Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-16, 02:35
  #637
Medlem
Någon som känner någon inblandad eller vet hur det går med familjen "på utsidan"? Det är väldigt tyst om detta vilket skall respekteras så jag tänkte bara så barnen har fått komma hem och det verkar vara ok. Detta är så tragiskt
Citera
2018-07-16, 08:50
  #638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hicky
Någon som känner någon inblandad eller vet hur det går med familjen "på utsidan"? Det är väldigt tyst om detta vilket skall respekteras så jag tänkte bara så barnen har fått komma hem och det verkar vara ok. Detta är så tragiskt

Det troliga är väl att socialjouren tog hand om barnen initialt men behöver man inte utreda/misstänker man inget med den frisläppta vårdnadshavaren är det väl troligt att barnen är med mamman.
Citera
2018-07-16, 22:19
  #639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullet^
[/b]


Ångest skulle jag tippa på...

Instämmer.

Vid ångest eller rädsla sätts kroppen i beredskap för att ta sig an eventuella hot. Ditt hjärta slår snabbare, blodtrycket höjs och stresshormoner utsöndras. Detta kallas för en fight and flight respons. Den här typen av reaktion har under människans utveckling gett organismen en överlevnadsfördel.

Om vi ponerar att MGM känt sig hotad till den grad att han behöver avvärja hotet eller riskera att bli dödad har han direkt kopplat på ”fightmood”. Vad som sen händer med en människa när man lämnar den sk beredskapen är högst individuellt. En del flyr, en del försöker eventuellt göra sig av med bevisen och en del ”gömmer” sig på en trygg och välbekant plats (läs hemma) där mantrat ekar i huvudet....”Hur i h*lvete kunde det här hända?!?!?!”
Citera
2018-07-17, 01:37
  #640
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Jag vet att du är vass när det kommer till att analysera våldsbrott så jag ställer frågan till dig. Är det pga chock man låser in och tvättar av sig eller är det ett tecken på att personen varit lugn och sansad? Sen undrar jag också ifall just låsa in sig på toaletten och tvätta av sig har någon vikt i utredningen?

Tycker att det är ett riktigt konstigt agerande men det finns kanske bra förklaringar till det.
Tror att orden får för mycket betydelse här. Låsa in sig, betyder vanligen att man låser för att andra inte ska kunna komma in. Man låser omvärden ute. Att gå på toaletten, tvätta sig eller bara sitta på toaletten behöver inte betyda att man "låser in sig". Men hur vi gör hemma är nog lite olika, själv låser jag aldrig när jag går på toa hemma, andra gör det. Däremot kräver jag ju andra respekterar mitt behov av privat på toa. Om han ställer vapnet i skåpet, låser in det, och sen går in i badrummet o stänger dörren, kan den som ringer polisen säga att han låst in sig på toa, han är i badrummet o har låst in vapnet. Och det blir en trådsanning att MGM " låste in sig" - vilket låter märkvärdigare än det behöver vara.
Citera
2018-07-20, 05:07
  #641
Medlem
Uppdatering från dagens ttela.
"Misstanke kvarstår mot fyra personer, som alla förnekar brott.
-Ingen har förklarat varför den här mannen är skjuten till döds, säger chefsålagare Daniel Edsbagge.

... Hur ställer de sig till misstankarna?
-Alla förnekar brott.
Kan du säga något om vad som framkommit i förhören?
-Inte mer än att ingen har förklarat varför den här mannen är skjuten till döds.
Ni vet då inte varför han har skjutits?
-vi kanske har vår teori, men de misstänkta har inte lämnat någon förklaring till det.
Hur många skott har avlossats?
-det kan jag inte berätta, men han är skjuten till döds-så mycket kan jag säga.
Kan du berätta var han ska ha blivit skjuten?
-där har vi en klar bild, som får bekräftas av den tekniska undersökningen, det är inget jag kan gå ut med. Men vi har en preliminär bild av vilken platsen kan ha varit.
Vet ni tidpunkten för händelsen?
-vi har en teori om det. Det ringdes in vid femtiden på morgonen,men det har skett någon gång under kvällen och natten..."
Citera
2018-07-20, 12:35
  #642
Medlem
Ingen som sitter på någon info från de inblandade? Det har varit väldigt tyst här det senaste dagarna.

Jag har hört ryktesvägen att JB verkar vara labil, våldsam mot tidigare pojkvän. Någon som kan bekräfta?
__________________
Senast redigerad av Kaffesnusaren 2018-07-20 kl. 12:40.
Citera
2018-07-20, 13:45
  #643
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffesnusaren
Ingen som sitter på någon info från de inblandade? Det har varit väldigt tyst här det senaste dagarna.

Jag har hört ryktesvägen att JB verkar vara labil, våldsam mot tidigare pojkvän. Någon som kan bekräfta?

Han har något citat på sin facebook sida där det står något om att man inte ska säga till en kvinna som är arg. Han är väl kontrollerad och misshandlad som majoriteten av svenska män vill vara, inget konstigt med det?

Det står i ttela idag att alla håller tyst om motivet i alla fall, så det är klart överlagt. Stackars barn till mördarna
Citera
2018-07-20, 14:26
  #644
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Han har något citat på sin facebook sida där det står något om att man inte ska säga till en kvinna som är arg. Han är väl kontrollerad och misshandlad som majoriteten av svenska män vill vara, inget konstigt med det?

Det står i ttela idag att alla håller tyst om motivet i alla fall, så det är klart överlagt. Stackars barn till mördarna

Mycket möjligt. Dock skulle JB enligt ryktesvägen hotat nån fd. Med kniv. Kanske är det JB som är den riktige gärningspersonen?
Citera
2018-07-20, 15:03
  #645
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbrorbertil22
Uppdatering från dagens ttela.
"Misstanke kvarstår mot fyra personer, som alla förnekar brott.
-Ingen har förklarat varför den här mannen är skjuten till döds, säger chefsålagare Daniel Edsbagge.

... Hur ställer de sig till misstankarna?
-Alla förnekar brott.
Kan du säga något om vad som framkommit i förhören?
-Inte mer än att ingen har förklarat varför den här mannen är skjuten till döds.
Ni vet då inte varför han har skjutits?
-vi kanske har vår teori, men de misstänkta har inte lämnat någon förklaring till det.
Hur många skott har avlossats?
-det kan jag inte berätta, men han är skjuten till döds-så mycket kan jag säga.
Kan du berätta var han ska ha blivit skjuten?
-där har vi en klar bild, som får bekräftas av den tekniska undersökningen, det är inget jag kan gå ut med. Men vi har en preliminär bild av vilken platsen kan ha varit.
Vet ni tidpunkten för händelsen?
-vi har en teori om det. Det ringdes in vid femtiden på morgonen,men det har skett någon gång under kvällen och natten..."
Det här låter illa. Vore det en allvarlig hotbild från BO så skulle det väl snabbt presenteras (nödvärn) eller te.x vådaskott av nån olycklig omständighet på fyllan?
Citat:
Kan du säga något om vad som framkommit i förhören?
-Inte mer än att ingen har förklarat varför den här mannen är skjuten till döds.
Ni vet då inte varför han har skjutits?
-vi kanske har vår teori, men de misstänkta har inte lämnat någon förklaring till det.
Citera
2018-07-20, 15:31
  #646
Medlem
Blir bara märkligare det här brottet... Däremot tror jag inte att fyra kommer att klara av att inte veta nåt om något under nån längre tid. Nån kommer att börja prata, vilket används mot de andra och risken blir att alla skyller på alla och ingen kan utpekas om det inte finns teknisk bevisning. Känns tveksamt att det skulle vara överlagt?
Citera
2018-07-20, 18:42
  #647
Medlem
Mgm var inte i psykiskt ok skick vid tiden för mordet. Anledningen att han gick in på toaletten var av två anledningar.

1. Han var tvungen att tömma tarmen vilket är vanligt vid situationer där en person utsöndrat mycket adrenalin.

2. Han var rädd att det skulle kunna bli en konfrontation med polis vilket hade kunnat leda till att mgm blivit skjuten av polis i tron om att han fortsatt är beväpnad och labil.

Dock är mgm inte så psykiskt instabil att han inte vet vad han gjorde då han ändå var såpass beräknande i sitt agerande att han såg till att hans omgivning var medveten om att han ej var beväpnad inne på toaletten inför poliskonfrontationen. Det som är besvärande för samtliga är att det gick såpass lång tid mellan skotten och polis blev larmad, samt att det under förhör inte ges några som helst förklaringar. Samtliga personer har hunnit prata ihop sig.

Det finns personer utöver mgm som har en stor roll i det hela, om inte juridiskt så moraliskt.
Citera
2018-07-20, 19:55
  #648
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plit2102
Mgm var inte i psykiskt ok skick vid tiden för mordet. Anledningen att han gick in på toaletten var av två anledningar.

1. Han var tvungen att tömma tarmen vilket är vanligt vid situationer där en person utsöndrat mycket adrenalin.

2. Han var rädd att det skulle kunna bli en konfrontation med polis vilket hade kunnat leda till att mgm blivit skjuten av polis i tron om att han fortsatt är beväpnad och labil.

Dock är mgm inte så psykiskt instabil att han inte vet vad han gjorde då han ändå var såpass beräknande i sitt agerande att han såg till att hans omgivning var medveten om att han ej var beväpnad inne på toaletten inför poliskonfrontationen. Det som är besvärande för samtliga är att det gick såpass lång tid mellan skotten och polis blev larmad, samt att det under förhör inte ges några som helst förklaringar. Samtliga personer har hunnit prata ihop sig.

Det finns personer utöver mgm som har en stor roll i det hela, om inte juridiskt så moraliskt.

Han kanske är psykopat, och tillsammans med en psykopat? Hur vanligt är det att psykopater blir ihop?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback