• 47 429 online
  • 1 198 930 medlemmar
  • 62 119 911 inlägg
  • 1
  • 2
2018-07-12, 00:03
Medlem
AnonymousUser1312s avatar
Gå dit och testa helt enkelt, det värsta som kan hända är att du får ett enkelt svar, ja eller nej.

Jag tror inte det är några större problem att gå in på banken och sätta in alla 40k direkt!
Citera
2018-07-12, 00:40
Medlem
Funkar kvitton från bankomaten som "bevis" på att det är mina pengar. Tänkte om man flyttar pengar från en bank till en annan manuellt. Kan dom se på kvittot att det är från mitt kort?
Citera
2018-07-12, 01:19
Medlem
Under flertalet av årets månader sätter jag in mellan 4000 och 6000 kr per månad på mina vanliga transaktionskonton. Det kan komma månader då jag bara sätter in t ex 1000 kr etc. I bland tar jag ut 10 000 kr för rullande dagsbehovet av kontanter. Vid något enstaka tillfälle har jag tagit ut eller flyttat på större summor - ca 20-25 000 kr - beroende på att jag har köpt saker. På grund av kostnader för bankkort avstår jag helt från det.

Bankerna (Nordea och SHB) har aldrig undrat eller knystat något om dessa ringa uttag, insättningar eller förflyttningar. Detta med undantag för den standardblankett som kom för ca ett par år sedan där man ombads svara på en massa frågor om privatekonomin. Men detta var en allmän standardåtgärd som riktade sig till samtliga bankkunder.
Citera
2018-07-12, 05:52
Medlem
Enydrions avatar
Det beror på, man kan bli tillfrågad även vid små belopp, det beror helt på personen bakom disken, så man kan bli tillfrågad även om det är
mycket mindre än tiotusen.

Du bör utan större besvär kunna sätta in i automat, jag brukar föredra automat om sådan finns.

Gäller det väldigt stora belopp så kan man behöva skaffa konton i väldigt många olika banker...
Citera
2018-07-12, 06:10
Medlem
DR-Drunks avatar
Det är inga problem för det är så lite pengar. Om det nu på banken skulle fråga så är det en gåva från mamma. Mer kommer dom inte att fråga om din ekonomi.
Citera
2018-07-12, 08:58
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DR-Drunk
Det är inga problem för det är så lite pengar. Om det nu på banken skulle fråga så är det en gåva från mamma. Mer kommer dom inte att fråga om din ekonomi.

Låter logiskt

Är du rädd för banken, så använd kontanterna till dina dagliga utgifter och spara undan motsvarande summa ifrån ditt lönekonto.
Citera
2018-07-12, 13:08
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Det är liiiiite skillnad på att bedriva näringsverksamhet och kunna visa upp kvitto för dagskassan jämfört med att som privatperson hävda att "man fått" pengarna.
Nej, det är det inte, ärthjärna.
Säg att du sålt en bil kontant för 11.000 kr, haft garageloppis, eller annat du fått kontant betalt för.
I TS fall kan givaren skriva nån form av intyg. Sen kanske givaren får förklara varför hen har en så stor summa liggandes hemma, men det är en annan fråga.

Och som du själv antyder; butiken måste kunna styrka händelsen - annars vore det ju en ypperlig, enklare och billigare väg för penningatvätt...
Vill man tvätta pengar genom en butik så måste man redovisa det som en försäljningsintäkt som sen blir beskattad.
Citera
2018-07-12, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nej, det är det inte, ärthjärna.
Säg att du sålt en bil kontant för 11.000 kr, haft garageloppis, eller annat du fått kontant betalt för.
I TS fall kan givaren skriva nån form av intyg. Sen kanske givaren får förklara varför hen har en så stor summa liggandes hemma, men det är en annan fråga.

Och som du själv antyder; butiken måste kunna styrka händelsen - annars vore det ju en ypperlig, enklare och billigare väg för penningatvätt...
Vill man tvätta pengar genom en butik så måste man redovisa det som en försäljningsintäkt som sen blir beskattad.
Det är väldigt lätt att styrka saker när du har en kassaapparat som är direktkopplad till skatteverket.

Tror du verkligen att det alltid är så lätt att du bara kan säga att du fått pengarna?
Citera
  • 1
  • 2