2018-07-13, 00:23
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
och vad hänvisa detta ja till...dvs vad kommer efter detta ja?
Sluta svara så luddigt så slipper jag fråga 30 ggr.

Det är bara att läsa innantill i svaret.Jag inser att Du frågar så ofta och så konstigt, för att Du uppenbart inte förstår ens de rakaste svaren. Det kan jag inte ta ansvar för.

Citat:
och lika svårt bevisa som våldtäkt. Så i vissa fall garanterat bästa lösningen för ett desperat par som inte vill ha barn.
Sen måste jag säga du äckla mig något...detta ska straffas hårt..men stealthing är inget problem?, det är upp till kvinnan ta "ansvar för".
Varför är det inte upp till män välja kvinnor som inte kommer falskanmäla honom? Du anser ju det vara så lätt att välja "rätt" och veta vad en annan människa kommer göra? hmm?

Att något är svårt att bevisa betyder inte att det inte skall anmälas, utredas och lagföras - om möjligt.

Stealthing är säkerligen ett problem, men det är inte våldtäkt.

Citat:
rättsäkerhet som i:åklagare måste bevisa att GM är skyldig, inte att GM måste bevisa att hen är oskyldig.

Det har jag inte invänt mot - det är inte skuldfrågan som är problemet, utan påföljdsfrågan.

Citat:
Nej självklart har hon lika lite ansvar för vad någon helt annan vuxen person väljer att göra som du har ansvar för att din granne väljer att stjäla din laptop under en fest.
Ingen domstol kommer fråga:
- men varför bjöd du in honom till festen?
- Varför valde du att visa honom övervåningen där din laptop stod så lockande?
-Varför förvarade du datorn där?
etc etc.

Det är helt din grannes ansvar, precis som det är helt en vuxen mans ansvar om han väljer att våldta, spöa eller försöka lura sig till att köra utan kondom.
Du tänker oerhört fördomsfullt.

Låt oss säga att det handlar om en vapenstöld, istället för en datorstöld, då kan jag lova Dig att domstolen kommer att ställa alla de där frågorna, och rätt många till.

Citat:
Snälla uven, det var rätt länge sen nu som våldtäkt i rättsväsendet gick ifrån kravet om att där skulle ingå våld. Du våldtar om du väljer att knulla med ett barn som inte försvara sig, du våldtar om du väljer knulla med någon som är medvetslös. Du våldtar om du väljer knulla med nån som är så berusad att den inte kan försvara sig, du våldtar om du hotar någon till livet ....etc

Jag vet inte vad stealthing gå under för brottsrubik..men brott är det. Ett brott som INTE är kvinnans ansvar utan den som utför det.

Man kan nog se det som varianter av våld i fallen barn/medvetslös/berusad; alla fall av oförmåga att värja sig. Stealthing är emellertid, så som Din länk utvisar, inte våldsamt utan snarare ett oönskat och kraftigt ökat riskbeteende. Det är naturligtvis någonting, men inte våldtäkt.
Citera
2018-07-13, 01:05
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej jag ställer frågor du och ditt system inte har svar på... helt enkelt för du har inte tänkt ett skit kring detta, eller ha ett endaste skit av förståelse för kvinnors sits eller mäns ansvar för övrigt.

Jag har förståelse får både män och kvinnor, men förståelse betyder inte att man ursäktar allt. Det betyder att man även utkräver ansvar. Du argumenterar närmast som att kvinnor inte klarar av att ta ansvar - jag känner många duglig och kapabla kvinnor så jag förstår inte varför Du hela tiden vill lyfta deras ansvar.

Citat:
man kan inte begära att de ska tvingas ta hormoner livet igenom pga våldtäktsisk nej.
Vad med att alla 100% män ska tvingas ta hormoner livet igenom så de inte riskerar våldta?
De kommer förlora sexlusten, gå upp massor i vikt, x antal kommer få blodpropp och ev. dö etc, men vad fan? det kan man väl begära av män, uven? kom igen! du tycke ju att det är lättkrävet av kvinnor.

För övrigt är det JAG i tråden som anser att kvinnor ska ha FRI aborträtt. Helt och hållet upp till dem, som nu föder barn, om de ska föda ett barn eller inte, inte nån klåfingrig moralanfäktad gamal uv.

Jag har heller inte krävt att kvinnor skall konsumera hormoner om de inte vill - jag vill veta vad det får för konsekvenser för antalet våldtäktsgraviditeter.

Citat:
Men är du helt pantad? Ursäkta men jag blir så satans irriterad på din ignorans.
På DIN tid...den konservativa...där dina ideal rådde som bäst, hade vi då skydd mot kvinnor att våldtas i äktenskapet?...svar nej...Var det en enkel affär att anmäla att man blivit våldtagen?
socialt, juridiskt etc? svar nej. Var rättssalen full av försvarsavokater som försökte lägga detta brott på kvinnans ansvar? Fanns där en "moral" (din moral) som i stort la mäns sexuella beteende som kvinnors ansvar? svar ja....Fanns lagar om samtycke? svar nej.

Vilken ideologi har fixat allt detta uven?

Du förespråkar en moral som i princip bara går ut på sexfientlighet samt att kvinnan ska STRAFFAS och bära ANSVAR för vad män väljer att utsätta dem för. Just snygg moral.

Hårda straff hjälper inte ett skit mot våldtäkt.

Kvinnor ska ha rätt att bestämma över sin egen kropp, de ska ha fri aborträtt, inget annat.

Jag förespråkar en ansvarsmoral är vi människor ålägger och vissa restriktioner för våra sexliv. Varken män eller kvinnor bör bete sig hur som helst. Det leder med nuvarande regler till massaborter (!) och förhöjd risk för smittspridning. Att det finns moraliska och juridiska regler för något så viktigt för mänskligheten som sex och reproduktion borde vara en självklarhet. Anything goes

Citat:
Jo tack vi vet.....du kallar allt (kvinnligt nota bene) sex utanför ett äktenskap som "slentrian" "skörlevnad" "omoraliskt".

Både manligt och kvinnligt - utanför en fast relation.

Citat:
och för 1000000000 gången preventivmedel ger inte 100% skydd, vänligen fatta detta någongång...
du får automatiskt x% som bli oönskat gravida via exakt samma beteende/ skydd som de som inte bli det...just DE ska av nån jäkla skev anledning i din skalle kallas för "omoraliska" och TVINGAS till ditt "ANSVAR" trots att de gjort exakt likadant som de du kalla för ansvarsfulla antar jag, förutsatt de ha gift sig i en kyrka förstås. Är de bara sambor, så tja då är de ju omgående ansvarslösa igen, eller hur?

Din s.k. moral är inte bara mossbelupen den är också idiotisk och sakna logik.

Logiken, som Du med beundransvärd konsekvens lyckas missa varje gång, är att jag anser att det ofödda livet har ett eget värde. Ur detta ställningstagande utfaller mina övriga uppfattningar, med en närmast glasklar logik.

Citat:
Alla har rättigheter, så även kriminella.
Va DITT rättsystem som skapade flest återfallskriminella, remember?
är också DIN ideologi, social konsevatism, som skapar samhällen med flest våldtäkter.

Kriminella har mycket färre rättigheter än laglydiga medborgare. Till och med i svensk lag underkänner man dem till så stor del att det tvångsvis inlåses för avsevärd tid. Dessvärre har de kvar rösträtten under fängelsevistelsen, i motsats till i Storbritannien.

Citat:
nej inte dig som person, din ideologi och din trams moral.

nej du lägger ansvaret på kvinnor. remember? DE ska välja rätt man.

Och män skall välja rätt kvinna. Ömsesidighet.

Citat:
osakliga? VAD var inte korrekt beskrivning av dina åsikter samt vekligheten i den texten?
hmm?

Det mesta.

Citat:
nej det är mest anifeministiskt svammel och önskedrömmar.

varför stealthar män? uven svara på den frågan istället.

Antifeminist är jag utan tvekan, emedan feminismen bygger på manshat. Jag har ingen aning varför män stealthar, lika litet aning som har varför kvinnor skriver beundrarbrev till kriminella i fängelse, eller seriemisshandlade i förhållande efter förhållande, eller varför medelålders tanter skaffar sig flyktingpojkar eller...

Citat:
nej...man hamna på 0 i oönskade graviditeter om alla slutar ha sex.
Detta är dock en omöjlighet.

Så fort man inser detta, så förstår man varför fri abotrrätt är ett måste i ett modernt land.
Det kommer väl ta dig kanske ett liv till för att fatta detta.
men jag har försökt.

Det kan mycket väl ta två liv, innan Du övertygat mig om att ett ofött människoliv är värdelöst.

Citat:
nej som innebär att precis som DNA.t i din äggcell/ spermie inte blev en människa så blev zygoten eller embryot det ingen större fysisk skillnad mellan dessa två.

sen återigen så avslöja du dig "kvinnors felbeslut" YEAH. Allt är kvinnors fel = Uvens moral + sekler av gubbar utan vett.

I Din värld tycks det bara finnas manliga felbeslut, men i min värld utkräves ansvar av båda könen.

Citat:
jag kan svara vilket du mycket väl vet...men fan så tradigt och enfaldigt.

1) Du kan inte fråga alla dessa ofödda själar som svävar omkring i detta "nowhere" av icke ännu "konceptionerad" framtid...vad säger det? jo! du har ingen aning om vad de skulle svara på frågan: vill du bli född till människa? De kanske inte alls vill det, de har det underbart i detta "nowhere" utan ansvar, utan medvetande, för evigt sovande...
Du kan inte ens fråga ett embryo detta, vill du bli född? Där finns ingen att fråga.

2) Där finns alltså ingen kunskap hos gruppen födda kring hur det är att vara död/ ofödd har man ingen kunskap kring något, men vet något om något annat, vad är då den mänskliga tendensen då man tillfrågas om att välja? hmm?

3) Vad är då den intellektuella poängen fråga födda om de velat bli födda, för att da en slutsats king vad ofödda vill? HMMM?
Hur pantat är den frågeställnignen på en skala uven?
Självklart svarar födda att ja de vill bli födda. Men det säger ju inte ett skit om vad ofödda vill.
Det enda vi kan vara rätt säkra på är att där finns förmodligen ingen "vilja" till nått.

Det är i själva verket en mycket relevant fråga med tydlig bäring på just hur man bör beakta en avgörande del av problemet. Att Du försöker smita undan frågan är förstås inte märkligt, men det gör den inte mindre relevant.

Citat:
och vad du tycker är "fel" är enligt mig alltså mögligt trams.

"Fel" enligt mig, är:
- Att föda barn till livet som man inte kan ta hand om på det sätt barn förtjänar tas om hand. Finns ingen "moral" i detta. Bara cynisk dumhet.

- Att tvinga folk sätta barn till välden mot deras vilja och mot barnets behov av trygghet och en värdig framtid, FAST vi har en global överbefolkning och redan badar i problemen detta för med sig. Problem som bara kommer bli värre i en nära framtid iom klimatförändringar som kommer göra stora dela av klotet obeboligt.
Snacka om cynisk dumhet.

- Att kränka kvinnors mänskliga rättigheter att ha beslutanderätt om sina egna kroppar.
Att bygga samhällen vars hela fundament vilar på att samhället/ män kan utnyttja kvinnors skyddslöshet gällande reproduktiva frågor är mer än cynisk dumhet det är grunden i alla misogyni.

Allt det Du säger är tvivelsutan fel, men det är fel på en annan nivå. Det Du förespråkar tar livet av blivande individer och får dramatiska konsekvenser för hela samhällen. Sedan 1974 har i Sverige dödats fler foster än vad vi skulle förlorat i människoliv om vi deltagit i Andra världskriget på samma våldsnivå som Finland.
Citera
2018-07-13, 01:17
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
"ingen" som i äger inte ett medvetande för där finns inte förutsättningarna för ett medvetande.
herregud är detta verkligen så svårt?
Kan du mörda/ döda en hjärndöd uven?

Man kan förmodligen diskutera vilket dödsbegrepp som är lämpligast. Men det är oroande att Du anser ett levande och tillväxande foster är att likställa med en död person. När 17 blir någon då tillräckligt levande för att få leva vidare? 12 veckor? 18 veckor? Nedkomsten? Ettårsdagen?

Citat:
Vi har redan gått igenom att dikotomi inte ha med något vad jag eller du diskuterar.
Sätt dig in i det begreppet eller sluta använd det.

Nej, Du har fastställt vad Du tror. Här finns en inledande vägledning, som också förklarar vad en falsk dikotomi är, vilket ligger nära Dina scenarior.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dikotomi

Citat:
Det finns alltid skäl att prioritera de födda med ett medvetande framför de ofödda utan medvetande.
Både de födda här och nu...SAMT de födda i en framtid och deras kommande livsvillkor.
DET är vad all logik, samt jag säger SKA prioriteras.

Det din ståndpunkt säger är att mumbojumbo ska prioriteras..nått religiöst "heligt" som i din värld verkar sväva över konceptionsögonblicket (som plötsligt Poff! försvinner om det föregåtts av en våldtäkt, som alltså är helt och hållet någon helt annans ansvar. (och där försvann det konsekventa tänkandet ut genom dörren)

Fatta detta.

När man tar till sådana ex cathedra-uttalanden, så får man nog ha en litet bättre underbyggnad än enbart hänvisa till "alltid" och "SKA". Det är verkligen inte jag som är den mest katolske av oss.

Citat:
dina idéer kring kriminalitet...STRAFF!!!! långa STRAFF! hårda STRAFF ä vad jag kallar för:
Hämnd. och det är de klassiska amerikanska tänket. Folk ska straffas i fängelse som hämnd.
Mycket religiöst för övrigt...
precis som om hämnd på något sätt hjälper någon.

Det skandinaviska handlar om rehabilitering och det hjälper många fler parter.

Jag kallar det också för hämnd; brottsoffrets legitima rätt till hämnd. En modern kriminologisk eufemism har jag förstått är reparativ rättvisa.
Citera
2018-07-13, 07:59
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Inte

Grejen är den att jag är den som vill sätta något värde på fostret - inte att värdet skall vara noll om inte mamman väljer att behålla det. Jag anser att det ofödda livet har ett eget värde i sig själv, oaktat vad mamman (eller pappan) tycker i frågan.
Jo det framgår tydligt.
Du vill ta ifrån kvinnan rätten att värdera sitt embryo.
Citera
2018-07-13, 08:41
Medlem
Tack Strix för att du kämpar för alla små människor som inte får fortsätta leva.
Hoppas man värderar livet, allas liv, högre snart...
Att ta någons liv, oavsett om detta liv är beroende av någon annan, är en styggelse!
Man behöver inte tvingas att ta hand om det sen om man inte orkar eller vill, men att döda det oskyldiga människolivet är det absolut värsta man kan göra!
Ingenting jämfört med adoption eller någon annan lösning, man tar inte livet av en ny människas hjärta som slår för att leva iallafall!
Och detta riktar jag faktiskt främst till "män"... läs pojkar som inte växt upp och tar ansvar!!
De flesta som propsar på barnamord idag är omogna egoistiska sk män!!
De vill ha ansvarslöst sex med vem de vill utan att behöva bry sig om konsekvenser.
När en" olycka" sker, en ny människa blir till - då är det BARA att "ta bort det"!
Så enkelt!

NO MORAL. SKÄMS!!!
Det är sjukt!
Citera
2018-07-13, 08:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Jo det framgår tydligt.
Du vill ta ifrån kvinnan rätten att värdera sitt embryo.

Nja, jag vill ta bort kvinnans möjligheter att göra embryot värdelöst. Det är inte riktigt samma sak.
Citera
2018-07-13, 08:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Tack Strix för att du kämpar för alla små människor som inte får fortsätta leva.
Hoppas man värderar livet, allas liv, högre snart...
Att ta någons liv, oavsett om detta liv är beroende av någon annan, är en styggelse!
Man behöver inte tvingas att ta hand om det sen om man inte orkar eller vill, men att döda det oskyldiga människolivet är det absolut värsta man kan göra!
Ingenting jämfört med adoption eller någon annan lösning, man tar inte livet av en ny människas hjärta som slår för att leva iallafall!
Och detta riktar jag faktiskt främst till "män"... läs pojkar som inte växt upp och tar ansvar!!
De flesta som propsar på barnamord idag är omogna egoistiska sk män!!
De vill ha ansvarslöst sex med vem de vill utan att behöva bry sig om konsekvenser.
När en" olycka" sker, en ny människa blir till - då är det BARA att "ta bort det"!
Så enkelt!

NO MORAL. SKÄMS!!!
Det är sjukt!

Jag skriver bara utifrån min moraliska ståndpunkt, som bygger på ansvar och plikt.

Det är en aspekt som inte lyfts fram så ofta, jag har bara gjort det vid något tillfälle - abort som möjlighet till ansvarsflykt för män. Det är litet underligt att inte denna aspekt lyfts fram av någon tongivande feminist.
Citera
2018-07-13, 10:19
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Nja, jag vill ta bort kvinnans möjligheter att göra embryot värdelöst. Det är inte riktigt samma sak.
Visst, du ekvivokationens mästare.
Citera
2018-07-13, 10:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Visst, du ekvivokationens mästare.

På ett sätt borde jag kanske säga Tack. Men jag förstår förstås att det inte är så Du avser. Icke desto mindre framhåller jag betydelsen av det jag skrev.
Citera
2018-07-13, 12:32
Medlem
Citat:

Du vill ta bort kvinnans möjligheter, skriv som det är istället.
Citera
2018-07-13, 12:45
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Du vill ta bort kvinnans möjligheter, skriv som det är istället.
Ingen bör ha rätten att döda ett barn bara för att det inte råkar vara "önskat" av den biologiska modern just där och då. Vare sig en kvinna eller en man bör ha den möjligheten.

Och att göra hela abortfrågan till bara en kvinnofråga är att inte se hela bilden. Man struntar då i de oföddas rätt till sina liv och sitt människovärde. Och man bryr sig inte heller om de fäder, som vill ha sitt barn men inte får det...
Senast redigerad av Furienna 2018-07-13 kl. 12:58.
Citera
2018-07-13, 12:58
Medlem
[quote=Strix m/94|64628090]

Citat:
Att något är svårt att bevisa betyder inte att det inte skall anmälas, utredas och lagföras - om möjligt.
Stealthing är säkerligen ett problem, men det är inte våldtäkt.

Men snälla går inget att bevisa...så gå det inte bevisa, gäningsmannen gå då fri och den som blivit utsatt för ett brott få heller ingen upprättelse, hu den nu ev. kan se ut...ex i detta fallet, i "din" värld" rätt till abort.

Det är vad det är, att lura på en annan människa ett barn. I "din" värld får detta brott förödande konsekvenser, i min inte fullt lika illa, eftersom i min värld har kvinnor denna rätt att äga sin egen kropp och helt och hållet själva bestämma vad som ska ske med den. Du vet..det där du vill hindra.

Citat:
Det har jag inte invänt mot - det är inte skuldfrågan som är problemet, utan påföljdsfrågan.
Du vägrar fatta vad vi pratar om, då kan vi lägga ner denna del av diskussionen.

Citat:
Låt oss säga att det handlar om en vapenstöld, istället för en datorstöld, då kan jag lova Dig att domstolen kommer att ställa alla de där frågorna, och rätt många till.

Så kvinnor ska låsas in, eller låsa in sig själva i vapenskåp? är det det du försöker få fram med den liknelsen?

Citat:
Man kan nog se det som varianter av våld i fallen barn/medvetslös/berusad; alla fall av oförmåga att värja sig. Stealthing är emellertid, så som Din länk utvisar, inte våldsamt utan snarare ett oönskat och kraftigt ökat riskbeteende. Det är naturligtvis någonting, men inte våldtäkt.

Sex mot någons vilja eller idag nu inte uttryckt samtycke ÄR våldtäkt inte "våld" eller "vapenstöld"

Stealting går under: sexuellt ofredande...(jag kollade)
I din värld så borde det dock gå under våldtäkt av allvarligaste graden, för din värld lämnar kvinnor lika skyddslösa mot detta beteende som om det vore ett ting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in