Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-14, 04:09
  #61
Medlem
Om det nu rör sig om en hand, och den är mumifierad, så är det väl inte så konstigt kan jag tycka.
Någon som är bättre än mig på kemi får gärna förklara hur exempelvis murbruk, cement/betong är uppbyggt, och hur de mineralerna påverkar exempelvis död vävnad.

Inte alls omöjligt, eller särskilt ovanligt, att kadaver bevaras ganska bra instängda i exempelvis tomma hus, gamla lador, övergivna hus, eller för den delen i väggar i förekommande fall.
Torr luft är nyckeln, temperaturen i sig verkar inte spela någon större roll så länge den är relativt konstant, och luftutbyte ("ventilation") är viktigt så att fukten från kadavret transporteras bort.

Här är några exempel:
https://www.metro.se/artikel/hittade...olonistugan-xr
https://www.svd.se/naturligmumiefier...keneller-mosse (artikel från 2002, verkar sakna stora delar men förklarar ändå lite)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...erad-i-sin-bat (här finns film också)


Sen har jag ingen aning om ärendet i sig, men det låter ju lurigt att ringa och säga att man hittat en hand (vad man tror är en hand, antar jag) och sedan är den borta... Mycket märkligt.
Citera
2018-07-14, 11:36
  #62
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Antagligen en byggjobbare som tyckte det var för varmt idag och ville ha lite paus.

Han var kanske sugen på ett hand job?

OnT: Det krävs nog ingen extrem miljö för att en hand skall torka istället för att ruttna.

Det är en geometrisk fråga med förhållandet mellan yta och volym. Avdunstningen kan gå tillräckligt snabbt för att det inte skall ruttna eller mögla.
Citera
2018-07-14, 12:06
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Han var kanske sugen på ett hand job?

OnT: Det krävs nog ingen extrem miljö för att en hand skall torka istället för att ruttna.

Det är en geometrisk fråga med förhållandet mellan yta och volym. Avdunstningen kan gå tillräckligt snabbt för att det inte skall ruttna eller mögla.

Bara det är torrt, nedgrävd i sand eller dylikt och inte insekter kan komma åt den, så kan den säkert mumifieras så att den håller ihop någorlunda.

Sen finns det ju människor med "psykiska problem" som ser saker lite här och var. Kanske hade upphittaren PTS efter att ha sett nåt lik i krig?
Citera
2018-07-14, 12:09
  #64
Medlem
DetskarsigmedIsiss avatar
Fortfarande ingen hand i sikte? Rivningskirurgen ringer till station och säger han hittat en hand och sedan är den försvunnen.... Fan dricker de för slags kaffe där på företaget? Kaffe med affe?
Citera
2018-07-14, 22:16
  #65
Medlem
DR-Drunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetskarsigmedIsis
Fortfarande ingen hand i sikte? Rivningskirurgen ringer till station och säger han hittat en hand och sedan är den försvunnen.... Fan dricker de för slags kaffe där på företaget? Kaffe med affe?

Om dom tar tjack och jobbar svart samt dricker några bärs så fram kommer nog gubbarna med sanning. Rivning och isolering är något för kriminalvården.. Snälla släpp ut mig.

Fått oanade konsekvenser och blivit upplåst till högre höjder bara för en hand.
Citera
2018-07-15, 05:19
  #66
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walk
Om det nu rör sig om en hand, och den är mumifierad, så är det väl inte så konstigt kan jag tycka.
Någon som är bättre än mig på kemi får gärna förklara hur exempelvis murbruk, cement/betong är uppbyggt, och hur de mineralerna påverkar exempelvis död vävnad.

Inte alls omöjligt, eller särskilt ovanligt, att kadaver bevaras ganska bra instängda i exempelvis tomma hus, gamla lador, övergivna hus, eller för den delen i väggar i förekommande fall.
Torr luft är nyckeln, temperaturen i sig verkar inte spela någon större roll så länge den är relativt konstant, och luftutbyte ("ventilation") är viktigt så att fukten från kadavret transporteras bort.

Här är några exempel:
https://www.metro.se/artikel/hittade...olonistugan-xr
https://www.svd.se/naturligmumiefier...keneller-mosse (artikel från 2002, verkar sakna stora delar men förklarar ändå lite)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...erad-i-sin-bat (här finns film också)


Sen har jag ingen aning om ärendet i sig, men det låter ju lurigt att ringa och säga att man hittat en hand (vad man tror är en hand, antar jag) och sedan är den borta... Mycket märkligt.

Osläckt kalk som finns i murbruk är frätande.

Så byggjobbaren som såg handen blev chockad och irrade bort sig var han sett den?
Jag tänkte ett tag att kanske någon kollega snott den för att ha en egen "The thing" likt familjen Adams.
I
Citera
2018-07-15, 09:46
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Osläckt kalk som finns i murbruk är frätande.

Så byggjobbaren som såg handen blev chockad och irrade bort sig var han sett den?
Jag tänkte ett tag att kanske någon kollega snott den för att ha en egen "The thing" likt familjen Adams.
I

eller någon arbetsledare/chef som blev orolig att polisen skulle spärra av arbetsplatsen?
Citera
2018-07-15, 20:55
  #68
Medlem
Krickedixans avatar
Mordet på en ungkille för många många år sedan där saknades väl det en hand om jag inte missminner mig
Fryshusmordet i början av 90-talet
Kan handen vara så gammal ?
__________________
Senast redigerad av Krickedixan 2018-07-15 kl. 20:57.
Citera
2018-07-15, 21:22
  #69
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Mordet på en ungkille för många många år sedan där saknades väl det en hand om jag inte missminner mig
Fryshusmordet i början av 90-talet
Kan handen vara så gammal ?

Det finns naturliga mumier som är flera tusen år gamla. Platsen där liket hittades var ett gammalt saltlager. Salt och kyla är precis vad som skulle behövas för att mummifiera den.

Dock är det som sagt 23 år sedan och lokalerna har använts till annat sen dess.

Polisen verkar dessutom ha kastat in handduken i jakten på den. De har väl nyare mordfall att följa upp.
Citera
2018-07-15, 22:24
  #70
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Mycket nära är att ta i. Gamla Fryshuset låg ju på andra sidan vattnet någon kilometer ifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av swed...
Gamla fryshuset låg ett stenkast från bussdepån.. Alltså på samma sida av vattnet, (söders sida) Norra hammarbyhamnen.

Gamla Fryshuset låg tvärs över (Tegelviks)gatan från bussdepån, vilket måste sägas vara mycket nära.

Google Street view

Bussdepån är det stora komplexet till höger, som sträcker sig hela vägen till Nackagatan. Ramper för bussarna på taket, verkstäder mm i byggnaden.
Fryshuset låg då i den gula tegelkåken med koppargrönt tak snett fram till vänster i korsningen, dvs korsningen Alsnögatan-Tegelviksgatan.
__________________
Senast redigerad av Handsekreteraren 2018-07-15 kl. 22:31.
Citera
2018-07-17, 01:10
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Osläckt kalk som finns i murbruk är frätande.

Så byggjobbaren som såg handen blev chockad och irrade bort sig var han sett den?
Jag tänkte ett tag att kanske någon kollega snott den för att ha en egen "The thing" likt familjen Adams.
I

Det har du förstås rätt i.

Sen kanske det var en innervägg av lättare konstruktion; gips och plåt? Jag vet inte. =)

Hela grejen känns väldigt märklig tycker jag; vem fan hittar och tappar bort en hand inom loppet av en arbetsdag, när upphittandet i sak är mer eller mindre sensationellt? ^^
Citera
2018-07-17, 01:59
  #72
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walk
Det har du förstås rätt i.

Sen kanske det var en innervägg av lättare konstruktion; gips och plåt? Jag vet inte. =)

Hela grejen känns väldigt märklig tycker jag; vem fan hittar och tappar bort en hand inom loppet av en arbetsdag, när upphittandet i sak är mer eller mindre sensationellt? ^^

Äsch, det är väl sådant som händer...

Hur som helst så kan jag inte riktigt låta bli att hoppas att det faktiskt var en hand, att den återfinns och att den visar sig tillhöra Anders Gustafsson. Inte direkt så att ett sådant fynd kanske skulle föra den utredningen framåt men man kan i alla fall tycka att hans familj kan få något efter alla dessa år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback