Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-12, 17:08
  #1
Medlem
Har bytt leverantör till Bredband2 från Comhem
Har deras nya Hub C2 router/modem

Det sjuka är:
På min MacBook Pro kan jag surfa trådlöst
iPhone X kan jag surfa trådlöst
På min frus Samsung Note 8: Kan inte surfa, varför? Det står "Internet ev inte tillgängligt"?

Men på hennes Note 8 kan jag logga in på: 192.168.0.1 men INTE på min iPhone eller MacBook Pro

Hur tillåter jag flera enheter att ansluta till samma WiFi? OM det nu är det som är problemet?
Citera
2018-07-12, 17:32
  #2
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Den klarar åtminstone 10+ enheter, vad som är fel är svårt att svara på. Fungerar telefonen på andra trådlösa nätverk?
Citera
2018-07-12, 18:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Den klarar åtminstone 10+ enheter, vad som är fel är svårt att svara på. Fungerar telefonen på andra trådlösa nätverk?

Ja!

Min kompis sa att eftersom Comhem inte har router med WAN port!
Kan det stämma?

kör via fiber från väggen mot routern dvs.
ComHem Hub C2 har ingen WAN port

Men sjukt att på mina apple produkter funkar det, men inte på frugans Note 8 eller hennes PC
Citera
2018-07-12, 18:44
  #4
Medlem
Om du har fiber, alltså nätverkskabel från vägg till modem, så är det inte Hub C2 du ska ha, då den kör antenn från väggen.

Vad jag kan se på Comhems hemsida så är det HUB L1 som har nätverkskabel som ingång, alltså fiber.

Sedan skulle jag rekommendera att aldrig använda något från en leverantör av bredband som router.
Utan endast använda den som bridge och köra en riktig router som Wi-fi-leverantör.
Citera
2018-07-12, 20:25
  #5
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotno11
Ja!

Min kompis sa att eftersom Comhem inte har router med WAN port!
Kan det stämma?

kör via fiber från väggen mot routern dvs.
ComHem Hub C2 har ingen WAN port

Men sjukt att på mina apple produkter funkar det, men inte på frugans Note 8 eller hennes PC
Självklart har ComHem modem/router med WAN-port, annars kan man ju inte komma utanför sitt LAN.

I detta fall verkar Hub C2 vara ett kabel-modem som ansluts till ComHems "tre hål i väggen". Vad har du för anslutning till Bredband2? Hur har du kopplat in din Hub C2? Du skriver att du kör via fiber från väggen mot routern, men det tror jag inte på. Möjligtvis har du fiber fram till "väggen" och där sitter en media converter, och sen har du kabel till Hub C2 på en LAN-port. Jag kör själv så till ett ADSL-modem/router, men den har en inbyggd feature som möjliggör att en LAN-port kan användas som WAN-port. Om samma möjlighet finns i Hub C2 vet jag inte.

Det märkligaste här är att du påstår dig kunna surfa med vissa enheter via denna anslutning...
Citera
2018-07-12, 22:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Självklart har ComHem modem/router med WAN-port, annars kan man ju inte komma utanför sitt LAN.

I detta fall verkar Hub C2 vara ett kabel-modem som ansluts till ComHems "tre hål i väggen". Vad har du för anslutning till Bredband2? Hur har du kopplat in din Hub C2? Du skriver att du kör via fiber från väggen mot routern, men det tror jag inte på. Möjligtvis har du fiber fram till "väggen" och där sitter en media converter, och sen har du kabel till Hub C2 på en LAN-port. Jag kör själv så till ett ADSL-modem/router, men den har en inbyggd feature som möjliggör att en LAN-port kan användas som WAN-port. Om samma möjlighet finns i Hub C2 vet jag inte.

Det märkligaste här är att du påstår dig kunna surfa med vissa enheter via denna anslutning...


https://www.comhem.se/kundservice/fe...em-wifi-hub-c2 Är vad jag har hemma. Den har inte WAN port.
Till Bredband2 har jag fiber, dvs från väggen till modemets (Hub c2) LAN port. Då funkar mina apple produkter men inte PC/Android.

Prata med Comhem supportern och det vi kom fram till var att via supportern var dom tvungna att aktivera Hub c2 modellen via deras system innan den kunde funka (Fastän den funka med min apple produkt).
Inte nog med det, modemet funka även när coaxial kabeln inte var inkopplat!
Det tyckte supportern var sjukt skumt.

Men det funka sen efter att supportern aktivera C2 modemet.
Imorgon avslutas mitt ComHem abonnemang och då ska jag testa om Bredband2 funkar med C2 modemet, vilket jag tror är tveksamt!

Får köpa ny router, och om du kan rekommendera en bra router så är jag tacksam
Citera
2018-07-15, 20:12
  #7
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotno11
https://www.comhem.se/kundservice/fe...em-wifi-hub-c2 Är vad jag har hemma. Den har inte WAN port.
Till Bredband2 har jag fiber, dvs från väggen till modemets (Hub c2) LAN port. Då funkar mina apple produkter men inte PC/Android.

Prata med Comhem supportern och det vi kom fram till var att via supportern var dom tvungna att aktivera Hub c2 modellen via deras system innan den kunde funka (Fastän den funka med min apple produkt).
Inte nog med det, modemet funka även när coaxial kabeln inte var inkopplat!
Det tyckte supportern var sjukt skumt.

Men det funka sen efter att supportern aktivera C2 modemet.
Imorgon avslutas mitt ComHem abonnemang och då ska jag testa om Bredband2 funkar med C2 modemet, vilket jag tror är tveksamt!

Får köpa ny router, och om du kan rekommendera en bra router så är jag tacksam
Jo, den har en WAN-port i form av koax-anslutning.
Har verkligen C2 en fiberanslutning? Hur som helst, du ska inte koppla WAN till en LAN-port.
Nej, modemet fungerar inte utan anslutning, och ditt äpple är uppkopplad via något annat nät.
Köp en Asus router och koppla till din Bredband2 fiberanslutning.
Citera
2018-07-19, 22:14
  #8
Medlem
NoReplys avatar
Nej

C2 är ett kabel-modem för Com Hem koax.
De gula LAN-uttagen är endast till för "Internet ut", dvs för din du ska kunna kabelansluta din dator, din ps4 eller ditt kylskåp (eller vad random skit du har.)
C2:ans "wan-ingång" är den utstickande, gängade kontakten på baksidan.

Du behöver en router som har ett nätverksuttag som heter WAN/IN/whatever.

Ingen support i världen kan konfa C2:an att fungera korrekt på en fiberanslutning.

Köp rätt grejer
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback