• 28 157 online
  • 1 179 895 medlemmar
  • 60 921 505 inlägg
  • 5
  • 6
2018-07-12, 18:37
Medlem
Fris avatar
Jag skriver i all min vishet som schacktaskiker på en sjaskbok med titeln: "Make your opponent cry!" (Jag stal den titeln av Ben Feingold, en stor inspirationskälla, och han kan ju försöka stämma mig för copywritebrott, jag är skriven på Vanuatu).

Ett sätt att offra drottningen, den längsta pjäsen, för att vinna en förlorad position spektakulärt överraskande Crapablanca style, är följande. Man ställer den mitt på fiendens stol medan han går på muggen för att konspirera mot mig. Och om han mot förmodan lyckas ta sig ut trots att jag sett till att dörren går i baklås (för tyvärr konspirerar även vaktmästarn och Räddningstjänsten mot mig), så avleder jag honom när han ska sätta sig ned, genom att ställa en korkad fråga på hans nivå om hur man hittar till toaletten. Det blir aldrig vackert när han sen sätter sig ned, men det vinner.

"Han" och "honom". Det är svårare att fuska mot damer. De är mycket bättre på att genomskåda mig. Pick your enemy. Jag hackar alltid arrangörernas spelschema på förhand så att jag slipper möta dem i en intellektuell fight, eller vad man nu ska kalla det här. Mina tips om hur att vinna vinna vinna funkar dock lika bra som råd till kvinnor.

I den så kallade Doppelkönigtum-varianten där fienden naivt tror att spelet är slut, bara för att denne med sitt senaste drag redan har satt mig i schack matt i slutspelet, men man har en fribonde på sjunde. Då är lösningen att man promoverar bonden till en andra kung. Då kan han ta den första kungen bäst han vill och spelet går vidare under utropet:
"-Kungen är död, länge leve kungen!"
För det fall att domaren kanske inte är patriotisk och rojalistisk nog, bör man ta en liten rökpaus innan för att skriva om dragprotokollet så att det visar att man verkligen gått tvärs över brädet med sin kung, och att fienden uppenbarligen har satt bort sin springare där på E1. Det kräver en del tankearbete för att bli trovärdigt, men man är ju inte korkad bara för att man fuskar. Man bara önskar att det vore lättare än att vinna på hederligt vis, men det är för tråkigt. För att hjälpa sin domare att bli en sån schackrojalist så måste man förbereda sig genom att bli en god monetär vän med honom. I min erfarenhet funkar det också utmärkt att trovärdigt hota hans familj. Många amatörer i branschen uppskattar annat i livet än att vinna, vilket är den typ av fiende jag föredrar.
Senast redigerad av Fri 2018-07-12 kl. 19:31.
Citera
2018-07-12, 19:11
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kad1
Tack för alla skratten!!

Nästa gång jag spelar schackmatch ska det alltså vara med stålhätta, hypnotiserande 3D-tryck på tröjan, spegelglasögon, gastub på ryggen efter att bara ha ätit rå lök, vitlök samt ädelost i några dagar.
Ni ser alla, hur oändligt många kombinationer det finns för att vinna i schack!
Hur svårt är det inte att försöka förutse fiendens motdrag?

Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
förstår inte? Förutsätter väl ändå att fi gör exaxt samma motdrag eller hur tänker jag?
Jo, men det konceptet funkar utmärkt för fondförvaltare. Börsen går ju antingen upp eller ned, så man har alltid hälften av sina kunder, och deras feta provisioner, kvar efter att man har lagt allt de hade i optioner gentemot varandra. Schack spretar åt för många håll för att det ska funka där.

Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Stein Tholo Bjørnsen har tidigare varit avstängd för fusk, nu åkte han fast igen, denna gång när han spelade mot en 9-åring!
Man ska aldrig underskatta fienden, särskilt inte 9-åringar.
I Steins fall så hackar man hans hörsnäcka så att man själv styr hans nästa drag. Man måste veta hur att fuska även mot fuskare (en amatör i det här fallet).

Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Inte för att förstöra stämningen men tricket att hålla i motståndarens dam när mab tagit den för att förhindra promotering funkar inte. Reglerna tillåter, om detta är fallet, att man använder valfri pjäs som substitut. Pjäsen får röra sig som en dam.
När jag vinner på det så är jag själv värsta regelfascisten. DOMAAARN! Det finns ett icke-godkänt föremål på brädet, jag har vunnit!

Självklart ser jag alltid till att byta ut pjäserna mot såna som för blotta ögat ser ut precis som de godkända Staunton, men som vid mätning med skjutmått och våg visar sig vara av ett annat märke. Och dessutom för beige både de svarta och de vita. Så att man kan förklara varför man spelade som om fiendens drottning var en löpare. Om dessutom schackbrädets rutor är 3% för små, så har man dubbla bevis för hur fienden bryter mot reglerna.

Det är just för att jag får rätt i så många schackrättegångar mot fiender (som döms för fusk trots att de inte verkar veta hur man gör), som jag har sånt stort förtroende när regler kommer på tal. Schackadvokaten är ens 17:e och avgörande pjäs. Jag överväger nu att starta en rättegång i London om immaterialrättsbrott baserat på att Stauntons design var en designstöld redan från början 1849. Så att alla schackresultat sedan dess måste underkännas. Då hamnar jag plötsligt på samma rating som Magnus Carlsen!
Senast redigerad av Fri 2018-07-12 kl. 19:25.
Citera
2018-07-12, 19:52
Medlem
Fris avatar
Att fuska mot en schackdator görs enkelt i tre steg. Först plockar man ur batteriet. Sen drar man ur sladden. Och blir väldigt mycket överraskad av att den fortfarande är igång och undrar på riktigt om AI redan har gått för långt. Till sist drar man ur rätt sladd och andas ut.

Men tänk om schackdatorerna fuskar mot oss!
Vi kan ju inte använda dem för att kolla dem. Se bara hur AI-Leela spelar nu. Alla bönder framför den rockerade kungen bort varje gång (jag undrar varför hon ens rockerar överhuvudtaget). Jag känner av egen erfarenhet igen fusk-spelprotokoll när jag ser dem och det här ser verkligen suspekt ut. Tillbaka till 1800-talets heroiskt romantiska anfallsschack bara för ärans skull.

Jag tror att hon i hemlighet dejtar Stockfish och att de har kommit överens om att dupera hela schackvärlden. Bara för att fusk är kul, även för datorer.
Senast redigerad av Fri 2018-07-12 kl. 19:55.
Citera
  • 5
  • 6