Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-07-11, 18:58
  #25
Medlem
Systemutvecklare är på modet nu P.ga digitaliseringen. Om 5 år när allt funkar är systemutvecklare lika dött som Webbdesigner efter It bubblan.

Ska du tjäna bra ska du satsa på att bli rörmockare...
Citera
2018-07-11, 20:12
  #26
Medlem
it branschen generellt är helt ok betalt + finns att välja o vraka bland jobb. Beror såklart också på vissa kompetener, utbildning, erfarenhet osv men avskyr du programering är det bättre att bli någon typ av tekniker ist.
Citera
2018-07-11, 23:20
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av algen84
Systemutvecklare är på modet nu P.ga digitaliseringen. Om 5 år när allt funkar är systemutvecklare lika dött som Webbdesigner efter It bubblan.
Det låter inte som att du jobbar inom systemutveckling. Mjukvara blir aldrig klart och inget står still inom den världen. Se det som ett hus. När väl huset är färdigbyggt så börjar underhållet och vidareutvecklingen. Om man inte sköter om sin mjukvara så står man där till slut med ett ruckel som möglar sönder.
Citera
2018-07-12, 20:59
  #28
Medlem
Microserfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horss
Tror jag ska hoppa på en programmare utbildning i alla fall. Måste ha ett job och jag är för socialt efterbliven för alla andra jobb. Och något lågbetalt jobb skulle jag aldrig stå ut med.

Så nu ska jag fejka att jag är intresserad av programmering. Koda appar och lägg upp på mitt Git repository för det ska se bra ut, mm mm. Ska göra precis som alla andra fejk programmare.

Fan vilket jävla skit värld vi lever i. Vill inte hålla på med skiten men ser ingen annan utväg

Du har helt rätt. Allt du behöver göra är att lära dig alla buzzwords som att du är fullstack-utvecklare som är så jävla bra på angular, vue och react plus en klippa på devops så kommer alla vilja anställa dig.
Du är antagligen hyfsat ung så du slipper den intensiva åldersdiskrimineringen mot alla över 40 i denna bransch.
Jag har precis fått jobb efter att ha varit arbetslös ett tag och satan vad vilsna de som intervjuar är. De frågar inte något tekniskt alls (såvida du inte intervjuar för Google, Microsoft, Amazon eller någon av de andra stora drakarna) utan bara blaj. Buzzwords, patetiska frågor om dig själv och sen stirrar de mest på ditt utseende och uppförande.
Så se till att se prydlig ut, vara lite påläst, någotsånär trevlig och sen full med skit så får du ett jobb hur enkelt som helst.

Lycka Till!
Citera
2018-07-13, 15:40
  #29
Medlem
Trillskes avatar
Skulle vara subjektiv enig om det var 10-15 år sedan. Kunde då heller aldrig se mig som “IT-kille”, trots stort intesse och kunskap.

Sedan spred sig ett helt öppet internet organiskt över hela världen. Nu kan man på egen hand utveckla saker som hjälper hundratusentals människor. Som räddar livet på folk. Som utvecklar hela samhällen.

Det är svårt att hitta ett meningsfullare yrke.
Citera
2018-07-13, 18:23
  #30
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horss
Fyfan vilket bajs det är att jobba som programmerare. Sitta framför en dator hela sin tid och stirra på kod tills man får huvudvärk. Dag in och dag ut. Java och .net och fan vad det heter är ju bara skit allting.

Nej..ni vill ha bara ha hög lön..och ja några kanske lyckas med det utan att bli totalt sönderstressade. Men majoriteten nej. Programmering är bara bajs. Eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av horss
Ha!! Min fråga är alltså..hur många av alla dessa jävlar som sysslar med programmering för det är sååå INTRESSANT och kul hade gjort det om lönen för systemutvecklare var den samma som att steka hamburgare på Mcdonalds??? 90% MINST av alla tattare hade försvunnit!!

Citat:
Ursprungligen postat av horss
Någon frågade om jag kan koda? Nej, inte mer än att jag lösa enkla skoluppgifter. Det klarar vem som helst med en hjärna av på några veckor. Men sen tar det stopp...skulle om jag ville säkert lära mig. Men jag ids inte..har som sagt inget intresse..och att fejka det? Som majoriteten gör..för att hoppas få en hög lön? Nej, det kommer inte hålla i längden.

Alla bluff-programmerare kommer försvinna en och en...bara kolla på dessa skojarutbildningar..YH utbildningar och skit..folk hoppar av en och en..programmering är bara bajs.

Men nu ska jag inte skriva här mer. Må så bra med era fittiga liv. Mig lurar ni inte.

Varför så aggressiv? Du jobbar ju inte ens som programmerare. Eller är det där skon klämmer? Att du är avundsjuk? Varför annars sitta och rasa över att en yrkeskategori som du inte ens tillhör verkar ha, i dina ögon, ett tråkigt jobb?

Givetvis finns det mängder av människor som ser det som en fördel att kunna tjäna bra pengar på något som ofta varit deras intresse sedan barnsben. En del tjänar bra pengar på idrott, andra på musik och en del på programmering. Vad är problemet?

Jag kan inte heller programmera, för övrigt, men sitter inte och retar upp mig för det.
Citera
2018-07-13, 19:04
  #31
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horss
Och så kommer det bli framöver. Det finns ingen brist att tala om. Det är en MYT!

ALLA stora företag outsourcar programmering till Indien, Polen och dylikt. Och den trenden lär fortsätta.

Någon frågade om jag kan koda? Nej, inte mer än att jag lösa enkla skoluppgifter. Det klarar vem som helst med en hjärna av på några veckor. Men sen tar det stopp...skulle om jag ville säkert lära mig. Men jag ids inte..har som sagt inget intresse..och att fejka det? Som majoriteten gör..för att hoppas få en hög lön? Nej, det kommer inte hålla i längden.

Alla bluff-programmerare kommer försvinna en och en...bara kolla på dessa skojarutbildningar..YH utbildningar och skit..folk hoppar av en och en..programmering är bara bajs.

Men nu ska jag inte skriva här mer. Må så bra med era fittiga liv. Mig lurar ni inte.

Märks att du aldrig jobbat med indier
Citera
2018-07-13, 20:23
  #32
Medlem
Jobbar med systemutveckling på heltid. En skillnad dock är jag var med och startade företaget (har en ganska stor %) och att det inte är ett konsultföretag. Vi bygger vår egna produkt, och sedan finns det mängder med roller/tjänster kring produkten.

Med det sagt, att ha hög lön har aldrig varit mitt mål. Mitt mål har alltid vara att vara fri från kontor och möten, att kunna sätta min egen agenda (roadmap) och att sedan istället alltid utvärderas i efterhand.

Och nej, jag är inte en eremit (eller tja, till viss del kanske). Däremot har jag familj med barn, ett hus och tillgång här hemma till ett eget isolerat kontor. Aldrig att jag lägger en timme enkel resa på ett pendla in till city (Stockholm) och svettas i kommunaltrafiken, alt sitter i bilköer.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback