eftersom den började tidigt i maj och ännu inte blivit sval och regnig, vilket behövs. Sommaren 1994 som var så varm och minnesvärd blev egentligen ingen toppen-sommar förrän på midsommarafton.

Hur har maj-juli varit i Dalarna och i Norrland?
Citera
2018-07-14, 12:01
  #185
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Nu blir det som varmast, nu nås en topp. De närmaste dagarna blir det 29-30 grader i Stockholm, ännu mer inåt land. Jag känner det redan, sitter i kalsongerna. Man känner av extra-värmen.

Sommaren 2018 i Svealand och Götaland är otrolig eftersom den började tidigt i maj och ännu inte blivit sval och regnig, vilket behövs. Sommaren 1994 som var så varm och minnesvärd blev egentligen ingen toppen-sommar förrän på midsommarafton.

Hur har maj-juli varit i Dalarna och i Norrland?

Återigen kan ni kunniga återigen förklara hur värmen kommer till Swe,och är varmare än delar av södra Europa. A gjorde ett gott försök tidigare på min fråga.Men shoot igen
__________________
Senast redigerad av pollarn 2018-07-14 kl. 12:37.
Citera
2018-07-14, 12:05
  #186
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Nu blir det som varmast, nu nås en topp. De närmaste dagarna blir det 29-30 grader i Stockholm, ännu mer inåt land. Jag känner det redan, sitter i kalsongerna. Man känner av extra-värmen.

Sommaren 2018 i Svealand och Götaland är otrolig eftersom den började tidigt i maj och ännu inte blivit sval och regnig, vilket behövs. Sommaren 1994 som var så varm och minnesvärd blev egentligen ingen toppen-sommar förrän på midsommarafton.

Hur har maj-juli varit i Dalarna och i Norrland?
SMHI har utfärdat varningar för höga temperaturer i svealand nu
Citera
2018-07-14, 14:49
  #187
Medlem
arbetets avatar
Tropiska nätter framöver:

Värmebölja: Tropiska nätter väntas på flera håll
Varma och soliga dagar har vi i princip haft i över två månader i sträck i landet, med undantag för en ostadig midsommarvecka. Nu har högtrycksvädret etablerat sig så ordentligt att värmeböljan når även den svala delen av dygnet.

De kommande nätterna väntas nämligen bli tropiska på många håll i landet, vilket betyder att temperaturen inte sjunker under 20 grader.

– Vi har möjlighet att få en hel del sådana nätter framöver, framför allt natten mellan söndag och måndag och mellan måndag och tisdag, säger meteorolog Linus Dock på SMHI.
De som nu svamlar om AWG ska veta att det har varit dåligt med sådana de sista åren. Däremot 1997 var det tydligen varmt. Någon kan ju berätta om det då jag bodde i England då. Måste ha varit det året vi hade sommar där mycket länge fram till oktober vad jag minns:
I Sverige förekommer dessa sammetsnätter oftast i slutet av sommaren, när hav och sjöar värmts upp, och allra vanligast är de i kustbandet.

Den högsta minimitemperaturen som uppmätts i landet är kvava 23,7 grader, som registrerades på Kullen den 10 augusti 1975 (vilket dock är nästan 20 grader under det världsrekord som sattes i Oman den 26 juni i år; 42,6 grader).

På Frösön i Storsjön, mitt i mellersta Norrland, var det faktiskt hela 22,3 grader som ”kallast” den 3 juli 1968.

Tropiska nätter förekommer inte varje år i Sverige, men de har blivit vanligare de senaste 25 åren. Från 1999 till 2011 förekom minst en tropisk natt varje sommar, men 2012, 2013 och 2017 var det inga.

Året 1997 sticker ut med hela 30 tropiska nätter någonstans i landet (varav 27 i rad från den 8 augusti till den 3 september), och 2002 ligger inte långt efter med 26.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/va...pa-flera-hall/
Citera
2018-07-14, 17:00
  #188
Medlem
Nu får det börja regna snart.. kan man inte se en bra långtidsprognos någonstans... vill se regn varje dag i en vecka
Citera
2018-07-14, 21:23
  #189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
SMHIs app för Västerås i 10 dagar är bara sol, sol, sol

Idag 30 grader
Imorgon 32 grader
Måndag och tisdag 31 grader
Onsdag 29 grader
Torsdag 28 grader
Fredag 27 grader
Lördag och söndag 28 grader
Måndag 26 grader

0 mm nederbörd

Enligt Klart så ska tisdag-torsdag därefter vara 26 grader, torsdag 27 grader och fredag 26 grader. INGEN NEDERBÖRD.

Torkan fortsätter

Man ska ta dessa 10-dagars prognoser med en nypa salt. De ändras hela tiden.

Jag ser regn i alla fall på Onsdagnatt och Torsdag förmiddag i Västerås.
Citera
2018-07-15, 11:51
  #190
Medlem
Hexen666s avatar
Även här i mellersta norrland är det riktigt varmt, ca 29 de kommande dagarna, 0 regn inom överskådlig tid. Påminner mig om hur det såg ut på Öland under en av de varmaste somrarna på 90-talet. Nu är det lika varmt här uppe. Kan inte säga att jag klagar
Citera
2018-07-16, 14:12
  #191
Medlem
Detta väder är nog det sjukaste jag varit med om i sverige i hela mitt liv, jag är över 30. Jag har aldrig upplevt så långvarig torka, så höga temperaturer, eller så långvarig värme i sverige. Speciellt inte som börjar redan i maj.

Jag såg att någon ställt frågan VARFÖR det nu är varmare i sverige än i mellersta och södra europa? Och inte bara nu utan flera av de senaste typ 60 dagarna.
Detta är för mig helt unikt, varför skrivs det inte mer om det?
Citera
2018-07-16, 14:38
  #192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blaha95
Man ska ta dessa 10-dagars prognoser med en nypa salt. De ändras hela tiden.

Jag ser regn i alla fall på Onsdagnatt och Torsdag förmiddag i Västerås.

Jag väntar på regn i Uppsala. Var senast i midsommar det regnade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback