Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-12, 13:05
  #1
Medlem
Knaviuss avatar
Ekorrhjulet har sina fördelar och nackdelar, det vet vi alla. Att gå till ett jobb och behöva bry sig om ytliga saker är inte så jobbigt för de flesta när de vet att de får ekonomisk trygghet och umgänge tillbaka. Det blir enklare att stå ut med vardagsproblemen.

Oftast när man ber om förslag på självförbättring och hur man ska leva får man en checklista på hur man blir "normal" och en vägledning in i detta ekorrhjul, men är det verkligen optimalt för alla? Jag funderade på fenomenet "incels" och om dessa individer ens kan fixa sina liv. Egentligen spelar de ett spel de alltid kommer ligga i underläge i och det skapar bara ångest men de har blivit tillsagda sen födseln att det är såhär man ska leva.

Vilka alternativ finns det? Militären och religion är ett par klassiska livsstilar men de har inte mycket makt i Sverige längre.
Citera
2018-07-12, 13:09
  #2
Medlem
Knaviuss avatar
Eremiten: Isolerar sig socialt genom att flytta ut på landet och undviker intryck från omvärlden. Kan vara fridfullt men kräver pengar och viss ansträngning för att behålla familj och vänner.

Kriminell: För många en enkel väg till gemenskap, adrenalin och pengar på egna termer. Hög risk för fängelse och framtid som soc-fall.
Citera
2018-07-12, 13:17
  #3
Medlem
Kaustis avatar
FIRE är väl en sådan, spara som en gnu i 15 år (typ 70% av din lön) och lev sen på avkastningen utan att behöva ha ett jobb. Handlar dock extremt mycket om att skära ner på utgifterna så enligt mig blir det ett sätt att sälja dina bästa år för tryggheten längre fram. Inga resor, inga upplevelser och ingenting kul alls under dom här åren. Inte värt det om du frågar mig.

Men å andra sidan frågade du efter livsstilar, inte min åsikt

Edit: länk för den nyfikne finns här https://twocents.lifehacker.com/the-...-re-1820129768
__________________
Senast redigerad av Kausti 2018-07-12 kl. 13:31.
Citera
2018-07-12, 13:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Eremiten: Isolerar sig socialt genom att flytta ut på landet och undviker intryck från omvärlden. Kan vara fridfullt men kräver pengar och viss ansträngning för att behålla familj och vänner.

Kriminell: För många en enkel väg till gemenskap, adrenalin och pengar på egna termer. Hög risk för fängelse och framtid som soc-fall.

Varför behålla familj och vänner?
Citera
2018-07-12, 13:33
  #5
Medlem
Drinkycrows avatar
Känner en del som bara reser runt och jobbar ströjobb, typ hostel och odlingar.

Känner en del som säljer knark, odlar gräs etc.

Känner folk som bor på båt och jobbar med turister. Kräver ju dock en liten insats för att köpa båten.

Så visst finns det alternativ, men de är ganska osäkra och kräver en speciell typ av person.
Citera
2018-07-12, 13:38
  #6
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkTank111
Varför behålla familj och vänner?

Måste man väl inte men jag tror alla har något behov av det sociala. Det känns onödigt att gå från en extrem punkt vilket är det högljudda moderna samhället till total ensamhet.
Citera
2018-07-12, 14:12
  #7
Medlem
TheKhurgans avatar
Jag känner en kille som jobbar på sjön. Han är borta några månader och jobbar sedan är han hemma lika länge och då bara reser han oavbrutet. Har ingen lägenhet utan bor lite inneboende och så, de korta perioder han faktiskt är i Sverige.

Han tjänar ju bra pengar också och kan spara allt han tjänar de månader han är ombord. Så han lever absolut inte som en luffare i den bemärkelsen. Tvärtom.

Men för en person som honom, är ju familjelivet bortvalt. Så vill man inte ha det är det ju inga problem.

Tror att så fort du har familj blir det ekorrhjul.

Sedan finns det alltid jobb för oss vita, om man är villig att bo utomlands.
I ett u-land kan du lätt få ett ganska bra jobb som typ kvalitetsansvarig eller nåt på ett kraftverk. De behöver ett vitt ansikte utåt inför myndigheter och så länge du inte är en fullgubbe så är det lätt som en plätt att ”göra karriär” där.
Citera
2018-07-12, 14:23
  #8
Medlem
SYSTEMexes avatar
Bara för att man vill leva annorlunda behöver man inte göra en 180 graders vändning och spåra ur. Börja med småsaker, t.ex sluta använda smartphone, dator och tv i underhållssyfte. Köp en billig nokia eller dyl och lägg upp tvn på vinden. Detta kommer troligtvis frigöra ca 4 timmar i de flestas liv. Testa i en vecka och se hur du känner.

Nu gäller det bara att fylla tiden med saker som du känner än utvecklande för dig. Läsa? Måla? Sporta? Musik? Träffa vänner? Nu är det du som bestämmer över ditt liv.
Citera
2018-07-12, 14:55
  #9
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Bara för att man vill leva annorlunda behöver man inte göra en 180 graders vändning och spåra ur. Börja med småsaker, t.ex sluta använda smartphone, dator och tv i underhållssyfte. Köp en billig nokia eller dyl och lägg upp tvn på vinden. Detta kommer troligtvis frigöra ca 4 timmar i de flestas liv. Testa i en vecka och se hur du känner.

Nu gäller det bara att fylla tiden med saker som du känner än utvecklande för dig. Läsa? Måla? Sporta? Musik? Träffa vänner? Nu är det du som bestämmer över ditt liv.

Jag tror datorn och TV:n helt enkelt är det roligaste man kan ha på sina 30-40kvm och det är därför det blivit så populärt. Om man kopplar ur all elektronik kommer man förmodligen bli så uttråkad att man söker sig utåt. Miljön blir alltså det viktigaste i ens liv.

Hur mycket finns det ens att göra utanför dörren om man bor i en stad och inte är naturligt snygg, utåtriktad eller rik? Det är en ärlig fråga för det mesta jag ser folk göra är att sitta vid datorn eller gå på krogen.
Citera
2018-07-12, 16:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Känner en del som bara reser runt och jobbar ströjobb, typ hostel och odlingar.

Känner en del som säljer knark, odlar gräs etc.

Känner folk som bor på båt och jobbar med turister. Kräver ju dock en liten insats för att köpa båten.

Så visst finns det alternativ, men de är ganska osäkra och kräver en speciell typ av person.

Rätt fräckt faktiskt. Förutom de som säljer knark då men de övriga. Förstår inte hur de övriga kan vara osäkra, låter som något en ganska säker person hade sysslat med.
Citera
2018-07-12, 16:31
  #11
Medlem
BuckshotBills avatar
Vill man ha det bättre så blir det grader och nyanser av svenssonliv som gäller. Jag tror verkligt få vill leva primitivt eller utanför samhället resten av sina liv. Nästan alla som gör det är antingen kapitalt slöa eller har missbrukarproblem. Sen romantiseras såklart sådan livsstil i form utav hippies och fejkas med solnedgångar på social media.
Enda undantaget är om man är född ekonomiskt oberoende eller närapå. Då gör man vad man vill.
__________________
Senast redigerad av BuckshotBill 2018-07-12 kl. 16:33.
Citera
2018-07-12, 16:37
  #12
Avstängd
Kyzs avatar
Förslag på roliga livsstilar:.

Stureplanskändis.. Greven är ju en klassiker på en av dessa människor. Leva på sprit och fitta... Gött säger jag.

A-lagare. Finnen som står vid tågstationen och dricker handsprit.. Det är ett speciellt liv.

Bög. Sånna är väl inte sedda som så onormala idag men lite udda är dom väl?

Engelsman. Jordens mest jobbiga folkslag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback