Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-12, 18:04
  #1
Medlem
Hej!
Köpte en Esselte 80 skrivmaskin nyligen, fungerade hur bra som helst tills jag transporterat den försiktigt i bil.
När jag nu försöker starta den så piper den bara som något slags felmeddelande, har sökt massvis på Google utan resultat samt kontaktat Esselte men de hade inga dokument kvar eller kunskap om skrivmaskinen.

Video:
https://youtu.be/eUCwosi-Ngk

Först startar jag den som vanligt, sen startar jag den med "huven" öppen.
Kan det vara något med givaren som avgör vart skrivaren står eller något annat?
Har ingen erfarenhet av skrivmaskiner sedan tidigare och vågar inte öppna den och testa utan att veta vad jag ska göra.
All hjälp uppskattas!
Citera
2018-07-12, 18:22
  #2
Medlem
Den kanske behöver uppdatera mjukvaran via USB porten.
Citera
2018-07-12, 18:49
  #3
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Den kanske behöver uppdatera mjukvaran via USB porten.


Eller ännu smidigare via WiFi...
Citera
2018-07-12, 18:57
  #4
Medlem
Doncarloss avatar
En vild gissning kolla så att färgbandet är ok, ej slut, sitter rätt!
Dra skriv vagnen till ett ändläge, och prova starta om, och se om den hitta "hemmaläge"
Citera
2018-07-12, 19:02
  #5
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Den kanske behöver uppdatera mjukvaran via USB porten.

Jag tror inte att det finns en USB port, men jag kan ha fel.
Citera
2018-07-12, 20:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Den kanske behöver uppdatera mjukvaran via USB porten.

Citat:
Ursprungligen postat av Doncarlos
En vild gissning kolla så att färgbandet är ok, ej slut, sitter rätt!
Dra skriv vagnen till ett ändläge, och prova starta om, och se om den hitta "hemmaläge"

Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Jag tror inte att det finns en USB port, men jag kan ha fel.

Det finns ingen USB-port tyvärr. Jag har provat dra den till ändläge, men den försöker ändå åka lite längre. Den hoppar liksom typ en cm åt höger varje gång man startar..
Citera
2018-07-13, 12:15
  #7
Medlem
Ja, det var ju ett tag sedan man höll på med skrivmaskiner.

Jag gissar i första hand som doncarlos: att det kan vara färgbandet. Eftersom problemen började efter transport så kan kassetten med färgbandet ha hoppat ur. Prova att trycka ner färgbandkassetten ordentligt, prova annars att ta upp kassetten och sedan sätta den på plats igen (eventuellt är det en liten spärr du kan lossa innan du kan ta bort kassetten).

Det finns förmodligen en eller två säkringar också, se om du kan hitta dem och kolla om de är hela.

Lys med en ficklampa inuti maskinen och leta efter något som ser konstigt ut: papper som har fastnat, tråd som har glidit av osv.

Lycka till! Maskinen ser ju fin ut annars.
Citera
2018-07-13, 12:20
  #8
Medlem
När jag tittar på videon en gång till (mycket pedagogiskt!), så ser det ut som om raderbandet är fullt. Det är det lilla gula hjulet som sitter på höger sida, stående.

Prova att ta bort raderbandet helt, kanske fungerar den då. Eller åk ner till Kontorsbutiken och försök köpa ett nytt raderband. (Jag tror att det bara fanns två eller tre typer av universalband.) Du måste nog lyfta upp färgbandkassetten för att kunna ta bort radarbandet.
Citera
2018-07-13, 12:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Ja, det var ju ett tag sedan man höll på med skrivmaskiner.

Jag gissar i första hand som doncarlos: att det kan vara färgbandet. Eftersom problemen började efter transport så kan kassetten med färgbandet ha hoppat ur. Prova att trycka ner färgbandkassetten ordentligt, prova annars att ta upp kassetten och sedan sätta den på plats igen (eventuellt är det en liten spärr du kan lossa innan du kan ta bort kassetten).

Det finns förmodligen en eller två säkringar också, se om du kan hitta dem och kolla om de är hela.

Lys med en ficklampa inuti maskinen och leta efter något som ser konstigt ut: papper som har fastnat, tråd som har glidit av osv.

Lycka till! Maskinen ser ju fin ut annars.

Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
När jag tittar på videon en gång till (mycket pedagogiskt!), så ser det ut som om raderbandet är fullt. Det är det lilla gula hjulet som sitter på höger sida, stående.

Prova att ta bort raderbandet helt, kanske fungerar den då. Eller åk ner till Kontorsbutiken och försök köpa ett nytt raderband. (Jag tror att det bara fanns två eller tre typer av universalband.) Du måste nog lyfta upp färgbandkassetten för att kunna ta bort radarbandet.

Tack för bra tips, jag ska prova! Färgbandet har jag provat bytt så jag tror inte att det är det. Säkringar och skräp inuti kanske kan vara något.
Citera
2018-07-13, 14:01
  #10
Medlem
Raderbandet har mycket kvar, provade ändå att ta loss det men samma sak. Hittade en säkring men den var hel. En hel del damm fanns i den så blåste ur allt men samma sak fortfarande :/
Fler idéer?
Citera
2018-07-14, 12:40
  #11
Medlem
Fler saker som jag hade provat:

Finns det någon knapp eller knapp-kombination som är intryckt? Eller händer det något om du trycker på några specialknappar? De här sena skrivmaskinerna hade ju lite elektronik i sig, bland annat radminne för radering osv.

Det finns en (eller möjligen två) brytare som slår ifrån när man tar bort locket. Jag gissar att det är den kromade "pinnen" till vänster. händer det något om du trycker ner den? går den ända till bottenläget när locket sitter på?

Själva skrivenheten - med färgband och skrivhjul med mera - löper ju på två eller tre metallskenor. Om de är snustorra behöver de kanske smörjas. Väldigt försiktigt med t.ex. Sonax eller W-40. går det att flytta skrivenheten för hand, den kanske har fastnat i fel läge.

Slutligen hade jag dragit ut nätsladden och låtit den stå en timme eller så, och sedan provat igen. Det finns som sagt en del elektronik i maskinen som kan ha "hängt sig".

Det råkar inte finnas någon Reset-knapp? på baksidan eller inuti maskinen? Eller någon Set-up knapp?

Får se om jag kommer på fler saker till i morgon.
Citera
2018-07-16, 13:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund
Fler saker som jag hade provat:

Finns det någon knapp eller knapp-kombination som är intryckt? Eller händer det något om du trycker på några specialknappar? De här sena skrivmaskinerna hade ju lite elektronik i sig, bland annat radminne för radering osv.

Det finns en (eller möjligen två) brytare som slår ifrån när man tar bort locket. Jag gissar att det är den kromade "pinnen" till vänster. händer det något om du trycker ner den? går den ända till bottenläget när locket sitter på?

Själva skrivenheten - med färgband och skrivhjul med mera - löper ju på två eller tre metallskenor. Om de är snustorra behöver de kanske smörjas. Väldigt försiktigt med t.ex. Sonax eller W-40. går det att flytta skrivenheten för hand, den kanske har fastnat i fel läge.

Slutligen hade jag dragit ut nätsladden och låtit den stå en timme eller så, och sedan provat igen. Det finns som sagt en del elektronik i maskinen som kan ha "hängt sig".

Det råkar inte finnas någon Reset-knapp? på baksidan eller inuti maskinen? Eller någon Set-up knapp?

Får se om jag kommer på fler saker till i morgon.

Återigen tack för mycket bra tips, ska prova dessa när jag kommer hem igen på torsdag!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback