Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-12, 14:30
  #13
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy86-
Ok, får se om jag kör på en 8400 eller om jag kanske väljer en i7-8700k istället. Jag kör nog på moderkortet som du rekommenderade också. Tack för hjälpen.

En annan fråga, behöver jag en CPU-kylare till 8400?, tänkte köpa en Noctua NH-D15.
Det ingår en CPU-kylare som är sådär, NH-D15 är riktigt bra även om en billigare också räcker ifall du vill spara in pengar.
Citera
2018-07-12, 14:30
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy86-
Ok, får se om jag kör på en 8400 eller om jag kanske väljer en i7-8700k istället. Jag kör nog på moderkortet som du rekommenderade också. Tack för hjälpen.

En annan fråga, behöver jag en CPU-kylare till 8400?, tänkte köpa en Noctua NH-D15.

8400 inkluderar kylare, men den är lite undermålig. NH-D15 är den bästa luftkylaren, om inte annat så kommer du kunna använda den länge, säkert 10år eller mer beroende på om du har fästen till framtida moderkort. Se till att den får plats i chassit dock för den är ganska stor.
Citera
2018-07-12, 15:30
  #15
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy86-
Jag läste att MSI B360M MORTAR har en bättre heatsink
Moderkortets kylbrickor spelar ingen roll till en luftkyld 8400, överdimensionerade kylare till dessa är bara nödvändigt vid extrem överklockning och det funkar bara med K-processorer, t.ex 8600k/8700k i kombination med Z-serien moderkort.
Vid vattenkylning (avråder från det) kan man få avsevärt sämre luftcirkulation kring processorn och då kan behövas nån typ av komplettering där. Du behöver normalt sett inte bry dig om kylbrickorna, tillverkarna har satt dit sådana som funkar med kortet så som kortet är designat att användas.

För bästa möjliga ljud, finn ett moderkort som har ljudkretsen ALC-1220, undvik asus med dåliga drivrutiner. Gigabyte och msi är som regel bättre val pga stabilare drivrutiner.

Om det är viktigt med högsta kvalitet på ljudet, välj ett moderkort som har toslink/spdif utgång och anslut med optisk kabel till förstärkaren. Jag kör själv så via surroundsystem, och det är absolut felfritt ljud.

Undvik lågkvalitativa nätagg. 500w ser oroande ut, pga nästan inget under 550w håller hög kvalitet. Råder i vanlig ordning till evga's g2-g3 serie eller seasonics guldmärkta modeller, 550w räcker till det allra mesta.

Angående processorkylaren så behövs verkligen ingen NH-D15 till en 8400, inte till 8700k heller. De kylarna är extremt stora och går inte in i alla chassin. "NH-U9B SE2" är betydligt mer lagom och fullt tillräcklig, även till måttlig överklockning om du skulle komma på att göra det. D15 är mestadels för ifall du är extremt ljudkänslig, har datorn uppe på bordet, inget grafikkort i den, och vill slippa höra processorfläkten alls. Har du grafikkort och ett spel som belastar kortet kommer det ändå väsnas mer än en U9 gör.

Alla intels i5/i7-processorer duger till spel, det som skiljer är huvudsakligen klockfrekvensen och mellan i5-i7 skiljer hyperthreading. De som heter "K" går överklocka om moderkortet heter Z...nånting, t.ex Z370. Det är inte fel att sätta en K-processor på ett billigare moderkort heller, k-modellerna kör per standard i en högre klock än icke-k modellerna. Om spelet är processorintensivt, t.ex kan maxlasta en eller flera kärnor, då vill du ha högsta möjliga klockfrekvens. Med spel som är mer krävande på grafik än på processorn kanske du inte märker nån (större) skillnad på om det är en 8400 eller 8700k processor.
Citera
2018-07-12, 17:33
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
För bästa möjliga ljud, finn ett moderkort som har ljudkretsen ALC-1220, undvik asus med dåliga drivrutiner. Gigabyte och msi är som regel bättre val pga stabilare drivrutiner.

Gigabyte Z370 Gaming K3 har ALC-1220, vad tror du personligen om det kortet?, funderar på att köpa det, hittar inget som verkar dåligt med det.
Citera
2018-07-12, 18:09
  #17
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy86-
vad tror du personligen om det kortet?, funderar på att köpa det, hittar inget som verkar dåligt med det.
Jag skulle inte valt detta kort då det saknar sp-dif (optisk anslutning) och jag vill gärna ha dubbla nätverksportar osv, så det var min personliga åsikt, men de där finesserna spelar kanske ingen roll för dig. Det är dina krav som avgör vilket kort du ska köpa. Hämta gärna ner manualen till kortet och läs den innan köp för att få en aning om vad som finns. Kan vara lätt att glömma saker som antal fläktheaders för chassifläktar, om du kan ha enkla eller dubbla fläktar på processorkylaren, sedan rent säljinriktade saker som att kanske tillverkaren kostat på ljuddelen mer än på andra kort, japanska kondensatorer kring ljudkretsen är ett gott tecken ifall nu ljudkretsen är viktig, och sådana saker.

Det viktigaste med ett moderkort är att det har de anslutningar du behöver, de finesser du behöver.
Är du nöjd med de manicker, kofeser och specifiaktioner som finns på det där så är väl allt bra.
Citera
2018-07-12, 20:08
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Jag skulle inte valt detta kort då det saknar sp-dif (optisk anslutning) och jag vill gärna ha dubbla nätverksportar osv

Då är det nog ett okej kort för mig ändå, priset på kortet är bra, och att det har bra ljud är ett stort plus, jag har inte hittat många kort som har ALC-1220 och som dessutom inte är så dyra. Jag har en amplifier som jag kopplar med USB till datorn, och det är det ända sättet jag spelar upp ljud från min dator på.
Citera
2018-07-12, 20:30
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Undvik lågkvalitativa nätagg. 500w ser oroande ut, pga nästan inget under 550w håller hög kvalitet. Råder i vanlig ordning till evga's g2-g3 serie eller seasonics guldmärkta modeller, 550w räcker till det allra mesta.

Räcker en EVGA SuperNOVA 550 G3 till ett GTX 1080?.
Citera
2018-07-12, 22:12
  #20
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy86-
Räcker en EVGA SuperNOVA 550 G3 till ett GTX 1080?.
Det räcker gott&väl till grafikkortet såväl som allt annat en normal dator innehåller.

Jag hänger inte med i vad som avses med "usb amplifier", men beroende på vad för slags manick det kan vara så finns möjligheten att du helt kringgår moderkortets ljudkrets med den, och då spelar ljudkretsen ingen eller mycket liten roll. Det hänger helt på vad du gör, hur du kopplar och vad den där grejen är. Läs dess manual.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback