Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-06, 06:49
  #133
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmankind
Undrar när ni brukar förså


I år började jag februari. Tycker det är lite sent för vissa långtids sorter

Funderar börja 1 dec ´året innan precis.. sen även 1 januari. 1 februari typ

Vad tror ni om mina planer?`

När brukar ni börja?
Har ni även långtidssorter av chilis?

Jag sådde i mars. Standard sort som man köper i butik. n plantan som jag skött bra ha nu fått 2 ganska bra storlek på chili nu. Gröna men det känns lovande. När brukar dina vara mogna för skörd?
Citera
2018-07-06, 07:15
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmankind
Undrar när ni brukar förså


I år började jag februari. Tycker det är lite sent för vissa långtids sorter

Funderar börja 1 dec ´året innan precis.. sen även 1 januari. 1 februari typ

Vad tror ni om mina planer?`

När brukar ni börja?
Har ni även långtidssorter av chilis?
Har du växtbelysning så skulle jag så i december. Februari tycker jag är försent för att de skall hinna växa till sig, i år har det varit varmt så sådd i februari i år ger nog bra resultat.
Citera
2018-07-06, 07:39
  #135
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godmankind
Undrar när ni brukar förså


I år började jag februari. Tycker det är lite sent för vissa långtids sorter

Funderar börja 1 dec ´året innan precis.. sen även 1 januari. 1 februari typ

Vad tror ni om mina planer?`

När brukar ni börja?
Har ni även långtidssorter av chilis?

(FB) Chiliodlarsäsongen 2018
Citera
2018-07-06, 13:01
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmankind
Undrar när ni brukar förså


I år började jag februari. Tycker det är lite sent för vissa långtids sorter

Funderar börja 1 dec ´året innan precis.. sen även 1 januari. 1 februari typ

Vad tror ni om mina planer?`

När brukar ni börja?
Har ni även långtidssorter av chilis?

Borde rimligtvis bero på var man bor och hur tur man har med vädret om man inte har växthus/inglasning.

Det är min första riktiga säsong med lysrör och sånt, jag sådde 1-2 februari. Har annuum, baccatum och chinense-plantor. Odlar på balkong i växtzon 3. Alla sorter satte frukt som senast tidigt i juni. Men jag har kanske inte dom absolut mest svårjobbade chinense(habanero orange och caribbean antillais) som tar längst tid, det vet nog andra bättre. Och så har ju vädret varit minst sagt bra.

Jag tänker nog att det blir ungefär samma nästa år.
Citera
2018-07-06, 15:52
  #137
Medlem
Jag har odlat upp ett antal chiliplantor med chilin Fundador F1.
De har blivit väldigt stora, fullvuxna enligt instruktionerna på förpackningen. Dock sades det att chilin skulle bli röd, dock är de gröna.
Till problemet, på ett flertal av chilisarna så har det nu börjat bli vita från änden och uppåt, och jag förfarar att det är mögel. Det började på flera stycken på samma planta, men har även börjat på en annan planta nu.

Är det för att de är fullvuxna? Ska de inte bli röda? Kan det vara något annat?

Tips och input från er erfarna. Växer i växthus atm.

Bild från några: http://www.bilddump.se/bilder/201807...25.251.246.JPG
Citera
2018-07-06, 19:36
  #138
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ynkun
Jag har odlat upp ett antal chiliplantor med chilin Fundador F1.
De har blivit väldigt stora, fullvuxna enligt instruktionerna på förpackningen. Dock sades det att chilin skulle bli röd, dock är de gröna.
Till problemet, på ett flertal av chilisarna så har det nu börjat bli vita från änden och uppåt, och jag förfarar att det är mögel. Det började på flera stycken på samma planta, men har även börjat på en annan planta nu.

Är det för att de är fullvuxna? Ska de inte bli röda? Kan det vara något annat?

Tips och input från er erfarna. Växer i växthus atm.

Bild från några: http://www.bilddump.se/bilder/201807...25.251.246.JPG

VAD I HELVETE ÄR DET DÄR?! I stort sett alla chilis är gröna från början varpå de ändrar färg till något annat. Så långt allt väl men det du har åkt på har jag aldrig hört talas om ens. Tur du hade ett foto för det där ser riktigt skevt ut. Hur mår plantan i övrigt?
Citera
2018-07-06, 19:43
  #139
Medlem
Kör Carolina Reaper'i år...klart spännande att se hur de blir
Citera
2018-07-07, 03:05
  #140
Medlem
guranboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ynkun
Jag har odlat upp ett antal chiliplantor med chilin Fundador F1.
De har blivit väldigt stora, fullvuxna enligt instruktionerna på förpackningen. Dock sades det att chilin skulle bli röd, dock är de gröna.
Till problemet, på ett flertal av chilisarna så har det nu börjat bli vita från änden och uppåt, och jag förfarar att det är mögel. Det började på flera stycken på samma planta, men har även börjat på en annan planta nu.

Är det för att de är fullvuxna? Ska de inte bli röda? Kan det vara något annat?

Tips och input från er erfarna. Växer i växthus atm.

Bild från några: http://www.bilddump.se/bilder/201807...25.251.246.JPG

Du har råkat utför något som kallas pistillröta
Det är en bristsjukdom och det saknas kalcium i jorden.
Det du kam göra r att gräva en grop i krukan och hälla i ungefär 2 matsketar benmjöl i krukan och sedan täcka över gropen.
( har man det på ytan så möglar det och luktar satan)
Dom frukter som är drabbade går dessvärre inte att rädda men frukterna kan användas om man skär bort det skadade området.
Det smittar inte heller mellan frukterna.
För att undvika detta har jag benmjöl i jorden när jag planterar i slutkrukan och.det har hjälpt mig.
Citera
2018-07-08, 19:56
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guranboy
Du har råkat utför något som kallas pistillröta
Det är en bristsjukdom och det saknas kalcium i jorden.
Det du kam göra r att gräva en grop i krukan och hälla i ungefär 2 matsketar benmjöl i krukan och sedan täcka över gropen.
( har man det på ytan så möglar det och luktar satan)
Dom frukter som är drabbade går dessvärre inte att rädda men frukterna kan användas om man skär bort det skadade området.
Det smittar inte heller mellan frukterna.
För att undvika detta har jag benmjöl i jorden när jag planterar i slutkrukan och.det har hjälpt mig.

Tack för det utförliga svaret! Är det läge att göra likadant på tomatplantorna? Eller är det ett chilifenomen!
Citera
2018-07-08, 21:01
  #142
Medlem
guranboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ynkun
Tack för det utförliga svaret! Är det läge att göra likadant på tomatplantorna? Eller är det ett chilifenomen!

I tomatgruppen på fejjan är just nu pistillröta på tomater det stora diskutionsämnet.
Jag behandlar chili och tomater på samma sätt
Citera
2018-07-09, 08:09
  #143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guranboy
I tomatgruppen på fejjan är just nu pistillröta på tomater det stora diskutionsämnet.
Jag behandlar chili och tomater på samma sätt

Känns att jag genomgående bör göra det på alla plantor nu, för i princip alla de största chiliplantorna har påbörjat den har rötan så smått verkar det som..

I övrigt är plantorna väldigt fina, friska blad, starka stammar osv.
Citera
2018-07-13, 21:52
  #144
Medlem
Mina Aji Habaneros sätter massvis med frukt men nu har jag tvingats skörda ett tjugotal för att dom mer eller mindre börjar torka bort på plantan. Skrumpnar ihop liksom. Frukten har varit ungefär på väg att mogna(ska mogna till orange och har börjat bli gula, typ), finns inga fläckar eller röta(som ynkun hade) på varken frukt eller blad. För många frukter för plantan att tillgodose eller något med vatten eller näring? Vill ju avnjuta dessa frukter med lite tuggmotstånd och inte bara en massa torkad frukt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback