Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-13, 21:43
  #1357
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Tja, vettigast blir då att göra ett demokratiskt beslut: folket i landet får rösta om saken. Problemet här i Sverige är att abortfrågan knappast har rörts i riksdagen sedan 1975, trots att vetenskapen har gått framåt sedan dess. Och inget av riksdagspartierna verkar ju vilja väcka den björn som sover.

Vetenskapen har inte ändrat sig i denna fråga.
och jag kan lova dig att abortfrågan är bland den absolut säkraste frågan att svenskar är på min sida, slösa en massa pengar på ett val kring detta är totalt onödigt.

"– Man vet att det inte går att minska antalet aborter genom att göra abortlagar mer restriktiva eller försöka undanhålla kvinnors möjlighet till abort. Det som händer då är att kvinnorna gör abort ändå, men de kanske blir fördröjda och görs med osäkra metoder. Det enda sättet att minska komplikationer och dödlighet vid abort är att öka tillgängligheten till säkra metoder och att öka användningen av fungerande preventivmedel, säger Kristina Gemzell Danielsson."

https://ki.se/forskning/saker-abort-raddar-kvinnors-liv

där har du väldigt seriös forskning i denna fråga , ta nu och läs och ta in lite fakta.
Citera
2018-07-13, 22:30
  #1358
Medlem
Snälla titta...

https://www.sermonaudio.com/playpopu...ID=10411194280

Det är mord på små människor.

(Inga ärliga otäcka bilder på döda barn dock, besparar er det trots allt...
Fast verkligheten är som den är...)
Citera
2018-07-13, 23:24
  #1359
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nej, verkligen inte. De allra flesta kvinnor gör som Du anför, på samma sätt som de allra flesta män inte begår sexuella övergrepp. Det är när kvinnor respektive män inte agerar så som man kan förvänta sig, som det blir fel och vad hur man då skall förfara.

" I Sverige har vi en abortlag som litar på att kvinnan är den som är bäst lämpad för att fatta beslut om sin kropp och sitt liv och hon behöver inte förklara sig. Kvinnors abortskäl kan sammanfattas som huvudsakligen grundade på en önskan om planerat föräldraskap. Abort är en av de vanligaste medicinska åtgärderna. Nära hälften av alla kvinnor gör någon gång abort, säger Kristina Gemzell Danielsson.."

https://ki.se/forskning/saker-abort-raddar-kvinnors-liv

så nej uven HÄLFTEN av Sveriges kvinnor är alltså "slarviga" "ansvarslösa" och sysslar med "slentrian".

Sen har jag för mig du påstått, eller ev. någon annan, att kvinnor må dåligt av abort.

från samma länk:

"Samstämmiga studier har till exempel visat att abort inte ökar risken för varken psykisk ohälsa eller bröstcancer."


så nej alltså.
Citera
2018-07-13, 23:27
  #1360
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
" I Sverige har vi en abortlag som litar på att kvinnan är den som är bäst lämpad för att fatta beslut om sin kropp och sitt liv och hon behöver inte förklara sig. Kvinnors abortskäl kan sammanfattas som huvudsakligen grundade på en önskan om planerat föräldraskap. Abort är en av de vanligaste medicinska åtgärderna. Nära hälften av alla kvinnor gör någon gång abort, säger Kristina Gemzell Danielsson.."

https://ki.se/forskning/saker-abort-raddar-kvinnors-liv

så nej uven HÄLFTEN av Sveriges kvinnor är alltså "slarviga" "ansvarslösa" och sysslar med "slentrian".

Sen har jag för mig du påstått, eller ev. någon annan, att kvinnor må dåligt av abort.

från samma länk:

"Samstämmiga studier har till exempel visat att abort inte ökar risken för varken psykisk ohälsa eller bröstcancer."


så nej alltså.

Just att det är så många kvinnor visar väl extra tydligt att det blivit slentrian. Inte särskilt mycket eftertanke hos rätt många. Enbart en fråga om vad som är individuellt passande för tillfället.

Jag har påstått att undersökningar tyder på att många kvinnor inte mår särskilt dåligt av en abort, utan rätt bekymmerslöst gör om samma tavla igen.
Citera
2018-07-14, 00:34
  #1361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Just att det är så många kvinnor visar väl extra tydligt att det blivit slentrian. Inte särskilt mycket eftertanke hos rätt många. Enbart en fråga om vad som är individuellt passande för tillfället.

Jag har påstått att undersökningar tyder på att många kvinnor inte mår särskilt dåligt av en abort, utan rätt bekymmerslöst gör om samma tavla igen.
Å
terigen så visar du din brist på debatthederlighet...eller vad det nu än är som ständigt brister för dig...

du skrev:

Nej, verkligen inte. De allra flesta kvinnor gör som Du anför, på samma sätt som de allra flesta män inte begår sexuella övergrepp. Det är när kvinnor respektive män inte agerar så som man kan förvänta sig, som det blir fel och vad hur man då skall förfara.

som svar på mina punkter över hur kvinnor INTE är de som missköter sig sexuellt.

men nu har du alltså plötsligt svängt i åsikt....när jag påvisar för dig att hälften av svenska kvinnor kommer göra abort i sitt liv.

så? hur ska du ha det?

är det "allra flest kvinnor" som beter sig som man ska, enligt dig då.....eller är det bara hälften?

och är det ens speciellt sannolikt att 50% av alla kvinnor i Sverige skulle medvetet slarva med preventivmedel för att de är så "lata", dåliga människor och fria från "ansvar" ?
eller kan det möjligt vara exakt så som jag hävdat hela tiden, att är man sexuellt aktiv så riskerar man, trots! ansvarsfullt användande av preventivmedel att bli oönskat gravid nån gång i sitt liv av fullt naturliga skäl...för sex kommer med denna risk. Punkt.

Så då får man välja antingen slutar vi alla, män som kvinnor ha sex, utom då vi verkligen vill ha barn.
Eller också ger vi kvinnor samma rätt undkomma fysiska och psykiska och praktiska oönskade konsekvenser som vi ger män som har sex, dvs full medboglig rätt äga och styra över sin kropp.

För män hade du ju aldrig tänkt skapa lagar kring att de skulle tvingas med statligt våld att ex. fysiskt och mentalt ta hand om ett oönskat barn. Det där som du glatt tänkt dig att kvinnor skulle tvingas till.
gärna också med ett extra straff av fråntaget barnbidrag om de nu skulle råka blir befuktade av en ansvarslös man utanför ett äktenskap...det är ju = kvinnans ansvar....the one and only.

som sagt du visade dig vara en misogyn uv tom värre än övriga icke tänkande kvinnohatande fjantar på feministfoumet.

och nu är vi färdiga.
Citera
2018-07-14, 09:46
  #1362
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Du anser, ja. Men det är bara din åsikt och ingen objektiv sanning, även om det känns så för dig.
Den objektiva sanningen är att det du kallar barn är från början en cellklump.
Den som vill utveckla sin cellklump kallar det naturligtvis för ett barn, inget konstigt med det.

Lagen säger att det är ett foster så länge det är ofött, sen blir det ett barn .
Sen kan du kalla det vad du vill.

Den som gör en abort fixar ett problem.

Det största embryot som spontanaborterats hos oss var av storleken, ett halvt lillfinger, och hade verkligen ingen likhet med mänskligt liv.
Möjligen som en placenta i miniformat, ganska äcklig egentligen.
Hade det inte blivit spontanaborter, så hade jag inte haft de barn jag har idag, ett filosofiskt dilemma?

Har jag frågat dig om vad du anser vara lagom straff för abort i ditt samhälle?
Citera
2018-07-14, 09:58
  #1363
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det vore mig främmande att inte erkänna Din rätt ha hysa dessa åsikter. Sedan anser jag, likt jag tidigare anfört, att Du i huvudsak har fel.



Det vidriga är att förneka och förmena ett brottsoffer dess legitima rätt till hämnd för övergrepp och oförrätter.
Vi ska inte lägga straffutdömandet till brottsoffren.
Det ska en oberoende domstol göra.

Statssanktionerad hämnd ska vi inte ha.
Citera
2018-07-14, 10:11
  #1364
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Tja, vettigast blir då att göra ett demokratiskt beslut: folket i landet får rösta om saken. Problemet här i Sverige är att abortfrågan knappast har rörts i riksdagen sedan 1975, trots att vetenskapen har gått framåt sedan dess. Och inget av riksdagspartierna verkar ju vilja väcka den björn som sover.
Det är bara kristna värdepartiet som önskar abortförbud.
Av någon konstig anledning så vill inte heller nazisterna tillåta aborter, det begriper jag inte, men jag tror det är av moraliska skäl.

Sverigedemokraterna vill inskränka rätten, är det också av moraliska skäl?
Citera
2018-07-14, 12:05
  #1365
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Den objektiva sanningen är att det du kallar barn är från början en cellklump.
Den som vill utveckla sin cellklump kallar det naturligtvis för ett barn, inget konstigt med det.
Om det bara vore en cellklump, skulle ingen vara glad över att vara gravid eller ledsen över ett missfall. och det visar ju bara på att det inte finns någon objektiv sanning.

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Lagen säger att det är ett foster så länge det är ofött, sen blir det ett barn. Sen kan du kalla det vad du vill.
Lagar ändras ju med tiden och är ingen absolut sanning för all framtid. För femtio år sade lagen i Sverige att man inte fick göra abort bara på grund av att man inte vill ha ett barn just då. Men du kanske skulle ha försvarat den lagen också om året varit 1968, för då skulle du inte veta av något annat?

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Den som gör en abort fixar ett problem.
Nej, man söker vad man upplever som en snabb lösning på vad tror är ett problem.

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det största embryot som spontanaborterats hos oss var av storleken, ett halvt lillfinger, och hade verkligen ingen likhet med mänskligt liv.
Möjligen som en placenta i miniformat, ganska äcklig egentligen.
Hade det inte blivit spontanaborter, så hade jag inte haft de barn jag har idag, ett filosofiskt dilemma?
Vad menar du med spontanaborter? Menar du missfall?

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Har jag frågat dig om vad du anser vara lagom straff för abort i ditt samhälle?
Det är inte upp till bara en person att bestämma det, så då kan jag inte heller ge dig ett bra svar på den frågan.
__________________
Senast redigerad av Furienna 2018-07-14 kl. 12:09.
Citera
2018-07-14, 12:07
  #1366
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det är bara kristna värdepartiet som önskar abortförbud.
Av någon konstig anledning så vill inte heller nazisterna tillåta aborter, det begriper jag inte, men jag tror det är av moraliska skäl.

Sverigedemokraterna vill inskränka rätten, är det också av moraliska skäl?
Jag är faktiskt sverigedemokrat egentligen, men jag borde läsa på lite mer om Kristna Värdepartiet också.
Citera
2018-07-14, 13:41
  #1367
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Om det bara vore en cellklump, skulle ingen vara glad över att vara gravid eller ledsen över ett missfall. och det visar ju bara på att det inte finns någon objektiv sanning.


Lagar ändras ju med tiden och är ingen absolut sanning för all framtid. För femtio år sade lagen i Sverige att man inte fick göra abort bara på grund av att man inte vill ha ett barn just då. Men du kanske skulle ha försvarat den lagen också om året varit 1968, för då skulle du inte veta av något annat?


Nej, man söker vad man upplever som en snabb lösning på vad tror är ett problem.


Vad menar du med spontanaborter? Menar du missfall?


Det är inte upp till bara en person att bestämma det, så då kan jag inte heller ge dig ett bra svar på den frågan.
Du kan visst bli glad över en cellklump. Prova.
Lagar kan ändras, ords betydelse likaså.
Men än så länge heter det foster i magen. Du kan kalla det för barn om du vill.

Och vad vet du om vad andra har för bekymmer? Vad tror du folk gör abort för. För att göra det besvärligt för sig själv?

Det är inte till en person att sätta abortlagarna men då bekymrar det inte dig att komma med åsikter.
Citera
2018-07-14, 13:43
  #1368
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag är faktiskt sverigedemokrat egentligen, men jag borde läsa på lite mer om Kristna Värdepartiet också.
Det skulle inte förvåna mig om Sd ansluter sig till moralisterna, och gärna vill gå åt samma håll som Polen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback