Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-14, 08:06
  #1
Medlem
Trumps mur handlar inte bara om att hindra illegala invandrare från att ta sig in i USA. Nu har även en lag trummats igenom, som hindrar USA-medborgare med skatteskulder att resa utomlands! Deras pass kommer att återkallas.

https://www.zerohedge.com/news/2018-...s-irs-lets-you

Är det inte dags att en gång för alla avliva myten om USA som "country of freedom"?
Citera
2018-07-14, 08:16
  #2
Medlem
Ratis avatar
Fast om man är skuldsatt har man väl inte råd att resa utomlands.
Citera
2018-07-14, 08:17
  #3
Medlem
Neroxxs avatar
Har du råd att resa bör du kanske fokusera på att betala dina skulder istället, ungefär så kan jag tänka mig att de resonerar.
Citera
2018-07-14, 08:18
  #4
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Fast om man är skuldsatt har man väl inte råd att resa utomlands.

Jo då, det gäller att prioritera! Man betalar resan först nämligen, istället för att betala av skatteskulden.
Citera
2018-07-14, 08:18
  #5
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Fast om man är skuldsatt har man väl inte råd att resa utomlands.

Du kan vara skuldsatt i form av att du har obetalda räkningar osv.

Skuldsatt behöver inte nödvändigtvis betyda att man är utfattig
Citera
2018-07-14, 08:20
  #6
Medlem
Sainsburyss avatar
Som svar på tråden då...

Jag kan tycka att det är en bra idé vilket förhoppningsvis får många att inte fiffla med skatten.
Men är det en oskyldig person som råkat ut för detta (som jag själv råkat ut för i ett annat land) så tycker jag dom borde vara lite restriktiva. Handlar det om låt oss säga 5,000kr så borde inte passet dras in.. men handlar det om stora summor så absolut, då är det en bra idé.
Citera
2018-07-14, 08:21
  #7
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Som svar på tråden då...

Jag kan tycka att det är en bra idé vilket förhoppningsvis får många att inte fiffla med skatten.
Men är det en oskyldig person som råkat ut för detta (som jag själv råkat ut för i ett annat land) så tycker jag dom borde vara lite restriktiva. Handlar det om låt oss säga 5,000kr så borde inte passet dras in.. men handlar det om stora summor så absolut, då är det en bra idé.

Grejen är väl den att USA har en extremt svart och vit syn på lag och brott.

Så folk kommer att hamna i kläm
Citera
2018-07-14, 08:23
  #8
Medlem
Bongomans avatar
Samma system som i Ryssland. Har du större banklån (blanco eller andra krediter utan säkerhet) eller skulder till staten får du inget pass.
Citera
2018-07-14, 08:31
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Har du råd att resa bör du kanske fokusera på att betala dina skulder istället, ungefär så kan jag tänka mig att de resonerar.

Nordkorea, är du där? Symptomatiskt för de flesta svenskar är, att de inte har något emot denna typ av polisstatsmetoder.
Citera
2018-07-14, 08:32
  #10
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Nordkorea, är du där? Symptomatiskt för de flesta svenskar är, att de inte har något emot denna typ av polisstatsmetoder.

Om du läste mitt inlägg så var det alltså mina tankar om hur de resonerat fram till detta. Alltså inte nödvändigt min egna åsikt om det.
Citera
2018-07-14, 08:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Om du läste mitt inlägg så var det alltså mina tankar om hur de resonerat fram till detta. Alltså inte nödvändigt min egna åsikt om det.

OK.
Citera
2018-07-14, 08:47
  #12
Medlem
Pungsnoppens avatar
Det är bra. Finns flera länder som har det så. Lite sena med införandet kan tyckas.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback