Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-07-12, 20:45
  #37
Medlem
NonCompliances avatar
Han har en poäng faktiskt. Du ska ju klara dig oavsett vad. Sen är det ju ingen njutning att bara klara sig.

Det är ganksa tråkigt att bara njuta av livet. Om du får en idé av prima kategori... då vill du ha cash att förverkliga, inte sitta låst och behöva vänta på uppgång.




Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du som är sånt ess på placeringar borde inte behöva fråga en sådan nybörjarfråga. Eller var den retorisk?

Jag lever givetvis inom ramen för historisk SWR.

Nästan pinsamt att behöva säga det till någon som gör 3% om dagen när han orkar daytrada.
Citera
2018-07-12, 23:42
  #38
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Han har en poäng faktiskt. Du ska ju klara dig oavsett vad. Sen är det ju ingen njutning att bara klara sig.

Det är ganksa tråkigt att bara njuta av livet. Om du får en idé av prima kategori... då vill du ha cash att förverkliga, inte sitta låst och behöva vänta på uppgång.
Nej, han har ingen poäng. Faktiskt stor humor att prata om 3% WR samtidigt som man bara flyger första klass.

Och vad sen jag eller någon annan gör med livet är inte ditt bekymmer.
Citera
2018-07-13, 02:26
  #39
Medlem
NonCompliances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej, han har ingen poäng. Faktiskt stor humor att prata om 3% WR samtidigt som man bara flyger första klass.

Och vad sen jag eller någon annan gör med livet är inte ditt bekymmer.


Vad är ditt problem? Jag bekymrar mig inte för dig. Lyfter bara fram en annan aspekt eftersom jag också varit hemmasittande på avkastning med mediokert kapital i 3 år. Skitliv! Bara losers som sitter hemma och rullar tummarna och drar in pisspengar. ”Njuter av livet”. Du får ju inte ens låna 2000 kr på banken...
__________________
Senast redigerad av NonCompliance 2018-07-13 kl. 02:29.
Citera
2018-07-13, 09:10
  #40
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
Vad är ditt problem? Jag bekymrar mig inte för dig. Lyfter bara fram en annan aspekt eftersom jag också varit hemmasittande på avkastning med mediokert kapital i 3 år. Skitliv! Bara losers som sitter hemma och rullar tummarna och drar in pisspengar. ”Njuter av livet”. Du får ju inte ens låna 2000 kr på banken...
Jag sitter inte hemma. Du har ingen aning.

Geez.

Frågan är snarare vad ditt problem är.
Citera
2018-07-13, 11:42
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Nej, han har ingen poäng. Faktiskt stor humor att prata om 3% WR samtidigt som man bara flyger första klass.

Och vad sen jag eller någon annan gör med livet är inte ditt bekymmer.

Nej är det inte, du verkar mer tjurig för du vet kommer få problem vid stor krasch.

Oavsett historisk avkastning visst, men om man ska få historisk avkastning måste man ändå ha månadssparat i 10-20 år eller köpt större posten dom gånger ligger på botten.

Och ser man tidigare krascher i historien är det även stora avvikelser i hur stor nedgång och hur länge håller i sig.

Och flesta som endast har sitt kapital som tillgång och marknad faller 50% och kommer ta 5-10 år innan återhämtar sig kommer få problem eller ta stora förluster. Alla fall om man inte har extremt stort kapital eller 5 års extra ”fuck off” pengar.

Ja jag flyger första klass endast, men skillnad mina långsiktiga passiva investeringar även ska ge 12-30% om året oavsett om marknad faller 50%. För jag fördelar investeringar globalt på riktig hög nivå och baserar investeringar efter marknad. Försöker inte följa index utan ligga högre.

Alltså köper jag inte aktier under ATH som inte vet kommer klara sig ifrån nedgång inom några år.

Kallas balansera det vettigt.

Sedan intraday / medium term trading är helt annat. Det kan du göra även vid krasch då det är roligt och ger mycket med hög volla och stora rörelser.

Men det har inget med passiv avkastning göra.
Citera
2018-07-13, 15:40
  #42
Medlem
Jag har också läst om att en börskrasch precis efter pension kan gå väldigt dåligt men framförallt om man gör fel, celeno lär kunna rida ut ett sånt scenario genom att leva på likvidera utanför börsen och genom att anpassa sin SWR efter klimatet.

Att bullmarket är mkt bättre än bearmarket kort efter pensionen förstår nog alla och därför förbereder man sig för ett sånt scenario med tillräckligt mkt likvider, vilket celeno såklart har gjort.
Citera
2018-07-13, 16:01
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag har också läst om att en börskrasch precis efter pension kan gå väldigt dåligt men framförallt om man gör fel, celeno lär kunna rida ut ett sånt scenario genom att leva på likvidera utanför börsen och genom att anpassa sin SWR efter klimatet.

Att bullmarket är mkt bättre än bearmarket kort efter pensionen förstår nog alla och därför förbereder man sig för ett sånt scenario med tillräckligt mkt likvider, vilket celeno såklart har gjort.

Sedan historisk avkastning är ju baserat på du inte rör kapital. Om du börjar sälja av kapital vid krasch på 30-50% så kommer du påverka din avkastning i framtiden.

Visst kan man väl alltid räkna en SWR men om kapital är förlite och krasch tillräcklig lång och stor kan det ändå betyda behöva bo i en soptunna.

Att sälja kapital är alltid stor negativ påverkan. Alla fall tvingas sälja av tillgångar med stora förluster.
Citera
2018-07-13, 16:43
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag har också läst om att en börskrasch precis efter pension kan gå väldigt dåligt men framförallt om man gör fel, celeno lär kunna rida ut ett sånt scenario genom att leva på likvidera utanför börsen och genom att anpassa sin SWR efter klimatet.

Att bullmarket är mkt bättre än bearmarket kort efter pensionen förstår nog alla och därför förbereder man sig för ett sånt scenario med tillräckligt mkt likvider, vilket celeno såklart har gjort.

Sedan ha stora likvider är med korkat för ger ingen avkastning. Bättre ha lite likvid i cash sedan kreditkort med så hög limit klara 3-6 månader sedan ha en mängd i short term Debt Market. Typ 6-12 månaders Bond eller annat räntebärande och ändå kunna få 8-13% alla fall och kunna tillgång till likvida medel inom kort tid men ändå inte förlora avkastning ha saker skräpande.

Visst är lite mer administrativt jobb men du slipper tappa värde på dina pengar och ändå nästan som har likivid liggandes.

Annars finns ju möjlighet belåna sin portfölj till 40-60% värde men krävs man får låg ränta och inte större nedgång allt får lång tid för inte det ska bli sämre.
Citera
2018-07-13, 21:18
  #45
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Nej är det inte, du verkar mer tjurig för du vet kommer få problem vid stor krasch.

Oavsett historisk avkastning visst, men om man ska få historisk avkastning måste man ändå ha månadssparat i 10-20 år eller köpt större posten dom gånger ligger på botten.

Och ser man tidigare krascher i historien är det även stora avvikelser i hur stor nedgång och hur länge håller i sig.

Och flesta som endast har sitt kapital som tillgång och marknad faller 50% och kommer ta 5-10 år innan återhämtar sig kommer få problem eller ta stora förluster. Alla fall om man inte har extremt stort kapital eller 5 års extra ”fuck off” pengar.

Ja jag flyger första klass endast, men skillnad mina långsiktiga passiva investeringar även ska ge 12-30% om året oavsett om marknad faller 50%. För jag fördelar investeringar globalt på riktig hög nivå och baserar investeringar efter marknad. Försöker inte följa index utan ligga högre.

Alltså köper jag inte aktier under ATH som inte vet kommer klara sig ifrån nedgång inom några år.

Kallas balansera det vettigt.

Sedan intraday / medium term trading är helt annat. Det kan du göra även vid krasch då det är roligt och ger mycket med hög volla och stora rörelser.

Men det har inget med passiv avkastning göra.
Som att läsa en treårings försök att förklara familjens ekonomi.

Skärp dig för fan.
Citera
2018-07-13, 21:20
  #46
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Sedan historisk avkastning är ju baserat på du inte rör kapital.
Nej, inte alls.

Historia bygger på historien.

Lustigt.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback