Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-12, 23:41
  #1
Medlem
Luftgevars avatar
Hej,

Först och främst kan jag börja med att erkänna att rubriken är lite felaktigt konstruerad för att verka mer intressant och få större antal klick. Hursomhelst, De som förespråkar en restriktiv narkotikapolitik, de anser att man minskar bruket av narkotika i största möjliga utsträckning genom att ha det totalt kriminaliserat. Något vi alla också är måna om är att minska alkoholbruket eftersom det är så kostsamt för samhället.

Om man då är så övertygad om att total kriminalisering är bästa vägen för minimerat användande, varför kriminaliserar man inte alkohol?
Citera
2018-07-12, 23:44
  #2
Medlem
Alldeles för djupt inrotat i vår kultur och alla människors liv. Alkohol är en självklar del i vårt samhälle på många sätt, tyvärr, och har därför blivit väldigt glamorifierat och ses inte som ett problem i lika stor utsträckning som narkotika - trots att det troligen är ett större problem med alkohol.
Citera
2018-07-12, 23:46
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej,

Först och främst kan jag börja med att erkänna att rubriken är lite felaktigt konstruerad för att verka mer intressant och få större antal klick. Hursomhelst, De som förespråkar en restriktiv narkotikapolitik, de anser att man minskar bruket av narkotika i största möjliga utsträckning genom att ha det totalt kriminaliserat. Något vi alla också är måna om är att minska alkoholbruket eftersom det är så kostsamt för samhället.

Om man då är så övertygad om att total kriminalisering är bästa vägen för minimerat användande, varför kriminaliserar man inte alkohol?

Därför att det inte går. Kolla hur bra det gick för USA när dom försökte. Hade alkohol upptäckts idag hade det blivit förbjudet ganska snabbt.
Citera
2018-07-12, 23:48
  #4
Medlem
foxtrouts avatar
Skatten och momsen kanske? Samt människors rätt att dricka om de vill?
Citera
2018-07-12, 23:52
  #5
Medlem
Swe1227s avatar
Visst kanske det kostar pengar, men allt handlar väl inte om att spara. Till och med politiker/ledare kanske vill dricka sprit och då är det ju ingen som kommer förbjuda det.
Citera
2018-07-12, 23:54
  #6
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxtrout
Skatten och momsen kanske? Samt människors rätt att dricka om de vill?
Självklart, en enorm bransch med både industri, jobbtillfällen, allmän handel och skatteintäkter skulle gått förlorade vid en kriminalisering. Narkotikan har även denna enorma marknad, bara att den sker svart, är det inte konstigt att staten inte vill ta del av denna marknad?
Citera
2018-07-13, 00:03
  #7
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Något vi alla också är måna om är att minska alkoholbruket eftersom det är så kostsamt för samhället.
Det här, som du ironiskt nog fetade, är vad du har helt fel i och när du kommer underfund med det får du svaret på dina frågor. Det är långt ifrån alla som vill minska alkoholbruket. Skulle våga säga att de som vill det är i minoritet. Gemene man vill att resten ska hålla käften om alkoholen de vill köpa och dricka.

Alkohol är knark men det som skiljer alkoholen från resten av knarket är att man lyckats haka fast hela samhället i beroendet. En cigarettrökare ger fan i om staten höjer skatten på snus men om de rör cigarettpriserna blir de skogstokiga medan ickerökare i sin tur ger blanka fan i det med. Vi är alla egoister även om vi inte vill erkänna det. Det är en biologisk grund i varenda levande varelse på jorden. Man bryr sig om sig själv för att överleva.
__________________
Senast redigerad av AA-suited 2018-07-13 kl. 00:06.
Citera
2018-07-13, 00:04
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej,

Först och främst kan jag börja med att erkänna att rubriken är lite felaktigt konstruerad för att verka mer intressant och få större antal klick. Hursomhelst, De som förespråkar en restriktiv narkotikapolitik, de anser att man minskar bruket av narkotika i största möjliga utsträckning genom att ha det totalt kriminaliserat. Något vi alla också är måna om är att minska alkoholbruket eftersom det är så kostsamt för samhället.

Om man då är så övertygad om att total kriminalisering är bästa vägen för minimerat användande, varför kriminaliserar man inte alkohol?

För att inte vara "smolket i glädjebägaren", så finns det fler trådar här på "flashen" i samma ämne. -Kan vara bra att söka lite innan man startar ny tråd..

Nåja, jag är inte "bror Duktig" själv hela tiden, så jag ska ändå svara här på "ditt" ämne:

-Jäkligt knepigt att förbjuda ett "naturligt ämne", som förekommer helt naturligt i naturen. Exempelvis så innehåller "surmjölk" (dvs. filmjölk/yoghurt) naturlig alkoholhalt. Även bröd (under jäsningen) innehåller alkohol också.

Man har försökt att förbjuda alkohol i stor skala i exempelvis USA. -Det gick åt fanders, förutom att John F. Kennedys pappa gjorde sina smuggelmiljoner och grabben sedan blev USA:s president och mördad, så fick USA en "annan maffia" på köpet, förutom Kennedy-klanen... (Stavas "Al Capone")

Nä, alkoholförbud funkar inte i praktiken, men kanske som "tankeexperiment" -om man skiter i "parametern" Homo Sapiens Sapiens..

(Vänligen, använd Flashbacks sökfunktion innan ny trådstart, jag vet att jag slarvar ibland själver)
Citera
2018-07-13, 00:06
  #9
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Det här, som du ironiskt nog fetade, är vad du har helt fel i och när du kommer underfund med det får du svaret på dina frågor. Det är långt ifrån alla som vill minska alkoholbruket. Skulle våga säga att de som vill det är i minoritet. Gemene man vill att resten ska hålla käften om alkoholen de vill köpa och dricka.
De flesta är positivt inställda till exempel Systembolaget eftersom dess syfte är att minska alkolbruket, så det är alltså en majoritet som vill minska det. Eller har jag fel?
__________________
Senast redigerad av Luftgevar 2018-07-13 kl. 00:09.
Citera
2018-07-13, 00:08
  #10
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
De flesta är positivt inställd till till exempel Systembolaget eftersom dess syfte är att minska alkolbruket, så det är alltså en majoritet som vill minska det. Eller har jag fel?
Min magkänsla och omgivning säger att du har fel men ibland har man diarré och ovanliga vänner. Tycker ändå att många av mina argument står även om det skulle visa sig att många var för denna reglerade alkoholförsäljning.
Citera
2018-07-13, 00:09
  #11
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
För att inte vara "smolket i glädjebägaren", så finns det fler trådar här på "flashen" i samma ämne. -Kan vara bra att söka lite innan man startar ny tråd..

Nåja, jag är inte "bror Duktig" själv hela tiden, så jag ska ändå svara här på "ditt" ämne:

-Jäkligt knepigt att förbjuda ett "naturligt ämne", som förekommer helt naturligt i naturen. Exempelvis så innehåller "surmjölk" (dvs. filmjölk/yoghurt) naturlig alkoholhalt. Även bröd (under jäsningen) innehåller alkohol också.

Man har försökt att förbjuda alkohol i stor skala i exempelvis USA. -Det gick åt fanders, förutom att John F. Kennedys pappa gjorde sina smuggelmiljoner och grabben sedan blev USA:s president och mördad, så fick USA en "annan maffia" på köpet, förutom Kennedy-klanen... (Stavas "Al Capone")

Nä, alkoholförbud funkar inte i praktiken, men kanske som "tankeexperiment" -om man skiter i "parametern" Homo Sapiens Sapiens..

(Vänligen, använd Flashbacks sökfunktion innan ny trådstart, jag vet att jag slarvar ibland själver)
Då kommer jag med en ytterligare intressant fråga. Du säger att alkoholförbud inte fungerar i praktiken, hur ställer du dig till nuvarande förbud mot exempel cannabis?
Citera
2018-07-13, 00:13
  #12
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Då kommer jag med en ytterligare intressant fråga. Du säger att alkoholförbud inte fungerar i praktiken, hur ställer du dig till nuvarande förbud till exempel cannabis?
Om du ger ditt barn godis en gång i veckan och sedan slutar helt plötsligt utan anledning blir de skogstokiga eftersom de förväntar sig godis. Om du däremot aldrig har gett dem godiset sker inte samma sak eftersom de inte har fått uppleva den vanan. I vårt samhälle är det bara en speciell typ av människa som brukar cannabis eftersom det är olagligt medan en majoritet av samhället har skapat en stark kulturell relation och vana med alkohol. Tar storebror iväg godiset från lillebror åker han på protester.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback