Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-21, 00:38
  #37
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Update.
Jag har nu haft bilen i 8 år och 4 månader, och mätarställningen står på nästan 21.000 mil.

Jag vill bara ge lite kort beröm. Det gläder mig att se när folk tar hand om sina saker och dels behåller dem över tid (inte bara kasta, byta, sälja och alltid jaga efter nästa grej, utan välja noggrant i förväg och sedan försöka använda det du har köpt under en längre tid; framför allt tycker jag detta är applicerbart på teknikprodukter och kläder, men även bilar kan ses som objekt utsatta för sådant här beteende), dels bevarar sakerna i fint skick. Du hör onekligen till den sunda gruppen.

Mycket fin, välvårdad och stilren! Du imponerar med din skötsel av den!
Citera
2018-07-12, 00:57
  #38
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Det finns bara en negativ sak med mercedes E-klass det är prislappen , resten är +

Det högre priset betalar sig i längden, då modellen har mycket hög kvalitet på alla komponenter och i tillverkningsprocessen, det ser man ju också väldigt tydligt bara genom att syna en bil som min som är 8 år gammal och har rullat 21.000 mil och som i princip ser ut som om den var max 2 år gammal och rullat 2000 mil, grejorna håller ju också väldigt länge, jag har knappt behövt göra något förutom vanlig service, - och 2015 blev E klass W212 utsedd till bilmodellen med minst fel.

Därtill tillkommer humana priser på service och reservdelar, ofta en relativt låg försäkringspremie och hyggligt låg skatt.
Själv betalar jag 2875 kronor i skatt per år för min 200 diesel, helförsäkringen ligger på runt 5.500 kronor.
Bränsleförbrukningen är bra för en bil som väger nästan 1800 kg, under 0,6 klarar man sig vid blandad körning utan att köra allt för defensivt, och vid ren motorvägskörning hamnar man klart under dessa siffror.

Idag körde jag över 30 mil, mestadels motorväg med mycket trafik vilket innebar en låg genomsnittshastighet vilket i sin tur drar ner förbrukningen rejält, dessutom valde jag idag att köra extra defensivt, och fick då en genomsnittförbrukning på 0,47 liter milen, inte dåligt för en E klass! - fotobevis :https://data.motor-talk.de/data/gall...7596407429.JPG
Citera
2018-07-12, 09:27
  #39
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det högre priset betalar sig i längden, då modellen har mycket hög kvalitet på alla komponenter och i tillverkningsprocessen, det ser man ju också väldigt tydligt bara genom att syna en bil som min som är 8 år gammal och har rullat 21.000 mil och som i princip ser ut som om den var max 2 år gammal och rullat 2000 mil, grejorna håller ju också väldigt länge, jag har knappt behövt göra något förutom vanlig service, - och 2015 blev E klass W212 utsedd till bilmodellen med minst fel.

Därtill tillkommer humana priser på service och reservdelar, ofta en relativt låg försäkringspremie och hyggligt låg skatt.
Själv betalar jag 2875 kronor i skatt per år för min 200 diesel, helförsäkringen ligger på runt 5.500 kronor.
Bränsleförbrukningen är bra för en bil som väger nästan 1800 kg, under 0,6 klarar man sig vid blandad körning utan att köra allt för defensivt, och vid ren motorvägskörning hamnar man klart under dessa siffror.

Idag körde jag över 30 mil, mestadels motorväg med mycket trafik vilket innebar en låg genomsnittshastighet vilket i sin tur drar ner förbrukningen rejält, dessutom valde jag idag att köra extra defensivt, och fick då en genomsnittförbrukning på 0,47 liter milen, inte dåligt för en E klass! - fotobevis :https://data.motor-talk.de/data/gall...7596407429.JPG
Betalar det sig verkligen?

Om man ska göra en liten jämförelse, min 508 kostade 249000:- ny 2011, idag är den värd ca 50000:-, 7 år och 21000 mil senare. Den har tappat ca 200 000:- på 7 år.
Hur mycket har din E-klass förlorat i värde på samma tid? Ca 350 000:- (om man ska vara snäll, troligtvis närmar det sig 400k)?
Skatten på min nu efter att den 5-åriga skattebefrielsen gått ut är ca 1300:- / år.
Jag garanterar att jag har inte haft högre service eller reparationskostnader än du, snarare tvärtom skulle jag tro.
Så frågan är, är det värt ca 200000:- (värdeminskning + högre bränslekostnad) under 8 år att köra en bil med stjärna?

Jag håller med om att det är en bättre bil, bekvämare och tystare. Men det kommer aldrig bli billigt, så är det värt merkostnaden? Inte för min del.
Citera
2018-07-12, 09:51
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Betalar det sig verkligen?

Om man ska göra en liten jämförelse, min 508 kostade 249000:- ny 2011, idag är den värd ca 50000:-, 7 år och 21000 mil senare. Den har tappat ca 200 000:- på 7 år.
Hur mycket har din E-klass förlorat i värde på samma tid? Ca 350 000:- (om man ska vara snäll, troligtvis närmar det sig 400k)?
Skatten på min nu efter att den 5-åriga skattebefrielsen gått ut är ca 1300:- / år.
Jag garanterar att jag har inte haft högre service eller reparationskostnader än du, snarare tvärtom skulle jag tro.
Så frågan är, är det värt ca 200000:- (värdeminskning + högre bränslekostnad) under 8 år att köra en bil med stjärna?

Jag håller med om att det är en bättre bil, bekvämare och tystare. Men det kommer aldrig bli billigt, så är det värt merkostnaden? Inte för min del.
Beror väl på vad man vill lägga sina pengar på. Själv gillar jag bilar,så utan tvekan ja.
Citera
2018-07-12, 09:54
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 600Grosser
Jag införskaffade nyligen en W212 E350 4matic från 2011. Bensinare, det löser eventuell värmeproblematik. Det är alltså den äldre M272 sugmotorn i sitt "sista" utförande. Behöver sällan varva över 1750...

Bilen har några mil och år på nacken men känns extremt välbyggd, jag hade aldrig suittit i en "riktig" W212 tidigare, bara i diverse taxi (med den ganska tråkiga - men funktionella inredning som följer därav) Hela bygget känns som mejslat ur ett stycke, allt från knappar till paneler.

Det enda jag kan reta mig på är att jag har den äldre färddatorn med grafik som känns lite daterad. Men så är det när man köper begagnad bil, man får kompromissa, den har allt annat

Härlig motor. Har haft en E350,fast det var en 2005:a. Även haft en E280 bensin. Något svagare,men även lite snålare. Men 350 är häftig
Citera
2018-07-12, 10:33
  #42
Medlem
Hur har bilen stått? I ett garage eller ute?

Enligt din åsikt; hur stor faktor är det mellan dessa två val att en bil håller i längden?
Citera
2018-07-12, 14:14
  #43
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av snepo
Beror väl på vad man vill lägga sina pengar på. Själv gillar jag bilar,så utan tvekan ja.
Jag väljer förstås att lägga pengarna på annat än en brukshäck. Nog för att E-klass är sköna bilar, men inte så mycket skönare än det billigare alternativet.
När det dessutom är tråkiga bilar så känns det inte riktigt som att det är för man gillar bilar och bilkörande man lägger pengarna på det.
Citera
2018-07-12, 17:19
  #44
Medlem
Joomlas avatar
BAB7: bilderna i trådstarten fungerade inte för mig, även om det är en gammal tråd hade du gärna fått lägga upp nya

Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag väljer förstås att lägga pengarna på annat än en brukshäck. Nog för att E-klass är sköna bilar, men inte så mycket skönare än det billigare alternativet.
När det dessutom är tråkiga bilar så känns det inte riktigt som att det är för man gillar bilar och bilkörande man lägger pengarna på det.
Eftersom vi nu pratar om bilar, menar du att du lägger din pengar på roligare bilar eller att bilar inte är en stor utgift för dig öht? Jag har en stor och alldeles för dyr och törstig bil, men det är också min enda bil så det får ju bli en kompromiss för att vara så mångsidig som möjlig, dvs både vara överkomlig i förbrukningen men ändå rolig och någorlunda kvick. Hade jag haft en roligare bil på sidan om hade jag nog också kanske kunnat tänka mig köpa något så i mina ögon trist som en Peugeot som bruksbil.

För mig blir det samma scenario här, har man en roligare bil på sidan om är det ju klart man kan komma billigare undan med brukisen men det är ju en haltande jämförelse bruksbilar emellan.
Citera
2018-07-12, 19:51
  #45
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
BAB7: bilderna i trådstarten fungerade inte för mig, även om det är en gammal tråd hade du gärna fått lägga upp nya


Eftersom vi nu pratar om bilar, menar du att du lägger din pengar på roligare bilar eller att bilar inte är en stor utgift för dig öht? Jag har en stor och alldeles för dyr och törstig bil, men det är också min enda bil så det får ju bli en kompromiss för att vara så mångsidig som möjlig, dvs både vara överkomlig i förbrukningen men ändå rolig och någorlunda kvick. Hade jag haft en roligare bil på sidan om hade jag nog också kanske kunnat tänka mig köpa något så i mina ögon trist som en Peugeot som bruksbil.

För mig blir det samma scenario här, har man en roligare bil på sidan om är det ju klart man kan komma billigare undan med brukisen men det är ju en haltande jämförelse bruksbilar emellan.
Nu är det väl faktiskt så att Peugeot inte är tristare än just MB, men ja, jag har förstås andra bilar än den, som jag hellre lägger pengar på, när jag pendlar 2500 mil om året så räcker bekväm och rimlig kostnad gott och väl. Jag är fullständigt medveten om att en E-klass är bekvämare och lyxigare, men det blir inte 30000:- om året roligare att åka till och från jobbet och på familjesemestrar med den.
Citera
2018-07-12, 20:11
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Jag väljer förstås att lägga pengarna på annat än en brukshäck. Nog för att E-klass är sköna bilar, men inte så mycket skönare än det billigare alternativet.
När det dessutom är tråkiga bilar så känns det inte riktigt som att det är för man gillar bilar och bilkörande man lägger pengarna på det.
Du ser alla är vi olika,jag tycker inte Mb är tråkiga. Just nu kör jag Jaguar. Tycker om bilar. Gärna med lite krut under huven.
Citera
2018-07-12, 21:41
  #47
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Nu är det väl faktiskt så att Peugeot inte är tristare än just MB, men ja, jag har förstås andra bilar än den, som jag hellre lägger pengar på, när jag pendlar 2500 mil om året så räcker bekväm och rimlig kostnad gott och väl. Jag är fullständigt medveten om att en E-klass är bekvämare och lyxigare, men det blir inte 30000:- om året roligare att åka till och från jobbet och på familjesemestrar med den.
Min poäng är att jämförelserna är olika. En Peugeot är säkert (jag har varken ägt Peugeot eller MB) som bruksbil ändamålsenligt ett bra val; med andra ord: billig. Har man bara en bil som ska räcka till allt tycker jag merkostnaden är försvarbar och åtminstone i detta fallet skälig.

Jag tycker min egen bruksbil är ett bra exempel, det är min enda bil och det sitter en törstig V8 i den. Det för mig tidigare otänkbara, att äga en "tråkig" bruksbil och en roligare bil på sidan av, börjar jag mer och mer förstå idén med, men än så länge har jag inte någon rolig bil att pilla i på sidan av och då tycker jag alla merkostnaderna på min V8 är försvarbara, än så länge iallafall. Fast pendeln har börjat svänga med åldern får jag medge.
Citera
2018-07-12, 23:03
  #48
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Betalar det sig verkligen?

Om man ska göra en liten jämförelse, min 508 kostade 249000:- ny 2011, idag är den värd ca 50000:-, 7 år och 21000 mil senare. Den har tappat ca 200 000:- på 7 år.
Hur mycket har din E-klass förlorat i värde på samma tid? Ca 350 000:- (om man ska vara snäll, troligtvis närmar det sig 400k)?
Skatten på min nu efter att den 5-åriga skattebefrielsen gått ut är ca 1300:- / år.
Jag garanterar att jag har inte haft högre service eller reparationskostnader än du, snarare tvärtom skulle jag tro.
Så frågan är, är det värt ca 200000:- (värdeminskning + högre bränslekostnad) under 8 år att köra en bil med stjärna?

Jag håller med om att det är en bättre bil, bekvämare och tystare. Men det kommer aldrig bli billigt, så är det värt merkostnaden? Inte för min del.

Ja, du har rätt på sätt och vis.
Men samtidigt ska Peugeot 508 hdi 2011 inte jämföras rakt av mot en E klass, utan snarare mot C klass, tex en C 200 cdi w204 från 2011, - och en sådan kostade då ny från 289.900 kronor.
Då hamnar vi i stort sett på samma värdeminskning som för din 508.

Sen är det svårt att värdera sådana saker som komfort, utrustning och motor, - en som köper en ny S klass vet ju att han förlorar mycket på andrahandsvärdet, men han tycker kanske att den fina komforten, all lyxutrustning och den fina V8:an är värd varje krona, hade han då istället tänkt mer ekonomiskt så skulle han ju hellre köpt en E 200 diesel.

Bästa köpet borde ju vara en standardutrustad Dacia Sandero för 79.000:-, men den modellen hamnar ju ganska långt ner i försäljningsstatistiken, just därför att kronor och ören inte är allt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback