Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-12, 21:49
  #133
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorioso
Relationer som inte rör vid detta är, tomma, ytliga och meningslösa då de inte åstadkommer en förbättring av individen.
Är din enda motivation till sociala kontakter "förbättring av individen"?
Citera
2018-07-12, 21:57
  #134
Medlem
Jag tror att det kan bli väldigt svårt
__________________
Senast redigerad av Ordmojlig 2018-07-12 kl. 21:59.
Citera
2018-07-12, 21:58
  #135
Medlem
Ja det kan man absolut! Men, jag tror det underlättar om flera av ens vänner har olika politisk åskådning så det inte blir " alla mot en". Jag tror det behövs mer politiska samtal för att föra det här landet frammåt, men folk måste lära sig diskutera på ett chysst sätt och inte mobba ut andra som är oliktänkande.
Citera
2018-07-13, 00:02
  #136
Medlem
Gloriosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Är din enda motivation till sociala kontakter "förbättring av individen"?

Det är min enda motivation till att leva öht.
Citera
2018-07-13, 00:06
  #137
Medlem
Klart man kan. Jag har syskon som är vänstermuppar men klart som fan jag älskar dem ändå. Vi undviker i stort att prata politik bara.
Citera
2018-07-13, 01:32
  #138
Medlem
neuron-drones avatar
För största utveckling ska man nog ha en kompis som inte har exakt samma politiska idéer som en själv men inte heller jätteolika. För olika så får man undvika ämnet eller debattera utan att någon ändrar sig. Är man mer nära men inte samma kan man nog faktiskt lära sig något. Hade en kompis i min ungdom som råkade ha nästan identisk ideologi som jag. Var inte kul att tala politik med den kompisen. Man sa en politisk sak, den andra sa att den tycker samma och så var den diskussionen slut!

Men man ska vara förbaskat glad att man faktiskt bara är kompisar. Det är mycket värre när det gäller släkt. Har fortfarande jobbiga minnen av att fly släktmiddagar när en släkting som var inbiten sosse och en som var väldigt mycket höger rök ihop. Alla försökte få dem att sluta bråka men det var snudd på att de kastade kaffekoppar på varann.
Citera
2018-07-13, 01:59
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Som rubriken lyder går det att fortsätta vara vän med någon med en helt annan politisk åsikt? Försöker själv men det är inte lätt. Blir ideligen attackerad av vänner med PK glasögon. Börjar allvarligt att tröttna på detta. Är det bättre att säga upp bekantskapen eller fortsätta en meningslös debatt?

Man kan väl skilja på politik och vänskap, eller hur?
Citera
2018-07-13, 08:57
  #140
Medlem
Människor med principer brukar ha svårt med det, ha vänner av andra politiska åskådningar. Men varför ska man ha principer om det begränsar en?
Citera
2018-07-13, 10:07
  #141
Medlem
Det kan man absolut, jag är kommunist och hänger framförallt med andra vänstermänniskor men har vänner/bekanta över hela politiska spektrumet. Brukar sällan prata politik, vare sig med meningsmotståndare eller med andra kommunister, så förstår inte riktigt varför det skulle bli stora problem. Någon gräns skulle jag väl dra om folk var t.ex. rasistiska eller homofobiska.
Citera
2018-07-13, 10:11
  #142
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreun.Korman
Det gick bättre förr att tolerera olika politiska åsikter. Med förr menar jag då +20 år sedan. Det fanns fortfarande en acceptans för att människor faktiskt kunde ha olika åsikter.

I dagens alltmer polariserade samhälle är det näst intill omöjligt att underhålla kontakter med gamla vänner med andra åsikter. Åsiktskorridoren har blivit så trång att allt som avviker från det normerade, för tillfället allenarådande och statligt godkända åsiktsutrymmet, möts av oresonligt hat även från nära släktingar och vänner.
Det hela börjar likna Stalintidens terror med åsiktspoliser som inte drar sig för att anmäla alla oliktänkande till kommissariatet.

Så nej, det går inte att ha vänner med andra politiska åsikter i dagen läge,

Ett föredömligt inlägg som är "spot on".

Tyvärr, det går inte längre!
Idioterna inom 7-klövern och deras kommunistiska MSM har drivit samhället så djävla fel att det går inte att föra ett förnuftsresonemang längre, då är man rasist och nazist samt troligtvis en terrorist.

Vi noterar att 7-klövern med lille Morgan i spetsen jobbar på avskaffa demokratin nu för att "rädda" demokratin.
NU har vi Orwells 1984 i Sverige och det var SosseMP-regeringen med stöd av kommunisterna som helt tydligt visade upp den och dess avsikt.
Fantastiskt, SosseMP-regeringen vill avskaffa demokratin för att "rädda" den!

Arma, ARMA djävla Sverige!
Citera
2018-07-13, 11:37
  #143
Medlem
Nycticoraxs avatar
Med tanke på all indoktrinering som de svagsinta utsätts för, så finns det nog en del som inte hör hemma i PK-träsket som kan behöva en del hjälp.

Själv anser jag att det är vi Sverigevänner som får agera vuxna här och fortsatt hålla dörrar öppna. Det är oftast sjuklöver/PK-muppar som säger bort kontakten, och därför tycker jag att vi ska vara lite mognare och klokare. Vi ska inte vara fega och anpassa våra åsikter. Vi ska vara brutalt ärliga och raka. Till slut kommer världen att inse, vilken sida som är idioterna. De riktiga kompisarna som inser att dom har haft fel kan bli förlåtna och bli en av oss.

SD gör likadant i politiken, de framstår som lite mognare när dom vill samtala, medans de andra partierna likt barnungar ställer sig i ett hörn och viskar elakt om SD. Det vinner SD mycket sympatier på och därför bör vi agera likadant bland våra vänner/bekanta. Så länge vi står självsäkra och stolta, kommer dom smygandes!
Citera
2018-07-13, 11:41
  #144
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Med tanke på all indoktrinering som de svagsinta utsätts för, så finns det nog en del som inte hör hemma i PK-träsket som kan behöva en del hjälp.

Själv anser jag att det är vi Sverigevänner som får agera vuxna här och fortsatt hålla dörrar öppna. Det är oftast sjuklöver/PK-muppar som säger bort kontakten, och därför tycker jag att vi ska vara lite mognare och klokare. Vi ska inte vara fega och anpassa våra åsikter. Vi ska vara brutalt ärliga och raka. Till slut kommer världen att inse, vilken sida som är idioterna. De riktiga kompisarna som inser att dom har haft fel kan bli förlåtna och bli en av oss.

SD gör likadant i politiken, de framstår som lite mognare när dom vill samtala, medans de andra partierna likt barnungar ställer sig i ett hörn och viskar elakt om SD. Det vinner SD mycket sympatier på och därför bör vi agera likadant bland våra vänner/bekanta. Så länge vi står självsäkra och stolta, kommer dom smygandes!

Visst. Men du beskriver inte vänskap utan en asymmetrisk relation, ungefär förälder-barn. På sin höjd en bekantskap.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback