Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-12, 14:35
  #139681
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Ja , visst är det konstigt att påstå att Stefan ljuger och/eller hittar på
när man samtidigt är det störste lögnaren själv .
Om det hade funnits bevis för hens lögner av något slag så hade det ju varit en
enkel match att redovisa dessa där de hör hemma .
Men icke sa nicke , inte ett bevis så långt ögat når där heller .
Trovärdighet alltså = zero , noll , nada .
Stefan , Adriana och alla som varit inblandade i utredningen m.m har
däremot skyhög trovärdighet om man jämför med hens fantasier .
Därför sitter också sexualsadisten Onanerijus numera och leker med sin
Merca-leksaksbil på golvet i cellen i fängelset hemma i Litauen .
Skulle inte förvåna mig om han fipplar sönder den så att han
kan få låna en rulle tejp så han kan laga bilen .
Hurtig kom ju också med med en hittepåhistoria till HD där han försökte peka ut Aivaras/Irina som mördare och stackars missförstådda Nerijus som transportör men det tramset som inte var förankrad i några bevis gick ju raka vägen ner i papperskorgen.
Nerijus är ju oskyldig enligt sig själv för han har ju aldrig sett flickan enligt honom själv och begriper inte alls om hur all hans DNA kunde hamna där dom hamnade.
2018-07-12, 14:46
  #139682
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Hur tolkar du det då?

Att han bara var ute efter att få den 15 åriga straff som den Litauiska lokala domstol avkunnade kvarstå. Alltså ingen nåd utan omvandla livstid till 15 år.

Citat:
"Men Nerijus Bilevicius hoppas fortfarande att straffet ska mildras och advokaten Zigmantas Lipnevičius framförde nu hans vädjan till domaren Laisvydas Zederštremas.

– Jag tror att det kan finnas förmildrande omständigheter. Därför ber jag domstolen om att upprätthålla distriktsdomstolens beslut om att omvandla livstidsdomen till 15 års fängelse, säger Zigmantas Lipnevičius.
"

Citat:
"Åklagaren Jūratė Tamašauskienė var placerad några meter från advokaten, mitt emot honom. Hon menar att det är livstid som ska gälla också i Litauen.

– Det är nödvändigt att de svenska och de litauiska straffen överensstämmer och i vår brottsbalk finns det möjlighet till det vid försvårande omständigheter. Offret mördades särskilt brutalt och befann sig i en helt maktlös situation, säger Jūratė Tamašauskienė.
"
https://www.expressen.se/gt/just-nu-...-i-rattssalen/
2018-07-12, 14:56
  #139683
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Hurtig kom ju också med med en hittepåhistoria till HD där han försökte peka ut Aivaras/Irina som mördare och stackars missförstådda Nerijus som transportör men det tramset som inte var förankrad i några bevis gick ju raka vägen ner i papperskorgen.
Nerijus är ju oskyldig enligt sig själv för han har ju aldrig sett flickan enligt honom själv och begriper inte alls om hur all hans DNA kunde hamna där dom hamnade.

Bottennappen och bottenskrapen avlöser varandra i ivern att rentvå runkmördaren
Onanerijus från det fruktansvärda brott han utsatte stackars Lisa för .
All har lika stor "otur" med sina försök att hjälpa Onanerijus .
Allt från tipsare till Rönnbäck , Rönnbäck själv , sedan Hurtig som även han
gjorde en slät figur och fick slinka iväg med svansen mellan benen .
Alla som skrivit här i trådarna till sexualsadistens fördel har också bara
fått bottennapp och inte kunnat bevisa ett enda skit av det de har fantiserat ihop .
Apropå bottennapp så hade det säkert varit den enda fångst Onanerijus
fått om han nu hade velat gå och fiska efter "maskgrävandet" på Martorp .
Nu hann han ju aldrig iväg och fiska innan polisen kom och knackade på
efter att han varit vänlig nog att mer eller mindre erkänna en stund tidigare .
2018-07-12, 14:58
  #139684
Medlem
Attityds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Att han bara var ute efter att få den 15 åriga straff som den Litauiska lokala domstol avkunnade kvarstå. Alltså ingen nåd utan omvandla livstid till 15 år.

Ja,det är vi överens om att han var ute efter kortare straff
2018-07-12, 15:00
  #139685
Medlem
Attityds avatar
En intervju med åklagaren i Litauen förklarar om N.B;

"Om N. Bilevich avtjänade sitt straff i Sverige, skulle han kunnat ansöka om tidsbegränsat straff. Enligt Svensk lag är den dömda personen bakom galler i ca. 10 år. I Litauen, åtminstone för tillfället, är denna möjlighet inte förutsedd. Trots detta har N. Bilevich länge tryckt på sitt hemland, och vill komma närmare sina släktingar.
N. Bilevich var inte särskilt välskött i Norrtälje fängelset. Flera fångar kastade hett tevatten på han. Han blev avskild från andra fångar för att säkra sin egen säkerhet.
Han kunde inte heller kommunicera fritt med andra fångar.

SAT (Šiauliai tingsrätt) erkände svenska domstolens beslut och dömde Bilevičius till livstidsfängelse, efter att alla bilagor var sända och översatta.
Trots att Bilevičius inte erkände sig skyldig talar bevisen och vittnen något annat.
På flickans kläder fann man Bilevičiaus DNA på tio ställen, och på flickans trosor även hans fru Irinas DNA spår. Hur kunde de komma dit, kunde Nerijus inte förklara för domstolen.

Vid ett klagomål till Högsta domstolen i Sverige skapade N. Bilevich en ny version av försvaret. Tidigare, hade han sagt att han inte sett Lisa, men började nu förklara i ett klagomål att han hade haft kontakt med den här tjejen men efter hennes död. Den versionen fick inte uppmärksamheten från domarna i högsta domstolen - domstolen avfärdade överklagandet.

Enligt åklagare Jurate Tamašauskienės så har domstolen undersökt åtalet och överklagande.
Högsta domstolens dom är att han kommer dömas till livstid i Lukiškės Fängelse.

Först och främst måste jag betona, att i Litauen var inte den här personen närvarande på rättegång, men rättegången ägde rum, som erkände Svensk dom. Detta gjordes i enlighet med EU: s rambeslut. En sådan rättegång var nödvändig för att den dömde mannen ville ta ett fängelsestraff i sitt hemland. När beslut fattas i domstolen ändrar inget i Litauen och Sverige, det är mera ett beslut om vilket fängelse och omständigheter.
När det handlar om andra EU-länder, de rättsliga beslut som antas i enlighet med helt andra lagar eller koder, måste ett erkännande till, och verkställighet är inte lätt men nu har Radviliskis tingsrätt haft möjlighet att bedöma vilka N. Bilevičiaus försvårande omständigheter var och hjälpa med att översätta den utländska domen till litauiska språket."

/ 1:a Sept. 2017 Publicerad i Litauisk tidning (Valstietis)
http://valstietis.lt/naujienos/salyj...sti-lukiskese/
Jag har kortat av. Artikeln är lång.
2018-07-12, 15:30
  #139686
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attityd
Vid ett klagomål till Högsta domstolen i Sverige skapade N. Bilevich en ny version av försvaret. Tidigare, hade han sagt att han inte sett Lisa, men började nu förklara i ett klagomål att han hade haft kontakt med den här tjejen men efter hennes död. Den versionen fick inte uppmärksamheten från domarna i högsta domstolen - domstolen avfärdade överklagandet.
Den meningen skulle jag översätta så här:
"Vid överklagan (PT-ansökan) till HD i Sverige har Nerijus försvarsadvokat fört fram en ny version (hypotes)"
Det är lätt att det uppstår fel vid direktöversättning ord för ord och då får hela meningen annan innebörd än det som verkligen menas med det.

Det var Hurtigs hypotes som han framförde i PT-ansökan till HD. Någon mer förklaring om hur det gick till har inte kommit fram för Hurtig menade på att om HD ger bifall till PT-ansökan så kanske Nerijus berättar mer. Nåt direkt erkännande har jag inte läst om någonstans.
Visserligen så har Hurtig sagt i media att Nerijus erkände att han hade kontakt med Lisa men tog tillbaka det sen och sa att det bara var en hypotes.

Citat:
"En alternativ hypotes (av flera) som inte går att motbevisa är att Nerijus hjälpt den som dödat Lisa Holm att undanröja bevis genom att hjälpa till att ta ned och sedan transportera bort Lisa Holms kropp. Mot bakgrund av vad som redovisats i denna överklagan kan inte en sådan alternativ hypotes anses motbevisad. Det kan givetvis även finnas andra alternativa hypoteser."
https://www.expressen.se/gt/advokate...i-lisa-fallet/

Jag har själv läst nästan allt som står i Litauisk media och allt handlar om hur man och dom tolkar det.

I din artikel står ju även detta:

Citat:
Sulaikytas N. Bilevičius tvirtino, kad Lisos niekada nėra matęs, ir aiškino, kad jo DNR bei kraujo ant septyniolikametės kūno ir drabužių galėjo atsirasti atsitiktinai. Paklaustas, kodėl žmogžudystės vietoje buvo rasta jo spermos, N. Bilevičius aiškino, kad ten eidavęs masturbuotis.

I stora drag så framgår det att han, Nerijus, hävdar att han aldrig har träffat Lisa och att hans DNA kan ha hamnat där av en slump och inte direktkontakt.
__________________
Senast redigerad av PantherE 2018-07-12 kl. 16:07.
2018-07-12, 22:58
  #139687
Medlem
verbitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är en hittepåhistoria eftersom det inte finns några fakta eller vittnesmål som stöder den. Dessutom är det bara två instanser som har tagit ställning i skuldfrågan. Två instanser har tagit fel förr.

Ren lögn.
Inte nog med att du påstår utan bevis att pappan ljuger så idiotförklara du här hela polisutredningen, NFC, rättsläkarna, rättsväsendet, vittnen med flera genom att påstå att det inte finns "några fakta" i det. Tvärs emot vad du nu har påstått så styrker det åklagarens "hittepåhistoria".


Ska man jämföra det med din hittepåhistoria som endast bygger på dina lögner så ser man direkt att du inte har någon verklighetsförankring över huvudtaget.
__________________
Senast redigerad av verbitum 2018-07-12 kl. 23:01.
2018-07-12, 23:27
  #139688
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Bevisa att det är lögn om jag påstår något och inte kan bevisa det jag påstår. Om du inte kan det ljuger du alltså.

Det har jag inte begärt.

Jag har inte påstått att du har påstått att Adriana eller pappan ljuger. Men om man ljuger om man inte kan bevisa det man påstår ska du bevisa att de båda talar sanning.
Det är en hittepåhistoria eftersom det inte finns några fakta eller vittnesmål som stöder den. Dessutom är det bara två instanser som har tagit ställning i skuldfrågan. Två instanser har tagit fel förr.
Jag är inte desperat och det är inte förtal. Åklagaren har bedömt den bevisning som finns och sett att det räcker för åtal. Han gjorde sitt jobb. Men det är fortfarande hittepå, eftersom det inte finns något faktum eller vittnesmål som bevisar det.

Jag försöker inte få NB fri, vilket jag har skrivit flera gånger. Detta är ingen rättegång, vilket du tycks tro.

Du skrev "Denna tragiska fall har gått igenom inte mindre än 5 juridiska instanser där det är fastställt att Nerijus brutalt mördade Lisa". Fortfarande är det bara två instanser som tog ställning i skuldfrågan. HD tog ställning till en ansökan om prövningstillstånd och de litauiska domstolarna översatte påföljden till litauisk lag.

Oavsett om det har någon betydelse slirade du på sanningen.
Precis vad jag skriver. Alternativversionen var okänd för dem. Ingen, varken jag eller någon annan presenterade den.

Frågan och svaret är off topic. Ämnet är inte Vad diskuterar #XeniaOnatopp?.

HAHAHAHAHAHA - inte ett enda argument i sikte, bara raljerande.

Du vet inte om pappan har anledning att ljuga och rättsmedicin har dragit en slutsats genom fynd och andra omständigheter. Slutsatsen är inget faktum och Rönnbäck borde ha ifrågasatt den.

Förklara varför du klippte så fult i citatet av vad jag skrev, (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad. Har argumenten sinat helt?
Självklart kunde domstolarna inte ta ställning till alternativversionen, men det hindrar inte att den kan vara sann.

Jag påstår inte att pappan ljuger, jag skriver bara att det är troligt. Det finns mer som talar mot hans version av samtalet än talar för. De som påstår att han talar sanning ska bevisa det.
Det är inte solid bevisning eftersom inget fakta eller vittnesmål bevisar den. Det finns bara indicier. Rönnbäck kunde inte presentera alternativversionen eftersom hennes klient sa emot den.
Jag med.

Allt detta har andra skrivit före dig och jag har svarat ovan.

Ursäkta en dum fråga men vem skulle bry sig om ifall du hade presenterat
din alternativversion när det gäller hur Lisa dog ?
Du gjorde väl ditt bästa genom att skicka tips till Rönnbäck .
Och se hur bra det gick , klockrent åt helvete för runkmördaren Onanerijus .
Få höra nu vad som sas under "samtalet" mellan Lisa och Stefan .
Du har ju chansen där det hör hemma .
Eller börjar det bli som med karatetränaren ?
2018-07-13, 00:04
  #139689
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Ursäkta en dum fråga men vem skulle bry sig om ifall du hade presenterat
din alternativversion när det gäller hur Lisa dog ?
Du gjorde väl ditt bästa genom att skicka tips till Rönnbäck .
Och se hur bra det gick , klockrent åt helvete för runkmördaren Onanerijus .
Få höra nu vad som sas under "samtalet" mellan Lisa och Stefan .
Du har ju chansen där det hör hemma .
Eller börjar det bli som med karatetränaren ?
Det hade varit ett syn för rätten om Rönnbäck hade börjat med att pappa ljuger om fickringningen och den påhittade sättet om hur Lisa dog samtidigt som hennes vittne från rättsmedicin kom fram till att fynden (snörfårorna på halsen) talar mer för strypning än hängning när snaran drogs åt, men att Lisa därefter hängts och konstaterar att Lisa stryptes med snaran innan hängningen vilket om något gör allt annat än död genom annan person än mer uteslutet.

Så lågt vågade inte ens Rönnbäck sjunka och som bekant så försökte Hurtig med en snällare variant och det gick åt skogen den varianten med.

Utan bevis kommer man ju inte långt och med alla genomskinliga lögner bevisar man bara hur dum man själv är.
Vissa tror att en rättssal är en lekstuga och att man kan fria en mordmisstänkt med bara lögnen, tyvärr så går det inte till så som vissa vill ha det till.
__________________
Senast redigerad av PantherE 2018-07-13 kl. 00:28.
2018-07-13, 08:30
  #139690
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du gör inte annat än påstår att han ljuger.
Du har till och med bakat ihop en version om vad samtalet rörde sig om.
Du ljuger om att han mörklägger en mordutredning.
Att insinuera så tydligt och så ofta gör att det inte råder nån minsta tvekan om dina förehavanden, allt för att stärka dina sjuka idéer som inte en enda person anser rimliga (sannolikhetsbedömning).
Jag påstår inte att åklagaren mörklägger en mordutredning, bara att han har dragit fel slutsats av den.

Hur vet du att min teori inte delas av fler? Fler skriver inte i tråden, men det beror troligen på tonen i tråden där förolämpningar och andra personangrepp på postare från åklagarkramarna haglar.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Klippte ut fult? Tycker du att saken förändras markant via din nya citerade version? Fetat är ett direkt påstående från dig att han mörkar.
Ja, du klippte så att mitt antagande blev ett påstående. Det är fult. Det fetade var en del av antagandet.
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Det som talar emot att den är sann är väl att det är du som hittat på den? Du kan ju lika gärna dra till med att den egentliga mördaren heter Mållgan, och att han hypnotiserade NB och fick honom att pilla, känna, frakta och dumpa. Den versionen kan ju också teoretiskt sett vara sann.
Trams.

Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Fast, så funkar det ju inte. Du har ju bara hittat på något som ingen annan än du själv kan ta på allvar. Fagro kan kräva att vi ska bevisa att det inte var hans mördarkommando som gjorde det, någon annan tokstolle att det inte var en alien-abduction.
Jag har inte bara hittat på, jag har argumenterat för min teori och framfört fakta och vittnesmål som talar för den.
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Jo, bevisningen är jättesolid. Och så klart att Rönnbäck inte kunde föreslå din version. Inte enbart för att hon förmodligen skulle skämmas livet ur sig, men av det enkla skälet att en försvarsadvokats uppgift är att företräda sin klient. Inte hitta på historier åt hen. 'Vi kan ju hävda att du bara råkade hitta henne i ladan och passade på lite...'. Liksom, vad faen tror du?
Advokatens uppgift är helt riktigt att företräda sin klient. Rönnbäck kunde inte hävda att NB råkade hitta Lisa i ladan när han själv påstod att han var hemma.
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Var stor? Är stor? Är den mindre stor nu? En ensam tjej kvar efter stängning bakom caféet eller en ensam tjej kvar överhuvudtaget? Nej du, den chansen, eller risken snarare, var och är obefintlig.
Risken var påtaglig 7 juni 2015 eftersom det hände. Om risken fortfarande finns vet jag inte, kaféet kan ha infört rutiner som hindrar att någon blir ensam kvar.
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det handlade inte bara om ett dataspel. Tramsa lagom.
Har du missat att League of Angels är ett spel? Läs här: http://loa.gtarcade.com/.

Vad är syftet med dina angrepp på min person? Försöker du att övertyga mig om att jag har fel på det sättet misstar du dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det gjorde hon
Rönnbäck ifrågasatte den rättsmedicinska slutsatsen genom att kalla en egen rättsmedicinsk sakkunnig till TR.

Försvarets rättsmedicinskt sakunnige MOF kom fram till att fynden (snörfårorna på halsen) talar mer för strypning än hängning när snaran drogs åt, men att LH därefter hängts.

Dvs den expert som av försvaret fått i uppdrag att kritiskt granska och ifrågasätta den rättsmedicinska slutsatsen konstaterar att LH stryptes med snaran innan hängningen vilket om något gör allt annat än död genom annan person än mer uteslutet.
MOF:s slutsats är också bara en slutsats. Rönnbäck borde ha ifrågasatt den också, eller ännu hellre inte kallat henne. Men nu trodde Rönnbäck antagligen på åklagarens version och försökte ifrågasätta gärningsbeskrivningen, en juridisk fint som åklagaren inte gick på utan lade till alternativet strypning i gärningsbeskrivningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Man kan också slå fast att du är dåligt påläst: som någon redan varit snäll att upplysa dig
om i din okunnighet så skedde ju ett ifrågasättande från Rönnbäckskan genom att hon kallade
in en egen rättsmedicinsk expert som konstaterade att Lisa utsatts för strypning först
innan hängningen och därmed blir din s.k. "alternativversion" än mindre värd än den redan var.
Det är du som är dåligt påläst. MOF konstaterade inte att Lisa utsatts för strypning först.
Citat:
Beskrivningen/utseendet av repet runt halsen samt beskrivningen/utseendet av snörfårorna talar för att
dödsfallet har orsakats av strypning och talar emot att dödsfallet har orsakats av hängning.
Det är inte ett konstaterande. Dessutom utgick MOF från foton och inte från kroppen som AB, vilket ökar risken för felbedömning.
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det fanns en gräns även för en sån pass omdömeslös människa som Rönnbäck för vad hon
ansåg att hon kunde tillåta sig i sina sent glömda härjningar i rättssalen och det du föreslår
hon skulle presenterat för rätten förutsätter att hon skulle vara spritt språngande galen
och riktigt så illa ställt var det nu inte med henne.
Så den som hade kommit med den smörjan hade hon vänt ryggen åt omedelbums.
Jag föreslår inte att Rönnbäck skulle ha presenterat alternativversionen. Som jag har förklarat fick hon inte det. Jag föreslår att hon skulle ha ifrågasatt "fickringningen" genom att visa att Lisa var ensam strax efter samtalet. Det hade inte gjort henne till spritt språngande galen.
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Vad är faktafelen i inlägget ?
Jag påstod inte att det finns faktafel i inlägget som jag besvarade.
2018-07-13, 10:20
  #139691
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Goddag yxskaft

Känns hyfsat meningslöst att diskutera med dig. Du kommer ju inte med någon form av substans. Antydningar och mummel, play on repeat.

Tycker du ska sluta fega ur och gå in i rätt tråd och lägga korten på bordet. Vilket du så klart inte alls är intresserad av. Då blir det ju uppenbart även för dig att du har exakt nada att komma med.
2018-07-13, 11:18
  #139692
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Risken var påtaglig 7 juni 2015 eftersom det hände. Om risken fortfarande finns vet jag inte, kaféet kan ha infört rutiner som hindrar att någon blir ensam kvar.

Självklart har de infört rutiner. Konstigt vore annat. Men en ensam tjej kvar just på "mopedparkeringen" bakom caféet efter stängning var inget som förekom frekvent om man tagit in uppgifterna från LS och övrig personal.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Har du missat att League of Angels är ett spel? Läs här: http://loa.gtarcade.com/.

Nej, jag skrev att det var inte bara fråga om ett spel. Läs folks inlägg ordentligt i fortsättningen och sluta med att klumpa ihop en massa svar så ska det nog bättre.
__________________
Senast redigerad av katw 2018-07-13 kl. 11:29.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback