Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-12, 13:27
  #109
Medlem
Personer med normala politiska åskådningar kan man vara vän med. Däremot blir det svårt om personen har rasistiska eller nazistiska sympatier (SD, AFS, NMR etc). Personer som inte tror på alla människors lika värde.
Citera
2018-07-12, 13:28
  #110
Medlem
420istheonlyhopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Men att andra människor är av andra åsikter är ju inte så konstigt, jag kan personligen vara vän med personer av alla sorters politiska åsikter så länge de bygger på demokrati och allas lika värde. Däremot är jag inte vän med nazister, rasister eller andra med våldsbejakande åsikter. Såsom religösa fanatiker etc.

Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Personer med normala politiska åskådningar kan man vara vän med. Däremot blir det svårt om personen har rasistiska eller nazistiska sympatier (SD, AFS, NMR etc). Personer som inte tror på alla människors lika värde.

När ni talar om demokrati och allas lika värde... Vad exakt talar ni om då?
__________________
Senast redigerad av 420istheonlyhope 2018-07-12 kl. 13:57.
Citera
2018-07-12, 13:31
  #111
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Snarare min vän som tar upp politik hela tiden och försöker omvända mig från den mörka sidan. Kommer som sagt klippa all kontakt nu. Människor som är fanatiska muslimkramare går inte att samtala med.

Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Jag har en vän som slutat höra av sig och tagit bort mig på fejjan efter några politiska duster oss emellan.
Han vänster och jag övertygad SD.
Mig gör det inget, det känns som en seger för mig.

Fattar inte hur det ens kan gå så långt. När dom väl börjar prata om politik, varför svara? Varför inte helt enkelt skita i det? Jag har vänner med allt från SD till vänster, till M till MP. Varför i helvete börja tjafsa med dem? Det är helt onödigt.
Citera
2018-07-12, 13:39
  #112
Medlem
Visst går det, om bägge parter kan vara öppna med vad de tycker och att det ändå finns en respekt för vad den andre tycker, även om man rent av avskyr åsikterna. Dock så tror jag att det är svårare att bli riktigt nära vänner.

Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Jag har en vän som slutat höra av sig och tagit bort mig på fejjan efter några politiska duster oss emellan.
Han vänster och jag övertygad SD.
Mig gör det inget, det känns som en seger för mig.

Jag tror att det här är ett ganska vanligt scenario. Desto mer pk de är, desto svårare har de att hantera folk av andra åsikter. Ett diagram som illustrerar amerikaner men som jag tror skulle se liknande ut i Sverige: https://pbs.twimg.com/media/Dh5nOyqWsAAbrOm.jpg
Citera
2018-07-12, 13:42
  #113
Medlem
Kan tänka mig att det kan hetta till ännu värre inom det muslimska societyt. På ena sidan hör man
"-Minns ni inte varför ni flydde till sverige?? Jalla!" Gissningsvis ungarna som går i svensk skola.
På andra sidan konflikten har vi de som vill leva primärt istället för sekulärt.
Citera
2018-07-12, 14:24
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
I det här fallet rör det sig om någon som är hel frälst på Annie Lööf och mångkultur och ser inget negativt allt i att massimportera muslimer.

Jag skulle säga upp bekantskapen i det fallet, gillar inte att hänga med psykiskt sjuka personer.
__________________
Senast redigerad av borskungen 2018-07-12 kl. 14:29.
Citera
2018-07-12, 14:31
  #115
Medlem
Gloriosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Nåja, man kan ha intressen som varken är politiska eller navelskådade som binder individerna tillsammans.
Som du märkt är jag varken PK eller vänster trots det har jag vänner som är det. Vi har andra intressen som vi delar. Men de skulle aldrig komma på tanken att försöka påtvinga mig deras syn inte heller jag min. Men vi VET vad vi tycker.

Relationer som inte rör vid detta är, tomma, ytliga och meningslösa då de inte åstadkommer en förbättring av individen.
Citera
2018-07-12, 14:36
  #116
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Som rubriken lyder går det att fortsätta vara vän med någon med en helt annan politisk åsikt? Försöker själv men det är inte lätt. Blir ideligen attackerad av vänner med PK glasögon. Börjar allvarligt att tröttna på detta. Är det bättre att säga upp bekantskapen eller fortsätta en meningslös debatt?
Vem vill umgås med vänsterflummare och socialliberaler om de nu inte är av det kvinnliga könet med schyssta pattar och knullvänlig röv, slöseri med tid!
__________________
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2018-07-12 kl. 14:48.
Citera
2018-07-12, 15:38
  #117
Medlem
BuckshotBills avatar
Det är svårt när det förts så sönderslitande politik. Hur är man vän med folk som begraver sitt land för personliga pk poäng och för att klamra sig fast vid ideologisk hjärntvätt hellre än att använda sunt förnuft?
Det gick bra för 10+ år sedan när meningsskiljaktigheterna inte ledde till allvarliga konsekvenser.

Citat:
Ursprungligen postat av Mulle-Meth
Det beror nog snarare på deras sätt att föra en debatt, än vilken politisk åsikt de har. Debatterar/diskuterar man samtidigt som man respekterar andras åsikter så uppstår sällan problem, om än smärre meningsskiljaktigheter.

Om du blir ”attackerad” av dina vänner så låter det som att de är omogna töntar som inte kan acceptera en avvikande åsikt.
Exakt så är det. Problemet är dock att västern har fel så de har inga perspektiv för någon att respektera. De vet det själva och ägnar dig därför istället åt ”talk to the hand”, smutskastning och destabilisations-/förvirringstaktiker.
”Argumenten” de önskar respekt för lyder:
- alla är inte sådana (bara så många att hela samhället gungar)
- alla invandrare är offer, inga är förövare (sen stack offer A ned offer B med IKEA kniven. Vilka trauman bär dessa offer på undrar Morgan)
- de är barn (skäggbarn)
- de har flytt från krig (många ÄR kriget, de flesta är bidragsturister och 3% är flyktingar)
- du är Hitler
- alla är lika mycket värda - Värdegrunden (våltäktsmän och mördare är lika mycket värda som Einstein)

Det handlar inte om att lösa problem för dom, det handlar om att heja på sitt lag. Hur ska man kunna känna respekt för sådana människor? Och man måste känna respekt för att kunna vara vänner.
__________________
Senast redigerad av BuckshotBill 2018-07-12 kl. 16:14.
Citera
2018-07-12, 15:45
  #118
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorioso
Relationer som inte rör vid detta är, tomma, ytliga och meningslösa då de inte åstadkommer en förbättring av individen.

Vi har noterat att du upprepar en fras.

Kanske har du en vän som är kapabel att utveckla och förtydliga resonemanget. Eller vill du själv ge det ett försök?
Citera
2018-07-12, 15:53
  #119
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Personer som inte tror på alla människors lika värde.

Lika värde?!
Feltolkningen av "dignity" fortsätter att rulla runt hos PK-folket.
Alla har rätt att bemötas med samma respekt och värdighet är vad frasen betyder.
Lika värde? Finns inget lika värde.
Fanns det lika värde så skulle du byta bort ditt barn mot ett svältande barn i Afrika.
Tänker du göra det Casey?
Lika värde gäller ju enligt dig så byt bort ditt barn!

Arma, ARMA djävla Sverige!
Citera
2018-07-12, 16:02
  #120
Medlem
Jag har märkt att få vuxna klarar av att tala politik, så jag försöker undvika det så gott det går. För allas trevnad brukar jag även undvika att självmant tala om vilket parti jag röster på om det inte ställs som en direkt fråga till mig.

Kan mycket väl tänka mig att människor har svårt att vara vänner om man har helt skilda politisk åsikter och anser dem som viktiga (precis som djupt religiösa sällan klarar av att umgås med människor som inte delar deras övertygelser). Personligen bryr jag mig inte om vad andra röstar på men tyvärr ser inte alla det så.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback