Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-11, 21:46
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jag har lite erfarenhet från "den gamla goda tiden" som du nog refererar till. Något tävlande var det inte tal om. Istället gick gängen ut och söp sig modiga och muckade gräl med folk. Inte vem som helst då, utan slagskämparna gick alltid på någon en eller två storlekar mindre som de tyckte verkade stöddig. Någon som de enkelt kunde sätta på plats samtidigt som tjejerna tittade på. För då skulle tjejerna vilja gå hem och ligga med dem. Men även fulla män ute på stan har lite självbevarelsedrift kvar och muckar inte gräl med folk som kan skada dem.

Under 80- och 80-talen, när kvinar började användas mer och mer, funkade ovanstående strategi sämre och sämre. Om den lille som man ville ge däng hade en kniv på sig kunde han både vinna fajten och ge moståndaren men för livet, trots mindre muskelmassa. Insatserna ökade och det blev för farligt för att slåss. Idag är jag säker på att, om man är galen nog, kan man mucka gräl med vem som hest utan att en fajt bryter ut. Folk är väl medvetna om riskerna. Det är likte som Mutual Assured Destruction fast för gatuvåld.
Det är en "tävlan" om status och position i hierarkin. För att ta sig upp i hierarkin måste man besegra den som står ovanför.

I högstadiet var detta väldigt tydligt. De som kom från "utanförskapsområden" slogs mest hela tiden. Medan de som kom från villaområden inte gjorde det. Eller väldigt mycket mindre iaf.
Man försökte då fånga upp de känsloutlevande så de kunde vara med i någon lagsport i stället. Och det var ganska vanligt att de var med i något. Då kunde dom sas tävla under överinseende av vuxna, och under mer ordnade former.

Kampen om status och position genom våld eller hot om våld är väldigt central. De som försökte skaffa sig alternativ status genom att vara duktig i skolan misshandlades på rasterna.

De mindre våldsbenägna har kunna lösa detta genom att tävla med datorspel. Och då slipper dom exponera sig för lowlifen.

Du har rätt om knivarna. Och det ledde också till knivförbud på allmänplats.

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Det har ju diskuterats mycket. Men de som sjukvården kan rädda livet på är de som blivit grovt misshandlade eller knivade. Men skjutvapen som används i större utsträckning idag ger mycket allvarligare skador som det är svårare för sjukvården att behandla.
Att skjuta eller hugga med kniv är nog ganska likvärdigt. Du dör av knivhugg. Killen som blev knivhuggen av Aschbergs kompis utanför Berns för att han hade fel klädsel (1982) dog väl innan ambulansen hann fram. http://www.friatider.se/vansterextre...redaktor-pa-dn

Och en av min pappas arbetskamrater tog livet av sig med ett knivhugg. Han hann man inte rädda trots att folk märkte när det hände. Man kan skjuta ihjäl folk också. Men som med knivhugg beror det på var det tar. Ett skott i armen lär man kunna rädda om du lever när ambulansen kommer. Samma med knivhugg. Förkommer ibland att man kan rädda folk som blir skjutna i huvudet. Esa Rano lyckades man rädda livet på trots yxhugg i huvudet. Det är nästan så man inte tror det är sant.

Så nog leder förbättrad sjukvård till att många fler räddas till livet. Och då dyker dom inte upp som mord/dråp.

Edit:
Behöver nog lägga till att det om högstadiet jag skrev gällde 1970-talet.
Citera
2018-06-15, 20:00
  #50
Medlem
Utopiantoss avatar
Utlänningar är betydligt mindre benägna att anmäla än etniska nordbor. Dessutom minskar etniska svenskars anmälningsfrekvens eftersom polisen blir allt sämre på att lösa brott på grund av resursbrist.
Citera
2018-07-13, 01:33
  #51
Medlem
EnGodForlorares avatar
Även Stockholmsenkäten som är en enkät som besvaras av niondeklassare och andraringare i Stockholms skolor vittnar om en minskad våldsanvändning.

http://www.stockholm.se/stockholmsenkaten
http://www.stockholm.se/PageFiles/15...ort%202016.pdf

Diagram 61, s 98: Andel som använt hot eller våld de senaste 12 månaderna. Uppdelad på kön och årskurs. 2006-2016.
Klar minskning för pojkarna medans flickornas andel minskat lite mindre.

Diagram 63, s 100: Andel som med avsikt slagit någon så att de tror eller vet att hen behövde sjukvård de senaste 12 månaderna. Uppdelad på kön och årskurs. 2002-2016.
För pojkarna har siffrorna både för gymnasisterna och högstadieeleverna minskat från c:a 10 % 2002 till 5 % 2016. För flickorna är andelen så låg att det är svårt att se om någon skillnad har inträffat.

Diagram 65, s 101: Andel som blivit misshandlad de senaste 12 månaderna. Uppdelad på kön och årskurs. 2002-2016.
Inga uppenbara skillnader mellan 2002 och 2016 års nivåer.
Citera
2018-07-13, 01:55
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Även Stockholmsenkäten som är en enkät som besvaras av niondeklassare och andraringare i Stockholms skolor vittnar om en minskad våldsanvändning.

http://www.stockholm.se/stockholmsenkaten
http://www.stockholm.se/PageFiles/15...ort%202016.pdf

Diagram 61, s 98: Andel som använt hot eller våld de senaste 12 månaderna. Uppdelad på kön och årskurs. 2006-2016.
Klar minskning för pojkarna medans flickornas andel minskat lite mindre.

Diagram 63, s 100: Andel som med avsikt slagit någon så att de tror eller vet att hen behövde sjukvård de senaste 12 månaderna. Uppdelad på kön och årskurs. 2002-2016.
För pojkarna har siffrorna både för gymnasisterna och högstadieeleverna minskat från c:a 10 % 2002 till 5 % 2016. För flickorna är andelen så låg att det är svårt att se om någon skillnad har inträffat.

Diagram 65, s 101: Andel som blivit misshandlad de senaste 12 månaderna. Uppdelad på kön och årskurs. 2002-2016.
Inga uppenbara skillnader mellan 2002 och 2016 års nivåer.

När du varit lite längre på flashback så kommer du lära dig att det där inte kan stämma.
Alla undersökningar som inte visar på negativa saker beträffande Sverige och ökat våld av alla typer är felaktiga eller politiskt vinklade. Allt blir bara sämre och sämre på vår väg mot kollapsen och allt beror självklart på invandringen.
Citera
2018-07-13, 05:09
  #53
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Mm, men pratar man om det grova våldet med skjutningar, knivskärningar osv blir det andra siffror. Det är väl ändå viktigare när vi pratar trygghet?
Citera
2018-07-13, 09:51
  #54
Medlem
Mjälls avatar
Att våldet generellt minskar betyder inte att SD har fel i att det är en dålig idé att locka hit stora grupper av invandrare som är kraftigt överrepresenterade i våld. Hur jävla dum är du?
Citera
2018-07-13, 11:23
  #55
Medlem
Fris avatar
Om de 40% av kvinnorna som inte vågar gå utomhus i sina egna bostadsområden efter mörkrets inbrott, istället levde som fria människor, så skulle våldtäkterna flerdubblas.
Citera
2018-07-13, 13:54
  #56
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
När du varit lite längre på flashback så kommer du lära dig att det där inte kan stämma.
Alla undersökningar som inte visar på negativa saker beträffande Sverige och ökat våld av alla typer är felaktiga eller politiskt vinklade. Allt blir bara sämre och sämre på vår väg mot kollapsen och allt beror självklart på invandringen.
Det lustiga är att så få människor upplever något våld. Jag känner inte en käft som blivit utsatt de senaste åren för någon form av våld, om jag bortser från en kvinna som flydde från våldet i hemmet.

Vad som ökat är det riktigt grova våldet. Det kan ingen förneka.
Men återigen så känner inte jag någon som råkat ut för det heller. Min bekantskapskrets kanske är unik?
Eller så beror det på att det våld som ökat är isolerat.
Jag ser inte skjutningarna som något problem som exempel. Så länge buset skjuter varandra så får de skjuta bäst fan de vill. Magns o Lasermannen däremot var läskiga jävlar däremot.
Problem blir det de få gånger som oskyldiga drabbas. OBS ordet få.

Därför köper jag statistiken.
Våldet har sjunkit, statistiskt sett. Jag o människor som mig påverkas bara av våldet när press o politiker tjatar om det hela tiden. Men vi känner oss ändå trygga i vår vardag.
Självklart så besöker vi inte heller Rinkeby kl 23.00 en lördagskväll heller.
Citera
2018-07-13, 14:13
  #57
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Även Stockholmsenkäten som är en enkät som besvaras av niondeklassare och andraringare i Stockholms skolor vittnar om en minskad våldsanvändning.

http://www.stockholm.se/stockholmsenkaten
http://www.stockholm.se/PageFiles/15...ort%202016.pdf

Diagram 61, s 98: Andel som använt hot eller våld de senaste 12 månaderna. Uppdelad på kön och årskurs. 2006-2016.
Klar minskning för pojkarna medans flickornas andel minskat lite mindre.

Diagram 63, s 100: Andel som med avsikt slagit någon så att de tror eller vet att hen behövde sjukvård de senaste 12 månaderna. Uppdelad på kön och årskurs. 2002-2016.
För pojkarna har siffrorna både för gymnasisterna och högstadieeleverna minskat från c:a 10 % 2002 till 5 % 2016. För flickorna är andelen så låg att det är svårt att se om någon skillnad har inträffat.

Diagram 65, s 101: Andel som blivit misshandlad de senaste 12 månaderna. Uppdelad på kön och årskurs. 2002-2016.
Inga uppenbara skillnader mellan 2002 och 2016 års nivåer.


Det enda intressanta är hur många antal anmälda våldsfall vi hade 2017. Sen jämför man det med tidigare år. Svaret ligger där.
Citera
2018-07-13, 14:54
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Det lustiga är att så få människor upplever något våld. Jag känner inte en käft som blivit utsatt de senaste åren för någon form av våld, om jag bortser från en kvinna som flydde från våldet i hemmet.

Vad som ökat är det riktigt grova våldet. Det kan ingen förneka.
Men återigen så känner inte jag någon som råkat ut för det heller. Min bekantskapskrets kanske är unik?
Eller så beror det på att det våld som ökat är isolerat.
Jag ser inte skjutningarna som något problem som exempel. Så länge buset skjuter varandra så får de skjuta bäst fan de vill. Magns o Lasermannen däremot var läskiga jävlar däremot.
Problem blir det de få gånger som oskyldiga drabbas. OBS ordet få.

Därför köper jag statistiken.
Våldet har sjunkit, statistiskt sett. Jag o människor som mig påverkas bara av våldet när press o politiker tjatar om det hela tiden. Men vi känner oss ändå trygga i vår vardag.
Självklart så besöker vi inte heller Rinkeby kl 23.00 en lördagskväll heller.

Jo, som du förhoppningsvis förstod så var jag ironisk. Det är självfallet gangsters som skjuter och rensar ut varandra som drar upp det grova våldet och skjutningar. Inget som drabbar gemene man. Nu ska och kan man ju absolut inte acceptera att brottslingar står över lagen och har sina egna uppgörelser, så där behövs åtgärder.
Men hur rädda och otrygga folk känner sig speglar inte direkt verkligheten. Det säger mer om att högerpopulister har lyckats med sin agenda och propaganda. De som är mest rädda för våld, äldre kvinnor, är också de som löper minst risk för att råka ut för våld. Det säger en del.
Citera
2018-07-13, 15:00
  #59
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Jo, som du förhoppningsvis förstod så var jag ironisk. Det är självfallet gangsters som skjuter och rensar ut varandra som drar upp det grova våldet och skjutningar. Inget som drabbar gemene man. Nu ska och kan man ju absolut inte acceptera att brottslingar står över lagen och har sina egna uppgörelser, så där behövs åtgärder.
Men hur rädda och otrygga folk känner sig speglar inte direkt verkligheten. Det säger mer om att högerpopulister har lyckats med sin agenda och propaganda. De som är mest rädda för våld, äldre kvinnor, är också de som löper minst risk för att råka ut för våld. Det säger en del.
Inlägget var inte riktat till dig som person utan till de som faktiskt tror på hur otryggt landet blivit.

Tar bara min sambo som exempel.
Hon bytte jobb för ett tag sedan o har nu bara några kilometer mellan jobb o hem.
Första veckorna tyckte hon det var obehagligt att cykla hem om kvällen. Men nu bekommer det henne inte. Samma sak att gå ut om kvällarna när Svenskarna gått inomhus (Bor då i ett område som fick ta smällen av flyktingkrisen). Inte heller då känner hon sig otrygg.

Skulle vara kul att se statistik på antal dödade, förra året, på människor utan något kriminellt i bagaget.
Jo, de finns. Men de har alltid funnits med.
Citera
2018-07-13, 15:01
  #60
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Finns lite siffror i andra trådar:
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Antal dödsskjutningar;
2006 – 8

2007 – 13

2008 – 10

2009 – 10

2010 – 9

2011 – 13

2012 – 12

2013 – 18

2014 – 19

2015 – 28

2016 – 28

2017 – 43
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...odsskjutningar

Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Uppgifterna kommer från våra förträffliga trådar "Dödligt våld i Sverige" 2017 och 2018.

Januari-April: 8 döda (17 ifjol)
Maj: 5 döda (3 ifjol)
Juni: 8 döda (6 ifjol)
Juli: 3 döda (1 ifjol)

Fyra dagar in i juli så är vi uppe i 24 mord (26 vid samma tidpunkt förra året). Så här såg det ut ifjol för resterande del av året:

Augusti: 4 döda
September: 1 död
Oktober: 4 döda
November: 5 döda
December: 2 döda

Fjolåret var värst hittills och mycket talar väl för att 2018 kan bli ännu blodigare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback